Ingezonden persbericht


31st International Film Festival Rotterdam
woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari 2002

PERSBERICHT 8 januari 2002


· VPRO Tiger Award Competitie en -Jury

· Openingsfilms: DELBARAN van Abolfazl Jalili (Iran) voorafgegaan door ONVOLTOOID TEGENWOORDIG (FOR THE TIME BEING) van Johan van der Keuken
· Slotfilm: MISCHKA van Jean-François Stévenin (Frankrijk, wereldpremière)
Het 31st International Film Festival Rotterdam heeft zestien speelfilms geselecteerd voor de VPRO Tiger Award Competitie:

NOGO (Sabine Hiebler, Gerhard Ertl / Oostenrijk), wereldpremière LAVOURA ARCAICA (TO THE LEFT OF THE FATHER) (Luiz Fernando Carvalho / Brazilië), Europese première WEEKEND PLOT (Zhang Ming / China), Europese première WILD BEES (Bohdan Slama / Tsjechië), internationale première PLUS HAUT (HIGHER STILL) (Nicolas Brevière / Frankrijk), wereldpremière MEIN BRUDER DER VAMPIR (GETTING MY BROTHER LAID) (Sven Taddicken / Duitsland), internationale première WHISPERING SANDS (Nan T. Achnas / Indonesië, Japan), Europese première JIYAN (LIFE) (Jano Rosebiani / Koerdistan), wereldpremière EVERYDAY GOD KISSES US ON THE MOUTH (Sinisa Dragin / Roemenië), Europese première LJUBLJANA (Igor Sterk / Slovenië), wereldpremière
TAKE CARE OF MY CAT (Jeong Jae-Eun / Zuid-Korea), internationale première ONE FINE SPRING DAY (Hur Jin-Ho / Zuid-Korea), internationale première TUSSENLAND (SLEEPING ROUGH) (Eugenie Jansen / Nederland), wereldpremière HERE TO WHERE (Glen Luchford / Verenigd Koninkrijk), internationale première THIS IS NOT A LOVE SONG (Bille Eltringham / Verenigd Koninkrijk), wereldpremière A CHRONICLE OF CORPSES (Andrew Repasky McElhinney / VS), internationale première

De achtste VPRO Tiger Award Competitie, inmiddels onlosmakelijk onderdeel van het International Film Festival Rotterdam, plaatst nog onbekend talent in het centrum van de belangstelling. In plaats van een competitie met gevestigde namen, richt het festival de aandacht op talentvolle filmmakers die anders binnen het programma misschien onopgemerkt zouden blijven. De VPRO Tiger Award Competitie vormt daarmee een van de initiatieven (evenals de CineMart en het Hubert Bals Fonds) die het echte hart van het festival vormen.

In de VPRO Tiger Award Competitie kiest het festival voor het veelvormig scala aan benaderingen door jonge filmmakers. Ze komen vanuit de hele wereld en vertegenwoordigen bijvoorbeeld de voortdurend energieke jonge Koreaanse cinema (ONE FINE SPRING DAY by Hur Jin-Ho en TAKE CARE OF MY CAT by Jeong Jae-Eun), stemmen van de Balkan en Oost-Europa (EVERYDAY GOD KISSES US ON THE MOUTH van Sinisa Dragin/Roemenië, LJUBLJANA by Igor Stork/Slovenië, WILD BEES by Bohdan Slama/Tsjechië), of snijden politieke thema's aan (JIYAN van Jano Rosebiani (Koerdistan) en WHISPERING SANDS van Nan T. Achnas (Indonesië/Japan). Beide laatste films en WEEKEND PLOT (ex-CineMart-project) van Zhang Ming (China) ontvingen steun van het Hubert Bals Fonds. Daarnaast weerspiegelen de films: nieuwe creatieve energie van digitale video (THIS IS NOT A LOVE SONG van Bille Eltringham/Verenigd Koninkrijk), melodrama's (LAVOURA ARCAICA van Fernando Carvalho/Brazilië, eveneens ex-CineMart-project) en een frisse kijk op Amerikaanse gothic (CHRONICLE OF CORPSES van Andrew Repasky McElhinney/Verenigde Staten).

De VPRO Tiger Awards worden uitgereikt op vrijdag 1 februari 2002 in de Doelen (Rotterdam). De drie gelijkwaardige prijzen bestaan uit een bedrag van Euro 10.000, distributie in de Nederlandse filmtheaters en televisieuitzending door de VPRO die de Competitie sponsort.

