Ingezonden persbericht
Persbericht
16-1-2002
"VERPAKT IN BLIK, AANGEPREZEN OP EMAILLE"
Nostalgische expositie in Museum van de Twintigste Eeuw
Nostalgie-liefhebbers kunnen van 20 januari t/m 5 mei 2002 hun hart ophalen
in het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn. Daar worden op de
tentoonstelling "VERPAKT IN BLIK, AANGEPREZEN OP EMAILLE" honderden bedrukte
blikken en emaille reclameborden getoond. Uit enkele gerenommeerde
collecties in het land zijn de prachtigste exemplaren gekozen die ruim drie
maanden te zien zijn op de derde verdieping van het Hoornse museum. Het
betreft blikken, trommels, bussen en emaille borden van Nederlandse merken
als Verkade, Douwe Egberts, Droste, Haka, Bensdorp, Keg, Van Melle, VS
Pepermunt, Hille, AJP, Patent, Krul, De Gruyter, Van Dungen, Kwatta, Van
Nelle, De Betuwe, Bato, maar ook minder bekende merken. Behalve de
consumenten-blikjes worden ook veel grote winkelblikken getoond, waaronder
zeer exclusieve en kostbare blikken.
Overigens heeft het museum recent een unieke verzameling van ruim duizend
chocolade- en cacaoblikken in langdurig bruikleen gekregen. Deze prachtige
collectie is nu in in z'n geheel permanent te bewonderen in een 15 meter
lange wandvitrine op de 2e verdieping van het Museum van de Twintigste Eeuw
en kan uiteraard bij het zien van de nieuwe wisselexpositie aanschouwd
worden. De nieuwe expositie "VERPAKT IN BLIK, AANGEPREZEN OP EMAILLE" zal
voor zowel de gewone bezoeker als de verwende verzamelaar een treffend
overzicht geven van meer dan honderd jaar blik en emaille in Nederland. Meer
dan ooit komt de lijfspreuk van het Museum van de Twintigste Eeuw ("Feest
der Herkenning") tot z'n recht.
Feestelijk bedrukte (winkel)blikken waren, samen met emaille borden aan de
gevels van winkels, in de eerste helft van de twintigste eeuw de
belangrijkste reclame-uitingen in ons land. De toonbank van de kruidenier
stond vol met voorraadblikken en de muren waren gevuld met emaille borden en
stellingen vol blikken. Op de expositie herleeft die tijd met winkelkasten
vol nostalgisch blik, 'blow-ups' van klassieke blikken en tientallen oude
emaille reclameborden aan de muur.
Openingstijden: di t/m zo 10-17.00 uur
Entree: Volwassenen: 3 Euro
4-16 jaar, 65+ en CJP: 2 Euro
Museumjaarkaart: gratis
Rabo-pas en NS-kaart: 50 % korting
Museum van de Twintigste Eeuw
Bierkade 4
1621 BE Hoorn
Tel. 0229-214001
Fax 0229-242089
www.museumhoorn.nl
Redactie, op verzoek sturen wij u een CD-rom met 30 kleurenfoto's:
0229-214001 (Hans Stuijfbergen)