Ingezonden persbericht


Persbericht

16-1-2002

"VERPAKT IN BLIK, AANGEPREZEN OP EMAILLE"

Nostalgische expositie in Museum van de Twintigste Eeuw

Nostalgie-liefhebbers kunnen van 20 januari t/m 5 mei 2002 hun hart ophalen in het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn. Daar worden op de tentoonstelling "VERPAKT IN BLIK, AANGEPREZEN OP EMAILLE" honderden bedrukte blikken en emaille reclameborden getoond. Uit enkele gerenommeerde collecties in het land zijn de prachtigste exemplaren gekozen die ruim drie maanden te zien zijn op de derde verdieping van het Hoornse museum. Het betreft blikken, trommels, bussen en emaille borden van Nederlandse merken als Verkade, Douwe Egberts, Droste, Haka, Bensdorp, Keg, Van Melle, VS Pepermunt, Hille, AJP, Patent, Krul, De Gruyter, Van Dungen, Kwatta, Van Nelle, De Betuwe, Bato, maar ook minder bekende merken. Behalve de consumenten-blikjes worden ook veel grote winkelblikken getoond, waaronder zeer exclusieve en kostbare blikken.

Overigens heeft het museum recent een unieke verzameling van ruim duizend chocolade- en cacaoblikken in langdurig bruikleen gekregen. Deze prachtige collectie is nu in in z'n geheel permanent te bewonderen in een 15 meter lange wandvitrine op de 2e verdieping van het Museum van de Twintigste Eeuw en kan uiteraard bij het zien van de nieuwe wisselexpositie aanschouwd worden. De nieuwe expositie "VERPAKT IN BLIK, AANGEPREZEN OP EMAILLE" zal voor zowel de gewone bezoeker als de verwende verzamelaar een treffend overzicht geven van meer dan honderd jaar blik en emaille in Nederland. Meer dan ooit komt de lijfspreuk van het Museum van de Twintigste Eeuw ("Feest der Herkenning") tot z'n recht.

Feestelijk bedrukte (winkel)blikken waren, samen met emaille borden aan de gevels van winkels, in de eerste helft van de twintigste eeuw de belangrijkste reclame-uitingen in ons land. De toonbank van de kruidenier stond vol met voorraadblikken en de muren waren gevuld met emaille borden en stellingen vol blikken. Op de expositie herleeft die tijd met winkelkasten vol nostalgisch blik, 'blow-ups' van klassieke blikken en tientallen oude emaille reclameborden aan de muur.

Openingstijden: di t/m zo 10-17.00 uur

Entree: Volwassenen: 3 Euro 4-16 jaar, 65+ en CJP: 2 Euro

Museumjaarkaart: gratis

Rabo-pas en NS-kaart: 50 % korting

Museum van de Twintigste Eeuw

Bierkade 4
1621 BE Hoorn

Tel. 0229-214001

Fax 0229-242089
www.museumhoorn.nl

Redactie, op verzoek sturen wij u een CD-rom met 30 kleurenfoto's: 0229-214001 (Hans Stuijfbergen)