VPRO Tiger Award Jury
In de VPRO Tiger Award Jury hebben zitting genomen: Marie-Pierre Macia (Frankrijk), artistiek directeur van de Quinzaine de Réalisateurs van het filmfestival van Cannes, Mijke de Jong (Nederland), regisseuse en scenariste, Lita Stantic (Argentinië), vooraanstaand Argentijns producente van onder meer LA CIÉNAGA (te zien tijdens het komende filmfestival), Gaston J.M. Kaboré (Burkino Faso), regisseur (o.a. WEND KUUNI, 1982 en BUUD YAM, 1997), en toonaangevend ambassadeur van de (film)cultuur in Franstalig Afrika, Hou Hsiao-hsien (China), regisseur, producent, acteur, schrijver en grootmeester van de Aziatische cinema met films als A TIME TO LIVE AND A TIME TO DIE tot MILLENIUM MAMBO, die deze tijdens het festival te zien is.

Openingsfilms: DELBARAN voorafgegaan door ONVOLTOOID TEGENWOORDIG Woensdagavo`nd 23 januari wordt het festival geopend in Pathé Schouwburgplein om 20.15 uur met de bekroonde speelfilm DELBARAN van de Iraanse regisseur Abolfazl Jalili. De film vertelt over het bestaan van de jonge Afghaan Kaim, die bijna in zijn eentje een truckstop annex theehuis aan de Iraans-Afghaanse grens runt. Volgens festivaldirecteur Simon Field is deze film gekozen om meerdere redenen: "Belangrijkste reden om te kiezen voor Delbaran is het thema van de poëtische, vaak prachtige en sfeervolle speelfilm: onschuldigen in hun strijd om te overleven in tijden van oorlog, (inter) nationale conflicten en migratie van volkeren. De film speelt zich af op de grens tussen Iran en Afghanistan. Jalili is opnieuw een filmmaker uit een land rijk aan cinematografische talenten. Bovendien nauw verbonden aan Rotterdam: hij was Filmmaker in Focus in 1999, kreeg financiële steun van het Hubert Bals Fonds voor DELBARAN en komt met zijn nieuwste project ABJAD naar de CineMart van dit jaar. de film mede tot stand gebracht. Tenslotte neemt hij met een nieuw filmproject deel aan de komende CineMart."

DELBARAN, opgedragen aan 'alle oorlogskinderen', wordt voorafgegaan door ONVOLTOOID TEGENWOORDIG (FOR THE TIME BEING), de laatste korte film van de vorig jaar overleden Johan van der Keuken. Deze keuze vormt een hommage aan Van der Keuken; bovendien biedt de resonerende eenvoud van de film ons een kans de grote mogelijkheden van de korte film te benadrukken.

Slotfilm: MISCHKA
Op zaterdag 2 februari 2002 sluit het International Film Festival Rotterdam af met de wereldpremière van MISCHKA van regisseur Jean-François Stévenin (Frankrijk). De film vertelt, in zowel serieuze als komische verwikkelingen, over een groep 'misfits' die, zuidwaarts op vakantieroute, uiteindelijk als hechtere familie de bestemming bereikt. Jean-Paul Roussillon vertolkt de rol van de grootvader die halverwege zijn familie verlaat, Stévenin zelf speelt een verpleger en zelfs de legendarische Franse rockster Johnny Halliday duikt even op als zichzelf. Door de observatie van de karakters, de komische zijlijnen en schijnbaar terloopse stijl is dit spontane filmkunst. Het komt overeen met Stévenins andere films: het geprezen LE PASSE MONTAGNE (1978) en DOUBLE MESSIEURS (1985).

Behalve regisseur van drie films is Stévenin ook bekend als acteur. Hij werkte met wat een opsomming lijkt van de interessantste Franse regisseur: Eric Rochant, Laetitia Masson, Catherine Breillat, Marci Ferreri, Raul Ruiz, Jean-Luc Godard en, in de jaren zeventig, met Truffaut en met Rivette (in het legendarische OUT ONE) als regie-assistent.

