Filmfestival Rotterdam


08-01-02 VPRO Tiger Awards Competitie, openings- en slotfilm

null

31st International Film Festival Rotterdam
woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari 2002

PERSBERICHT 8 januari 2002


· VPRO Tiger Award Competitie en Jury

· Openingsfilms: DELBARAN van Abolfazl Jalili (Iran) voorafgegaan door ONVOLTOOID TEGENWOORDIG (FOR THE TIME BEING) van Johan van der Keuken
· Slotfilm: MISCHKA van Jean-François Stévenin (Frankrijk, wereldpremière)

Het 31st International Film Festival Rotterdam heeft zestien speelfilms geselecteerd voor de VPRO Tiger Award Competitie:

NOGO (Sabine Hiebler, Gerhard Ertl / Oostenrijk), wereldpremière LAVOURA ARCAICA (TO THE LEFT OF THE FATHER)
(Luiz Fernando Carvalho / Brazilië), Europese première WEEKEND PLOT (Zhang Ming / China), Europese première WILD BEES (Bohdan Slama / Tsjechië), internationale première PLUS HAUT (HIGHER STILL) (Nicolas Brevière / Frankrijk) wereldpremière

MEIN BRUDER DER VAMPIR (GETTING MY BROTHER LAID) (Sven Taddicken / Duitsland), internationale première
WHISPERING SANDS (Nan T. Achnas / Indonesië, Japan), Europese première

JIYAN (LIFE) (Jano Rosebiani / Koerdistan), wereldpremière EVERYDAY GOD KISSES US ON THE MOUTH
(Sinisa Dragin / Roemenië), Europese première
LJUBLJANA (Igor Sterk / Slovenië), wereldpremière TAKE CARE OF MY CAT (Jeong Jae-Eun / Zuid-Korea) internationale première
ONE FINE SPRING DAY (Hur Jin-Ho / Zuid-Korea)
internationale première
TUSSENLAND (SLEEPING ROUGH)
(Eugenie Jansen / Nederland), wereldpremière
HERE TO WHERE (Glen Luchford / Verenigd Koninkrijk) internationale première
THIS IS NOT A LOVE SONG
(Bille Eltringham / Verenigd Koninkrijk), wereldpremière A CHRONICLE OF CORPSES
(Andrew Repasky McElhinney / VS), internationale première

De achtste VPRO Tiger Award Competitie, inmiddels onlosmakelijk onderdeel van het International Film Festival Rotterdam, plaatst nog onbekend talent in het centrum van de belangstelling. In plaats van een competitie met gevestigde namen, richt het festival de aandacht op talentvolle filmmakers die anders binnen het programma misschien onopgemerkt zouden blijven. De VPRO Tiger Award Competitie vormt daarmee een van de initiatieven (evenals de CineMart en het Hubert Bals Fonds) die het echte hart van het festival vormen.

In de VPRO Tiger Award Competitie kiest het festival voor het veelvormig scala aan benaderingen door jonge filmmakers. Ze komen vanuit de hele wereld en vertegenwoordigen bijvoorbeeld de voortdurend energieke jonge Koreaanse cinema (ONE FINE SPRING DAY by Hur Jin-Ho en TAKE CARE OF MY CAT by Jeong Jae-Eun), stemmen van de Balkan en Oost-Europa (EVERYDAY GOD KISSES US ON THE MOUTH van Sinisa Dragin/Roemenië, LJUBLJANA by Igor Sterk/Slovenië, WILD BEES by Bohdan Slama/Tsjechië), of snijden politieke themas aan (JIYAN van Jano Rosebiani (Koerdistan) en WHISPERING SANDS van Nan T. Achnas (Indonesië/Japan). Beide laatste films en WEEKEND PLOT (ex-CineMart-project) van Zhang Ming (China) ontvingen steun van het Hubert Bals Fonds. Daarnaast weerspiegelen de films: nieuwe creatieve energie van digitale video (THIS IS NOT A LOVE SONG van Bille Eltringham/Verenigd Koninkrijk), melodramas (LAVOURA ARCAICA van Fernando Carvalho/Brazilië, eveneens ex-CineMart-project) en een frisse kijk op Amerikaanse gothic (CHRONICLE OF CORPSES van Andrew Repasky McElhinney/Verenigde Staten).

De VPRO Tiger Awards worden uitgereikt op vrijdag 1 februari 2002 in de Doelen (Rotterdam). De drie gelijkwaardige prijzen bestaan uit een bedrag van Euro 10.000, distributie in de Nederlandse filmtheaters en televisieuitzending door de VPRO die de Competitie sponsort.

