Tilburg, 27 december 2001
CAO OVERLEG INTERNATIONAAL VAST?
Beste mensen,
Zoals jullie weten wordt er al geruime tijd onderhandeld met de
directie van NS Internationaal over een nieuwe CAO. Deze CAO zou
moeten gaan gelden voor alle medewerkers bij NS Internationaal,
inclusief Thalys. Op maandag 17 december jl. vonden er weer
onderhandelingen plaats. Daarbij bleek dat de directie vasthoudt aan
de financiële ruimte van haar eerdere eindbod.
De bij de onderhandelingen aanwezige vakbondskaderleden stapten
teleurgesteld op.
Wat wil de directie?
De directie wil het liefst een eigen nieuwe CAO bij NS Internationaal.
Daarvoor heeft ze het eindbod gedaan. Als dat niet mogelijk is, wil de
directie de nieuwe CAO van NS Reizigers toepassen en met de bonden
verder praten over specifieke afspraken, die in een aparte deel-CAO of
bijlage moeten worden opgenomen. Deze afspraken betreffen afwijkingen
van de NSR-CAO: de arbeids- en rusttijden bij sommige onderdelen (als
bij Thalys en ICE), overnachtingsvergoedingen, gsm-vergoeding,
functiewaardering, een vergoeding als de Int-flex-vergoeding zoals die
in het eindbod staat etc. De directie heeft daarbij gesteld dat er
niet meer loonruimte is dan dat er met het eindbod is gemoeid:
financieel staat NS Internationaal er slecht voor.
Wat willen vakbonden?
De vakbonden willen een goede CAO. Als dat een nieuwe CAO NS
Internationaal is, dan vinden vakbonden, dat de werknemers bij NS
Internationaal iets extras moet worden geboden. Immers de inzet van de
werknemers is bijzonder goed en iedereen wil het beste voor het
bedrijf. Medewerkers van Internationaal lopen een stapje harder voor
het bedrijf. Daarbij komt dat het management de medewerkers vaak heeft
laten weten, dat als er een eigen CAO kwam, men ook met iets extras
voor het personeel zou komen. Dit laatste blijkt nu niet het geval te
zijn, tot grote teleurstelling van het personeel. Vakbonden kunnen er
begrip voor opbrengen, dat NS Internationaal het financieel moeilijk
heeft. De bonden vinden echter ook, dat de directie over de financiële
situatie dan open en eerlijk moet zijn t.o.v. het eigen personeel.
Beloftes aan het personeel maken schuld.
Wanneer iedereen dan teleurgesteld is over wat de directie biedt, moet
de directie zelf ook maar uitleggen, dat er financiële problemen zijn.
In een dergelijke situatie willen vakbonden geen eigen CAO bij NS
Internationaal afspreken omdat er geen duidelijke plus is voor het
personeel. Een gevolg daarvan is dat we afspraken maken over het van
toepassing zijn van de oude en nieuwe NSR-CAO voor het gehele
personeel van NS Internationaal. Bovendien moeten er een aantal eigen
afspraken gemaakt worden. Het resultaat mag volgens de bonden niet
slechter zijn dan die nieuwe NSR-CAO en ook niet slechter dan huidige
bijzondere regelingen bij NS Internationaal.
Wat nu?
Vakbonden hebben de directie gevraagd open en eerlijk het personeel te
informeren over de financiële situatie. Verder hebben de bonden de
directie gevraagd nog eens creatief na te denken.
Het overleg is nu feitelijk opgeschort. De directie gaat nadenken over
speciale afspraken naast de NSR-CAO. Afgesproken is dat de bonden nu
eerst de leden informeren over de stand van zaken en met de directie
vóór 9 januari a.s. contact opnemen om eventueel het overleg voort te
zetten.
Wanneer u wilt reageren naar de vakbonden VVMC of FNV Bondgenoten, dan
is uw reactie van harte welkom. Liefst schriftelijk per e-mail.
Met vriendelijke groeten,
Donald Cijs, VVMC
Hubert Vankan, VVMC
Andries van de Berg, FNV Bondgenoten
Roel Berghuis, FNV Bondgenoten