Noten aan de redactie

· Het programma van het 31st International Film Festival Rotterdam verschijnt op donderdag 17 januari 2002 als bijlage bij de Volkskrant; vanaf donderdag 17 januari 2002 is kaarten reserveren mogelijk via telefoon (010 - 890 90 00) of online via www.filmfestivalrotterdam.com
· Bijlages: toelichting films VPRO Tiger Award Competitie en overzicht programma-onderdelen IFFR
· Informatie/foto's/interviews: IFFR persvoorlichting t.a.v. Bert-Jan Zoet of Margo van der Valk; persaccreditatie-aanvragen: IFFR Persvoorlichting t.a.v. Mieke van Oorschot
· tel. 010 - 890 90 90, email press@filmfestivalrotterdam.com, fax 010 - 890 90 91.
31st International Film Festival Rotterdam
woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari 2002

FACTSHEET

VPRO TIGER AWARD COMPETITIE

A CHRONICLE OF CORPSES van Andrew Repasky McElhinney (USA, 2001, 16 mm, 83', kleur, internationale première)

A CHRONICLE OF CORPSES is een gothic horrorverhaal met lange, zorgvuldig gecomponeerde scènes en bewust ingehouden acteren. Andrew Repasky McElhinney (1977) maakte een film in de traditie van CARNIVAL OF SOULS of NIGHT OF THE LIVING DEAD. Een ooit steenrijke plantersfamilie is anno 1807 langzaam in verval: woordeloze dementie, excessief alcoholmisbruik en suggesties van perversie. Buiten waart het kwaad rond en groeit de berg lijken.

EVERYDAY GOD KISSES US ON THE MOUTH (IN FIECARE ZI DUMNEZEU NE SARUTA PE GURA) van Sinisa Dragin (Roemenië, 2001, 35 mm, 93', z/w, Europese première)

Dumitru wordt vrijgelaten uit de gevangenis maar vervalt al in de trein op weg naar huis in zijn oude praktijken. Als hij thuis ontdekt dat zijn vrouw zwanger is van zijn broer, volgen nog meer moorden. Overtuigend door de gitzwarte portrettering van de bruut en het duistere, sfeervolle beeld van post-Ceausescu Roemenië.

HERE TO WHERE van Glen Luchford
(Verenigd Koninkrijk, 2001, 35 mm, 90', kleur, internationale première)

Een jonge, ambitieuze Amerikaanse regisseur wil een fictiefilm maken over het ware verhaal van Merhan Karimi Nasseri, alias Sir Alfred, een vluchteling van Iraanse origine die al twaalf jaar vastzit op vliegveld Charles de Gaulle. Bekroond fotograaf en reclamefilmer Luchford gebruikt het ambigue spel met documentaire en fictie in de hele film uitstekend en weet de sfeer van de even uitzichtloze als dynamische plaats die een vliegtuigterminal is, prachtig te visualiseren.

LAVOURA ARCAICA (TO THE LEFT OF THE FATHER) van Luiz Fernando Carvalho (Brazilië, 2001, 35 mm, 171', kleur & z/w, Europese première)

Barokke Braziliaanse cinema, met een visuele stijl die even oververhit en complex is als de thema's van dit familiedrama, gebaseerd op een roman van Raduan Nassar over een familie van Libanese immigranten in de binnenlanden van Brazilië. Carvalho behandelt grote thema's als liefde, incest, prostitutie, homoseksualiteit en familiebanden. De film werd als project gepresenteerd op CineMart 1999.

NOGO van Sabine Hiebler en Gerhard Ertl
(Oostenrijk, 2001, 35 mm, 85', kleur, wereldpremière)

Drieluik dat zich afspeelt rond een benzinestation: een licht ontvlambare plaats... Met een onderkoelde stijl en met behulp van een soms onwerkelijke sfeer, portretteren debutanten Hiebler (1963) en Ertl (1959) een drietal relaties die ieder hun eigen, wisselende doel nastreven. Aan het slot treffen alle stellen elkaar in het benzinestation.

PLUS HAUT (HIGHER STILL) van Nicolas Brevière
(Frankrijk, 2002, kleur, 35 mm, 85', kleur, wereldpremière)

Bijna muzikale benadering in debuut van Brevière, waarin hij vier verhaallijnen verweeft over vriendinnen die elkaar lang kennen, maar die gaandeweg uit elkaar gegroeid zijn. Ieder deel in de film is een elegant portret waarin de dromen en angsten, verlangens en het wankele zelfbeeld van de personages getoond worden.

