17/01/2002 BAAN MAAKT GEBRUIK VAN ANALYSE- EN RAPPORTAGEMOGELIJKHEDEN VOOR BETER CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT

CRM-trend verschuift van interne efficiency naar winstgevendheid voor bedrijven met intensieve klantenrelaties

Complexe analysemogelijkheden, eens het domein van statistici en wiskundigen, worden nu ook geïntegreerd in softwaretoepassingen voor bedrijven. Baan, wereldwijd leverancier van oplossingen op het gebied van B2B collaborative commerce en onderdeel van de divisie Invensys Software Systems van Invensys plc, heeft geavanceerde analysefunctionaliteit geïntegreerd in iBaan for CRM, een nieuwe oplossing voor customer relationship management (CRM).

"De lat ligt tegenwoordig hoger voor CRM", zegt Leonard Chermack, President van Baan CRM. "Door de invoering van geavanceerde analysemogelijkheden en de verdere integratie van front-end serviceapplicaties met back-end bedrijfsgegevens, is er een verschuiving opgetreden in de doelstelling van CRM. De nadruk ligt niet meer op efficiënte klantenondersteuning en serviceverlening, maar op het leveren van oplossingen waarmee huidige en toekomstige klanten hun winstgevendheid kunnen vergroten. iBaan for CRM is een servicestrategie die vergaande analysemogelijkheden biedt, waardoor bedrijven veel dichter bij hun klanten komen te staan dan tot nu toe mogelijk is geweest."

De analysefunctionaliteit van iBaan for CRM biedt beter inzicht in de totale bedrijfsvoering. Dit sluit uitstekend aan op de bedrijfsstrategie van moderne ondernemingen die groot belang hechten aan goede klantenrelaties, leiderschap op productgebied en een uitstekende organisatie. Hierdoor kunnen bedrijven veel gerichter inspelen op behoeften, eisen en verwachtingen van klanten.

Wat betreft de organisatie onderscheidt iBaan for CRM verschillende rollen, instrumenten, kanalen en touch-points. Organisaties krijgen de beschikking over bedrijfsinformatie die wordt gefilterd via bedrijfsbrede analyses (en rapportage). Op basis van deze informatie kunnen acties worden ondernomen die ondersteuning bieden bij het optimaliseren van klantenwerving, klantentrouw, klantenbinding en winstgevendheid.

De analysefunctionaliteit werd een aantal jaren geleden geïntroduceerd in een specialistisch onderdeel van CRM dat bekend stond als "enterprise marketing optimization". Hierbij werd geprobeerd de response met betrekking tot marketinginitiatieven in alle geledingen van het bedrijf te verbeteren. Sindsdien is de analyse- en rapportagefunctionaliteit ook geïntegreerd in het complete CRM-product, waardoor bedrijven niet alleen hun klantenrelaties kunnen verbeteren, maar ook het beheer van de levenscycli van hun producten en het beheer van de supply chain.

iBaan for CRM analyseert en rapporteert klantgegevens vanuit een groot aantal verschillende invalshoeken binnen een bedrijf, zodat bedrijven zicht kunnen krijgen op de kosten van dienstverlening aan elke afzondelijke klant of propspect. Zo kan een bedrijf - voor het eerst - inzicht krijgen in de werkelijke potentiële winstgevendheid van een bepaalde account.

Dankzij dit unieke inzicht in de werkelijke winstgevendheid van een klant kunnen bedrijven de analysemogelijkheden van iBaan for CRM ook gebruiken om de tevredenheidsgraad van de klant beter te begrijpen - informatie die bijvoorbeeld uit de service- en supportdatabase kan worden gehaald. Op deze manier kan een bedrijf zijn meest winstgevende klanten direct koppelen aan de bijbehorende tevredenheidsgraad, en daarbij een 'rode vlag' plaatsen wanneer deze beide factoren van elkaar afwijken. Het bedrijf is hierdoor in staat om zijn beperkte resources voor klantenondersteuning in eerste instantie toe te wijzen aan die accounts die het trouwst en het meest winstgevend zijn.

"Baan biedt een betere oplossing dan de andere CRM-spelers," vervolgt Len Chermack. "De bedrijfsbrede analyse- en rapportagemogelijkheden van iBaan for CRM zijn uniek - Baan is echt het eerste bedrijf dat een dergelijk totaaloverzicht van het bedrijf kan bieden.

De iBaan for CRM strategie maakt deel uit van de totale Baan-productstrategie, die ook iBaan for Product Life Cycle Management en iBaan for Supply Chain and Logistics Management omvat. Dankzij de iBaan-oplossingen kunnen klanten hun eigen e-business strategie ontwikkelen door toepassing van een 'best-of-breed' aanpak. Verder kunnen de Baan-producten ook worden geïntegreerd met third-party software, zoals SAP Portals en Sockeye. Ook is een modulaire aanpak van oplossingen voor de verschillende bedrijfstakken mogelijk.

Over Baan:
Baan helpt bedrijven hun concurrentievoorsprong te behouden in de netwerkeconomie, waarin informatie, integratie en samenwerking kritische succesfactoren zijn. Met de krachtige, op internet gebaseerde iBaan-oplossingen ondersteunt Baan bedrijven die hun complexe bedrijfsprocessen willen integreren, nauwer met klanten en partners willen samenwerken, hun medewerkers willen voorzien van de noodzakelijke voorraadinformatie en 'build-to-order'-data voor de werkvloer. Baan-software is actief op meer dan 15.000 locaties wereldwijd. Baan maakt deel uit van de Invensys-divisie Software & Systems, wereldwijd leidend op het gebied van e-business- en automatiseringsoplossingen.