VPRO Tiger Award Jury
In de VPRO Tiger Award Jury hebben zitting genomen: Marie-Pierre Macia (Frankrijk), artistiek directeur van de Quinzaine des Réalisateurs van het filmfestival van Cannes, Mijke de Jong (Nederland), regisseuse en scenariste, Lita Stantic (Argentinië), vooraanstaand Argentijns producente van onder meer LA CIÉNAGA (te zien tijdens het komende filmfestival), Gaston J.M. Kaboré (Burkino Faso), regisseur (o.a. WEND KUUNI, 1982 en BUUD YAM, 1997), en toonaangevend ambassadeur van de (film)cultuur in Franstalig Afrika, Hou Hsiao-hsien (China), regisseur, producent, acteur, schrijver en grootmeester van de Aziatische cinema met films als A TIME TO LIVE AND A TIME TO DIE tot MILLENIUM MAMBO, die deze tijdens het festival te zien is.

Openingsfilms: DELBARAN voorafgegaan door ONVOLTOOID TEGENWOORDIG Woensdagavond 23 januari wordt het festival geopend in Pathé Schouwburgplein om 20.15 uur met de bekroonde speelfilm DELBARAN van de Iraanse regisseur Abolfazl Jalili. De film vertelt over het bestaan van de jonge Afghaan Kaim, die bijna in zijn eentje een truckstop annex theehuis aan de Iraans-Afghaanse grens runt. Volgens festivaldirecteur Simon Field is deze film gekozen om meerdere redenen: Belangrijkste reden om te kiezen voor Delbaran is het thema van de poëtische, vaak prachtige en sfeervolle speelfilm: onschuldigen in hun strijd om te overleven in tijden van oorlog, (inter) nationale conflicten en migratie van volkeren. De film speelt zich af op de grens tussen Iran en Afghanistan. Jalili is opnieuw een filmmaker uit een land rijk aan cinematografische talenten. Bovendien nauw verbonden aan Rotterdam: hij was Filmmaker in Focus in 1999, kreeg financiële steun van het Hubert Bals Fonds voor DELBARAN en komt met zijn nieuwste project ABJAD naar de CineMart van dit jaar."

DELBARAN, opgedragen aan alle oorlogskinderen, wordt voorafgegaan door ONVOLTOOID TEGENWOORDIG (FOR THE TIME BEING), de laatste korte film van de vorig jaar overleden Johan van der Keuken. Deze keuze vormt een hommage aan Van der Keuken; bovendien biedt de resonerende eenvoud van de film ons een kans de grote mogelijkheden van de korte film te benadrukken.

Slotfilm: MISCHKA
Op zaterdag 2 februari 2002 sluit het International Film Festival Rotterdam af met de wereldpremière van MISCHKA van regisseur Jean-François Stévenin (Frankrijk). De film vertelt, in zowel serieuze als komische verwikkelingen, over een groep misfits die, zuidwaarts op vakantieroute, uiteindelijk als hechtere familie de bestemming bereikt. Jean-Paul Roussillon vertolkt de rol van de grootvader die halverwege zijn familie verlaat, Stévenin zelf speelt een verpleger en zelfs de legendarische Franse rockster Johnny Hallyday duikt even op als zichzelf. Door de observatie van de karakters, de komische zijlijnen en schijnbaar terloopse stijl is dit spontane filmkunst. Het komt overeen met Stévenins andere films: het geprezen LE PASSE MONTAGNE (1978) en DOUBLE MESSIEURS (1985).

Behalve regisseur van drie films is Stévenin ook bekend als acteur. Hij werkte met wat een opsomming lijkt van de interessantste Franse regisseur: Eric Rochant, Laetitia Masson, Catherine Breillat, Marco Ferreri, Raul Ruiz, Jean-Luc Godard en, in de jaren zeventig, met Truffaut en met Rivette (in het legendarische OUT 1:Noli me tangere) als regie-assistent.

Noten aan de redactie

· Het programma van het 31st International Film Festival Rotterdam verschijnt op donderdag 17 januari 2002 als bijlage bij de Volkskrant; vanaf donderdag 17 januari 2002 is kaarten reserveren mogelijk via telefoon (010 890 90 00) of online via www.filmfestivalrotterdam.com
· Bijlages: toelichting films VPRO Tiger Award Competitie en overzicht programma-onderdelen IFFR

· Informatie/fotos/interviews: IFFR persvoorlichting t.a.v. Bert-Jan Zoet of Margo van der Valk
persaccreditatie-aanvragen: IFFR Persvoorlichting t.a.v. Mieke van Oorschot

· tel. 010 - 890 90 90, email press@filmfestivalrotterdam.com fax 010 890 90 91

Contact

phone: +31 10 890 90 90
fax:+31 10 890 90 91
e-mail: press@
filmfestivalrotterdam.com

Press officers
Bert-Jan Zoet
Bert-Jan Zoet

Margo van der Valk
Margo van der Valk

Press Accreditation
Mieke van Oorschot
Mieke van Oorschot