JIYAN (LIFE) van Jano Rosebiani
(Koerdistan, 2002, 35 mm, 94', kleur, wereldpremière)

JIYAN is een filmisch pleidooi aan de kijker om de kwestie Koerdistan ? in al haar facetten ? serieus te nemen. Jaren na de gifgasaanvallen, keert Diyari, een Koerdische Amerikaan terug naar zijn geboorteland om in Halabja een weeshuis op te bouwen. Hij leert het meisje Jiyan (een meisjesnaam die 'leven' betekent) kennen die slechts heel langzaam van de traumatische gebeurtenissen herstelt. Tweede film van Rosebiani is mede tot stand gekomen met steun van het Hubert Bals Fonds.

LJUBLJANA van Igor Sterk
(Slovenië, 2001, 35 mm, 71', kleur, wereldpremière)

Vijf jonge mensen in de leeftijd tussen 20 en 25 proberen hun weg in het leven van Ljubljana te vinden. Op een Altmanesque, elliptische manier weeft Sterk (1968) verschillende levens in het post-communistische Slovenië door elkaar: de hoofdpersoon ontdekt de wereld van de raves, housefeesten en ecstacypillen en verwaarloost vervolgens zijn studie.

MEIN BRUDER DER VAMPIR (GETTING MY BROTHER LAID) van Sven Taddicken (Duitsland, 2001, 35 mm, 94', kleur, internationale première)

Hartverwarmende burleske film is debuut van Sven Taddicken (1974) over een wonderlijke incomplete familie. Gezinshoofd Mike heeft een geestelijk gehandicapt broertje Josh en een wat eenzaam zusje Nic. Allemaal zijn ze geobsedeerd door 'de eerste keer'.

ONE FINE SPRING DAY (BOMNALEUN KANDA) van Hur Jin?Ho (Zuid Korea/Hongkong/Japan, 2001, 35 mm, 116', kleur, internationale première)

Een man probeert bedreigde geluiden uit de natuur vast te leggen. Op een winterdag is hij in het bamboebos om de wind op te nemen, en ontmoet een vrouw die geluiden opneemt voor haar radioprogramma. Samen nemen ze het geluid van de tempelbel op, en 's nachts bloeit hun liefde op. Maar voor hoe lang? Hur Jin?Ho (CHRISTMAS IN AUGUST) beschikt over een groot talent voor het beschrijven van delicate, onuitgesproken gevoelens ? en over filmstijl die er bij hoort.

TAKE CARE OF MY CAT (GO-YANG-I-RUL BOO-TAK-HAE) van Jeong Jae?Eun (Zuid Korea, 2001, 35 mm, 112', kleur, international première)

Jeong slaagt er met TAKE CARE OF MY CAT in om op een geheel frisse wijze een nieuwe richting te geven aan het Oost-Aziatische filmgenre over middelbare scholieren en adolescenten. Vijf vriendinnen van begin twintig wonen in de grimmige havenstad Incheon. Prachtige karakters en een intrigerend, meeslepend verteld verhaal.

THIS IS NOT A LOVE SONG van Bille Eltringham
(Verenigd Koninkrijk, 2001, 35 mm, 94', kleur, wereldpremière)

Kruimeldieven Spike en Heaton komen in de problemen wanneer een van hen een vreselijke misdaad begaat. Samen moeten ze aan de woedende boeren die hen achtervolgen ontkomen, dwars door het duistere noorden van Engeland, in de hoop de grote stad te bereiken. Eltringham maakt op een creatieve manier gebruik van de mogelijkheden van de Digitale Camera en slaagt erin het barre landschap, naast de twee mooi geportretteerde personages, tot een indrukwekkende derde hoofdpersoon in de film te maken.

TUSSENLAND (SLEEPING ROUGH) van Eugenie Jansen
(Nederland, 2002, 35 mm, 92', kleur, wereldpremière)

Jonge Soedanese vluchteling Majok zoekt een veilige plek in Nederland, maar durft zich niet officieel aan te melden. Hij voelt zich eigenlijk alleen thuis bij de koeien, die hem herinneren aan zijn geboorteland. Wanneer hij de eenzame, verbitterde Indië-veteraan Jakob ontmoet, wordt hun beider leven op zijn kop gezet. Documentairemaakster Eugenie Jansen realiseerde een authentieke en meeslepende debuutfilm, wars van clichés en politieke correctheid.

