Ingezonden persbericht

Persbericht

Microsoft zet scholen voor het blok

Afgelopen week hebben alle scholen bericht gekregen over de nieuwe voorwaarden voor het gebruik van de licenties van Microsoft-software. Het nieuwe contract dat de scholen krijgen aangeboden kost gemiddeld 400% meer dan het contract tot nu toe. Een gemiddelde basisschool betaalt hierdoor bijna ¤ 450,- meer per jaar. Een school voor voortgezet onderwijs is al gauw ¤ 1700,- extra kwijt. Er zijn ook al voorbeelden van scholen die met een prijsverhoging van 1000% te maken krijgen.

De Stichting Ict op School, de consumentenorganisatie op ICT-gebied van schoolbesturen en schoolleiders in basis- en voortgezet onderwijs, meent dat de handelwijze van Microsoft scholen in de problemen brengt. De prijsverhoging gaat binnen de toch al krappe ICT-budgetten onherroepelijk ten koste van de noodzakelijke inhoudelijke ontwikkelingen en de deskundigheidsbevordering van docenten. De verdere integratie van ICT in het onderwijs wordt daardoor belemmerd. Dit is extra schrijnend voor scholen die zelf al veel geïnvesteerd hebben in de toepassing van ICT in het onderwijs; naarmate men meer pc's in huis heeft, is men volgens de nieuwe systematiek van Microsoft meer geld kwijt.

Om te reageren op de nieuwe contractvoorwaarden krijgen de scholen slechts een kleine 3 weken de tijd en dat op basis van ondoorzichtige tariefstructuren. Bovendien moet men zich dan voor een contractduur van 3 jaar vastleggen. Het heeft er alle schijn van dat Microsoft met haar dominante marktpositie de scholen voor het blok zet. Op basis van de huidige contracten is het voor de scholen zeer aantrekkelijk Microsoft-producten te gebruiken. Zij zijn daardoor afhankelijk gemaakt van deze producten en alleen met veel werk en tegen hoge kosten kan de overstap naar andere leveranciers gemaakt worden. Scholen krijgen daar nauwelijks de tijd voor en kunnen pas over 3 jaar weer een overstap overwegen.

De Stichting Ict op School beraadt zich samen met de onderwijsorganisaties die overigens niet betrokken zijn geweest bij de onderhandelingen op een advies naar de scholen en eventuele actie richting Microsoft.

Mees van Krimpen
Directeur Stichting Ict op School

Namens:

Vereniging voor Openbare en Algemeen Toegankelijk Scholen Besturenraad, PC onderwijs
Vereniging Besturenorganisatie Katholiek Onderwijs Vereniging Verenigde Bijzondere Scholen
Algemene Vereniging van Schoolleiders
Vereniging voor het management in het Voortgezet Onderwijs Concent/LVGS
Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs

Ict op School is een onafhankelijke stichting die door het stimuleren van samenwerking en kennisuitwisseling scholen voor primair en voortgezet onderwijs in staat wil stellen op effectieve en efficiënte wijze ICT in het onderwijs te integreren. In de rol van procescoördinator en consumentenorganisatie voert Ict op School activiteiten uit die gericht zijn op verbetering van ICT-producten en -diensten voor het onderwijs.

Ict op School is opgericht door de organisaties voor bestuur en management, verenigd in de Vereniging van Samenwerkende Werkgevers Organisaties (VSWO, bestaande uit VBKO, BPCO, VBS en VOS-ABB), met medewerking van de verenigingen van onderwijs-managers AVS en VVO en de besturenorganisaties Concent en VGS.

Note voor de redactie:

Meer informatie: Mees van Krimpen, directeur Ict op School 070-3117838 Loukie Levert, communicatie-adviseur Ict op School 070-3117838 / 06-53767007

Loukie Levert
Adviseur Communicatie
Ict op School
Bleijenburg 1
2511 VC Den Haag
tel. 070-3117838
mob. 06-53767007
fax. 070-3117848
e-mail: l.a.levert@ictopschool.net