Gemeente 's-Hertogenbosch

Stand van zaken subsidiesystematiek

do 17 januari 2002

In opdracht van de gemeenteraad (september 2000), is de gemeente gestart met een aantal acties om de subsidiesystematiek te verbeteren. Daarbij wordt ingezet op de wijze waarop subsidies worden verstrekt door de gemeente en verantwoord door de subsidieontvanger. Het college presenteert nu tussenresultaten en stelt de gemeenteraad voor 2002 voor om de volgende vervolgacties op te pakken, waarbij zo veel mogelijk wordt gewerkt binnen de fasen van de bestaande budgetcyclus en binnen de beschikbare financiële en personele mogelijkheden:

- continueren verbetertraject bij Stichting Divers, Maatschappelijke opvang en Peuterspeelzaalwerk en Stichting Vluchtelingenwerk;

- opstarten verbetertraject bij Bosse Nova, Muzerije, Muziekcentrum, Bibliotheek, Willem II en Frederik Hendrik College;
- nader beschrijven en faciliteren van de taken en rollen van de gemeentelijke regiefunctionarissen;

- opzetten van een systeem van audit en visitatie onder de instellingen;

- verbeteren van de financieel-administratieve en documentaire ondersteuning van de subsidiesystematiek, waarbij voorwerk wordt gedaan voor het gemeentebrede digitaliseringsinstrument "Digiplu".

Verbetering op drie fronten
De verbetering worden gezocht op drie fronten:
- aanpassingen in het instrumentarium, vooral de handhaving en toepassing daarvan;

- de regiefunctie naar instellingen;

- een intensivering van de outputsystematiek. De acties, die in 2001 werden uitgevoerd, spitsen zich toe op die professionele organisaties, die een substantieel deel van de gemeentelijke subsidies ontvangen. 80% Van de circa 32 miljoen euro die de gemeente jaarlijks aan subsidies verstrekt, gaat naar minder dan 20% van de (professionele) organisaties. De gemeente legt zich toe op het "wat", de instellingen op het "hoe". De Algemene subsidieverordening vormt de basis voor de instrumenten, die worden ingezet. Vergelijkbaar met de één-loket gedachte, worden gemeentelijke regiefunctionarissen aangewezen. Om de outputsystematiek als leidend beginsel binnen het subsidiestelsel een plaats te geven, is een onderzoek verricht naar een betere toepassing hiervan binnen het totale subsidiestelsel.

Onderzoek naar drie cases
Tussen november 2000 en april 2001 heeft een extern onderzoeksbureau een onderzoek uitgevoerd, waarbij drie cases zijn onderzocht, te weten: Stichting Divers (in toetsende zin), Stichting Facilitair Peuterspeelzaalwerk s-Hertogenbosch en Stichting Hoek/Het Inloopschip.
Naast een instrumenteel kader, is ook het denken over een verzakelijking van de subsidierelatie gestimuleerd. Daarbij is een verandering in de werkwijze en houding aan de orde van zowel de gemeente als de instelling. Voor elk van de drie cases is een projectopzet gehanteerd, die rekening houdt met specifieke omstandigheden (bijvoorbeeld fusie maatschappelijke opvang, herstart peuterspeelzaalwerk).

Acties in 2001
In 2001 zijn de volgende acties uitgevoerd: a) na de zomer is met hetzelfde adviesbureau een project gestart om voor de Stichting
Vluchtelingenwerk s-Hertogenbosch tot verbeteringen te komen in met name de
outputsystematiek, waarbij de prestaties in de subsidiebeschikking 2002 en volgende jaren
helderder worden overeengekomen;
b) de ambtelijke werkafspraken, die nodig zijn om het subsidieproces tijdig en zorgvuldig te
laten verlopen, zijn aangevuld en verbeterd; c) in ambtelijke werkgroepen is aandacht besteed aan het verbeteren van het gebruik van de
applicatie SAGEM (Subsidie Afhandeling bij Gemeenten), de aansluiting op het financieel
managementsysteem van de gemeente (FIS4ALL), en de documentaire informatievoorziening over instellingen;
d) voor het beter documenteren en volgen van projecten in het kader van grotestedenbeleid,
die voor wat betreft de sociale pijler en de gebiedsgerichte aanpak veelal met inzet van subsidie worden uitgevoerd, is een procedurebeschrijving opgesteld voor de afdeling; e) voor instellingen die in 2001 een subsidie hebben ontvangen hoger dan 45.000,-, is een ambtelijke contactpersoon aangewezen.