WEEKEND PLOT (MI YU SHI KI XIAO SHI) van Zhang Ming (China, 2001, 35 mm, 91', kleur, Europese première)

Vijf vrienden die in Beijing wonen gaan voor een zomers weekend naar de oever van de Yangze rivier. Wanneer ze in de rivier een paspop vinden met een briefje met een tekst die voor veel onduidelijkheid zorgt, worden de onderlinge relaties snel gecompliceerder en beginnen er irritaties te ontstaan. Subtiel portret van een ongemakkelijk levensgevoel van een nieuwe generatie Chinezen. Tweede film na RAINCLOUDS OVER WUSHAN (1996) van Zhang Ming (1963); WEEKEND PLOT is ex-CineMart-project en kwam mede tot stand dankzij steun van het Hubert Bals Fonds.

WHISPERING SANDS (PASIR BERBISIK) van Nan T. Achnas (Indonesië/Japan 2001, 35 mm, 106', kleur, Europese première)

De crème de la crème van de Indonesische film is te zien in dit fraaie debuut van Achnas: hoofdrollen voor Christine Hakim, Slamet Rahardjo en het 19?jarige tieneridool Dian Sastrowardoyo. Sfeervol en in cinemascope, schetst WHISPERING SANDS de lotgevallen van Daya en haar moeder die uit hun dorp moeten vluchten vanwege de politieke situatie. Tot stand gekomen met steun van het Hubert Bals Fonds. Nederlandse distributie: Contact Film.

WILD BEES (DIVOKÉ VCELY) van Bohdan Slama
(Tsjechoslowakije, 2001, 35 mm, 94', kleur, internationale première)

In een afgelegen dorpje in het noorden van Moravië zijn na 40 jaar communisme alleen nog een half ingestorte kerk en verwaarloosde landbouwgrond over. De gebeurtenis van het jaar is het brandweermannenbal. Debuut van Slama (1967) is een moderne variant op de bitterzoete Tsjechische plattelandsfilms uit de jaren zestig.

Noot aan de redactie:
Het programma van het 31st International Film Festival Rotterdam verschijnt op donderdag 17 januari 2002 als bijlage bij de Volkskrant; reserveren vanaf 17 januari via telefoon (010 - 890 90 00) of online via www.filmfestivalrotterdam.com

Informatie: Persvoorlichting International Film Festival Rotterdam, Bert-Jan Zoet of Margo van der Valk, tel 010 - 890 90 90, fax 010 - 890 90 91 of press@filmfestivalrotterdam.com

31st International Film Festival Rotterdam
woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari 2002

FACTSHEET

Overzicht programma-onderdelen IFFR 2002

Het 31e International Film Festival Rotterdam omvat de volgende onderdelen:


1. VPRO Tiger Award Competition

2. Hoofdprogramma Speelfilms

3. Hoofdprogramma Korte Films

4. Hubert Bals Fonds Harvest

5. Filmmakers in Focus

6. Exploding Cinema

7. Speciale programma's
A. What (is) Cinema?
B. The Desert of the Real
C. Looking Glass

8. Critic's Choice

9. Dutch Perspective

10. CineMart

11. Events


1. VPRO Tiger Award Competitie
Het kloppend hart van het International Film Festival Rotterdam is, sinds 1995, de VPRO Tiger Award Competitie voor eerste of tweede speelfilms. De zestien geselecteerde films (zeven wereldpremières, vijf internationale premières en vier Europese premières) symboliseren de geest van het festival dat een platform wil bieden voor de ontdekking van jong filmtalent. De drie VPRO Tiger Award-winnaars ontvangen ieder 10.000 Euro, distributie in de Nederlandse filmtheaters en uitzending op de Nederlandse televisie door de VPRO, sponsor van de Competitie.


