FNV BONDGENOTEN
Resultaten meldweek FNV Bondgenoten goede basis voor Roodboek
De afgelopen week zijn bijna driehonderd concrete incidenten gemeld
bij FNV Bondgenoten over onveilige situaties op en rond het spoor. Een
eerste beeld laat zien dat ruim eenderde van de meldingen gaat over
sociale onveiligheid, het overige deel van de meldingen gaat over
gebrekkig onderhouden treinen en baanvakken, die voor onveilige
situaties kunnen zorgen. FNV Bondgenoten riep eind december het
personeel op om onveilige situaties aan de vakbond door te geven. De
meldingen vormen een goede basis voor het Roodboek dat de bond in
april zal presenteren.
FNV Bondgenoten zal de komende periode 12 regionale bijeenkomsten
organiseren om met leden en niet-leden dieper in te gaan op de
binnengekomen meldingen. Doel van de bijeenkomsten is een helderder en
completer beeld te krijgen van de onveilige situatie bij de NS en
gezamenlijk na te denken over oplossingen. Vervolgens wil de bond
samen met de directies van de verschillende NS-onderdelen en de
verzelfstandigde onderdelen en de politiek werken aan het verbeteren
van de situatie.
Tweederde van de gemelde incidenten hebben betrekking op de
baanvakken, de treinen en de stations. Wat hier vooral opvalt is de
grote diversiteit. FNV Bondgenoten bestuurder Berghuis; 'Alles lijkt
voor te komen; kapotte deuren, ontbrekende of oude brandblussers,
defecten aan de motoren, hele vieze treinen, verloederde stations,
kapotte seinen, slechte stukken spoor en slecht onderhouden
bovenleidingen'.
Minder divers is de door de melders genoemde oorzaak van al deze
problemen. De onderhoudscapaciteit lijkt te zijn afgenomen en
problemen worden minder snel opgelost door de afhankelijkheid van
andere NS-onderdelen. Voorheen kon een flink aantal problemen zelf of
binnen het eigen onderdeel worden opgelost. Veel van de gesignaleerde
problemen leiden niet direct tot ongelukken, maar maken het werk er
niet gemakkelijker op.
Het schrijnendst zijn de meldingen over sociale onveiligheid.
Berghuis: 'Het drama achter deze verhalen is met geen pen te
beschrijven. Veel melders geven aan dat dergelijke incidenten in hun
geval hebben geleid tot ziekmelding en zelfs de WAO. Een conducteur
gaf aan scheldpartijen al de normaalste zaak van de wereld te vinden.
Maar vaak blijft het niet bij schelden, spugen, bedreigingen en
lichamelijk geweld tegen NS-personeel lijken bijna dagelijkse kost'.
Personeelsgebrek bij de Spoorwegpolitie zorgt ervoor dat conducteurs
vaak geen ondersteuning kunnen krijgen in dergelijke situaties.
Meer informatie:
Ingrid van den Berg, voorlichter FNV Bondgenoten, 06-51405832
20 jan 02 16:44