Koninklijk Horeca Nederland

Persbericht 21 januari 2002

Onderzoek VWS toont aan dat happy hours helemaal niet gericht zijn op jongeren
Verbod op happy hours symboolpolitiek

Woerden, 21 januari 2002 - In Nederland wordt door niet meer dan 1 op de 20 horecaondernemers kortingsacties georganiseerd. Onderzoek in opdracht van minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) toont dit aan. Slechts in 2 gevallen van de 1779 in het onderzoeksgebied was sprake van happy hours die gericht waren op jongeren en ook daadwerkelijk door hen bezocht werden. Dit betekent dat 99,89% van alle leden en niet-leden van Koninklijk Horeca Nederland zich houdt aan de zelfopgelegde `Regels verantwoord alcohol verstrekken in de horeca'. Bovendien werd geen van de happy hours vlak voor sluitingstijd georganiseerd. Op dit punt houdt 100% zich aan de afspraken.

Het onderzoek maakt duidelijk dat op het terrein van alcohol symboolpolitiek wordt bedreven. Op 6 november 2001 nam de Tweede Kamer een motie van PvdA-er Oudkerk aan met als doel het verbieden van happy hours. Directeur Jeu Claes: `Het is merkwaardig dat de politieke besluitvorming tot stand is gekomen op basis van vermoedens die nu, nog geen twee maanden later, door de feiten van het eigen onderzoek van VWS onderuitgehaald worden.'

Koninklijk Horeca Nederland is verheugd over het feit dat steeds meer horecaondernemers afzien van happy hours. De boodschap van de brancheorganisatie is om realistische prijzen te berekenen die passen bij een gezonde en rendabele bedrijfsvoering, wordt door horecaondernemers ter harte genomen.