Vakvereniging Voor Machinisten en Conducteurs

Tilburg, 27 december 2001

CAO OVERLEG INTERNATIONAAL VAST?

Beste mensen,

Zoals jullie weten wordt er al geruime tijd onderhandeld met de directie van NS Internationaal over een nieuwe CAO. Deze CAO zou moeten gaan gelden voor alle medewerkers bij NS Internationaal, inclusief Thalys. Op maandag 17 december jl. vonden er weer onderhandelingen plaats. Daarbij bleek dat de directie vasthoudt aan de financiële ruimte van haar eerdere eindbod.
De bij de onderhandelingen aanwezige vakbondskaderleden stapten teleurgesteld op.

Wat wil de directie?
De directie wil het liefst een eigen nieuwe CAO bij NS Internationaal. Daarvoor heeft ze het eindbod gedaan. Als dat niet mogelijk is, wil de directie de nieuwe CAO van NS Reizigers toepassen en met de bonden verder praten over specifieke afspraken, die in een aparte deel-CAO of bijlage moeten worden opgenomen. Deze afspraken betreffen afwijkingen van de NSR-CAO: de arbeids- en rusttijden bij sommige onderdelen (als bij Thalys en ICE), overnachtingsvergoedingen, gsm-vergoeding, functiewaardering, een vergoeding als de Int-flex-vergoeding zoals die in het eindbod staat etc. De directie heeft daarbij gesteld dat er niet meer loonruimte is dan dat er met het eindbod is gemoeid: financieel staat NS Internationaal er slecht voor.

Wat willen vakbonden?
De vakbonden willen een goede CAO. Als dat een nieuwe CAO NS Internationaal is, dan vinden vakbonden, dat de werknemers bij NS Internationaal iets extras moet worden geboden. Immers de inzet van de werknemers is bijzonder goed en iedereen wil het beste voor het bedrijf. Medewerkers van Internationaal lopen een stapje harder voor het bedrijf. Daarbij komt dat het management de medewerkers vaak heeft laten weten, dat als er een eigen CAO kwam, men ook met iets extras voor het personeel zou komen. Dit laatste blijkt nu niet het geval te zijn, tot grote teleurstelling van het personeel. Vakbonden kunnen er begrip voor opbrengen, dat NS Internationaal het financieel moeilijk heeft. De bonden vinden echter ook, dat de directie over de financiële situatie dan open en eerlijk moet zijn t.o.v. het eigen personeel. Beloftes aan het personeel maken schuld.
Wanneer iedereen dan teleurgesteld is over wat de directie biedt, moet de directie zelf ook maar uitleggen, dat er financiële problemen zijn. In een dergelijke situatie willen vakbonden geen eigen CAO bij NS Internationaal afspreken omdat er geen duidelijke plus is voor het personeel. Een gevolg daarvan is dat we afspraken maken over het van toepassing zijn van de oude en nieuwe NSR-CAO voor het gehele personeel van NS Internationaal. Bovendien moeten er een aantal eigen afspraken gemaakt worden. Het resultaat mag volgens de bonden niet slechter zijn dan die nieuwe NSR-CAO en ook niet slechter dan huidige bijzondere regelingen bij NS Internationaal.

Wat nu?
Vakbonden hebben de directie gevraagd open en eerlijk het personeel te informeren over de financiële situatie. Verder hebben de bonden de directie gevraagd nog eens creatief na te denken. Het overleg is nu feitelijk opgeschort. De directie gaat nadenken over speciale afspraken naast de NSR-CAO. Afgesproken is dat de bonden nu eerst de leden informeren over de stand van zaken en met de directie vóór 9 januari a.s. contact opnemen om eventueel het overleg voort te zetten.

Wanneer u wilt reageren naar de vakbonden VVMC of FNV Bondgenoten, dan is uw reactie van harte welkom. Liefst schriftelijk per e-mail.

Met vriendelijke groeten,

Donald Cijs, VVMC
Hubert Vankan, VVMC
Andries van de Berg, FNV Bondgenoten
Roel Berghuis, FNV Bondgenoten