2. Hoofdprogramma Speelfilms
Met een selectie van circa 125 titels biedt het Hoofdprogramma Speelfilms een rijk overzicht van de jonge onafhankelijke en innovatieve cinema op wereldschaal. Een aantal 'meester-filmers' is terug in Rotterdam met sterke nieuwe films zoals VA SAVOIR (Jacques Rivette) en PORTO DA MINHA INFÂNCIA (Manoel De Oliveira). Uit het oostelijk deel van Europa komen belangrijke nieuwe films als NO MAN'S LAND (Danis Tanovic, Bosnië), HI, TERESKA (Robert Glinski, Polen), TAURUS (Alekandr Sokurov, Rusland), SISTERS (Sergei Bodrov Jr., Rusland) en BREAD AND MILK (Jan Cvitkovic, Slovenië). De jongere generatie Franse filmmakers is vertegenwoordigd met onder meer de regisseurs Laurent Cantet (L'EMPLOI DU TEMPS), Alain Gomis (L'AFRANCE/AS A MAN) en Matthieu Amalric (LE STADE DE WIMBLEDON). De productieve en in Rotterdam zeer populaire Miike Takashi presenteert vier nieuwe films: ICHI THE KILLER, VISITOR Q, AGITATOR en HAPPINESS OF THE KATAKURIS. Het als vanouds sterke Aziatische aandeel in het Hoofdprogramma telt meerdere Zuidkoreaanse titels waaronder ADDRESS UNKNOWN (Kim Ki-Duk) en CAMEL(S) (Park Kiyong). Bijzondere Japanse films zijn PULSE (Kurosawa Kiyoshi), het ex-CineMart-project HUSH! (Hashiguchi Ryosuke) en DISTANCE (Kore-Eda Hirokazu). Uit China en Hongkong komen films als THE ORPHAN OF ANYANG (Wang Chao), de ex-CineMart-projecten QUITTING (Zhang Yang) en HOLLYWOOD, HONG KONG (Fruit Chan); GEGE (Yan Yan Mak, in de CineMart 2002 vertegenwoordigd met zijn nieuwe project TIAN YA) en LAN YU (Stanley Kwan).


3. Hoofdprogramma Korte Film
Vernieuwing en experiment in film, vast uitgangspunt van het International Film Festival Rotterdam, zoekt zich met name in korte films een weg naar de oppervlakte. Het festival toont daarom, als voorfilm of in compilaties naar thema, maker of land van herkomst, circa 200 korte films. Daaronder zijn vele wereldpremières en sterke vertegenwoordigingen uit onder meer de USA, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Zuid Korea, Mexico, Canada en Frankrijk. Uit Nederland gaan korte films in wereldpremière van o.a. Tamar van den Dop, Rámon Gieling, Kees Hin, Edward Luyken, Bernard Lier, Hanneke Stark, Yael Bartana en Hester Scheurwater. Ook is ONVOLTOOID TEGENWOORDIG, de laatste korte film van Johan van der Keuken te zien als openingsfilm samen met DELBARAN. Op maandag 28 januari 2002 vraagt het festival onder de titel Short Circuit speciale aandacht voor de korte film.


4. Hubert Bals Fonds Harvest
Tijdens het festival zijn eenentwintig nieuwe speelfilms te zien die mede dankzij steun van het Hubert Bals Fonds tot stand zijn gekomen. Het International Film Festival Rotterdam helpt via het in 1988 opgerichte fonds actief mee aan de realisatie van films in zuidelijke en/of ontwikkelingslanden door directe financiële bijdragen of door de organisatie van seminars en workshops tijdens filmfestivals in de betrokken landen. Het Hubert Bals Fonds ontvangt bijdragen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, NCDO, Hivos, Stichting Doen en de NPS. De Hubert Bals Fonds Harvest tijdens het 31e International Film Festival Rotterdam omvat de wereldpremières van JAPÓN (Carlos Reygadas, Mexico) en OCCIDENT (Cristian Mungiu, Roemenië), de internationale premières van KALI SALWAAR (THE BLACK GARMENT) van Fareeda Mehta (India) en MIRADAS (THE GAZE) van Enrique Alvarez (Cuba). De overige films zijn afkomstig uit Albanië, Argentinië, Bangladesh, Chili, Cuba, Algerije, India, Iran en Nigeria. Een vijftal door het Hubert Bals Fonds ondersteunde films zijn opgenomen in in andere programma's: JIYAN (LIFE) van Jano Rosebiani (Koerdistan), PASIR BERBISIK (WHISPERING SANDS) van Nan T. Achnas (Indonesië) en MI YU SHI KI XIAO SHI (WEEKEND PLOT) van Zhang Ming (China) in VPRO Tiger Awards Competitie, LA ROUTE (JOL) van Darezhan Omirbaev (Kazakhstan) en LE PRIX DU PARDON (THE PRICE OF FORGIVENESS) van Mansour Sora Wade (Senegal) in het 'What (is) Cinema?'-programma.


5. Filmmakers in Focus
Het International Film Festival Rotterdam brengt met oeuvre-overzichten een eerbetoon aan drie filmmakers die weliswaar geruime tijd actief zijn, maar nog niet op grote schaal bekendheid genieten. De invloedrijke experimentele filmmaker Stan Brakhage (USA) maakte een groot aantal, in toenemende mate abstracte, films. Brakhage vestigt hiermee sterk de aandacht op de mogelijkheden en waarde van film. Na een reeks documentaires over leefwijze en cultuur van de Noord-Canadese Inuit, bracht regisseur Zacharias Kunuk (zelf ook Inuit) in 2001 het mythische filmepos ATANARJUAT, THE FAST RUNNER uit. Kunuk en het mede door hem opgerichte Igloolik Isuma Productions zetten een eigenzinnige mengvorm van fictie en non-fictie in voor de emancipatie en behoud van de eigen cultuur. De scherpe en persoonlijke observaties in het oeuvre (o.a. SERBIE, ANNÉE ZÉRO) van de Joegoslavische film- en theatermaker Goran Markovic tonen de verborgen realiteit in zijn land. De drie Filmmakers in Focus presenteren hun werk en nemen deel aan de debatten binnen het ´What (is) Cinema?´-programma.


6. Exploding Cinema: Pause - freezing music video culture In tegenstelling tot eerdere festivaledities is het Exploding Cinema-programma (waarin het festival de jongste ontwikkelingen toont in het gebruik van film buiten de bioscoopmuren) ditmaal geheel gewijd aan één onderwerp: de muziekvideo. Hoewel, door fusies in de muziekindustrie, muziekzenders als MTV steeds minder clips vertonen, worden wereldwijd nog steeds vele vernieuwende muziekvideo's geproduceerd. In een tiental verzamelprogramma's naar thema of maker zijn (op bioscoopformaat) clips te zien van onder meer Gorillaz, Daft Punk, Aphex Twins, Radiohead, Björk, Fatboy Slim en vele anderen. Verder presenteert Exploding Cinema speelfilms en documentaires gemaakt door clipregisseurs en kan er in de Media Lounge (inter)actief worden gekeken naar onder meer 'webeo's', interactieve muziekvideo's gemaakt voor MTV. In het kader van Exploding Cinema organiseert het Nederlands Architectuurinstituut de tentoonstelling 'Clip City' over muziekvideo's en (virtuele) architectuur.


7. Speciale programma's

A. What (is) Cinema?
Het International Film Festival Rotterdam wil opnieuw articuleren waar het voor staat en uitnodigen tot discussie over de hedendaagse film in al haar uitingsvormen. De discussie wordt gevoed door het centrale speciale programma 'What (is) Cinema?' met speelfilms, compilatieprogramma's en in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg een serie van acht debatten, individuele lezingen en 's avonds laat live events. Verder presenteert 'What (is) Cinema?' gedurende de gehele festivalperiode groepstentoonstellingen in TENT. en het Nederlands Foto Instituut. De filmvertoningen en presentaties zullen vergezeld gaan van een aparte, gedetailleerde brochure. Iedere dag zijn zowel de films als de centrale discussie gewijd aan een speciaal thema. De acht onderwerpen die, ingeleid door bekende 'key-speakers' aan bod zullen komen zijn 'The Happy End of Cinema', 'Cinema and the Seven Arts', 'Digital Realities', 'Political Agenda', Global Exchange', 'Multi-visions', 'The Eastern Parade' en 'Looking for the Auteur'. Het filmprogramma van What (is) Cinema? omvat, in de traditie van het festival, werken van zowel zeer bekende filmmakers (Jean-Luc Godard, Abbas Kiarostami, Martin Scorcese, David Lynch, Eric Rohmer, Hou Hsiao-hsien, Michael Snow) als van jongere talenten (onder meer Wisit Sasanatieng met TEARS OF THE BLACK TIGER).

B. The Desert of the Real
Het speciale festivalprogramma 'The Desert of the Real' onderzoekt de actuele vraag naar de relatie tussen cinema en politiek. Het programma sluit aan bij het centrale onderdeel 'What (is) Cinema?'. 'The Desert of the Real' is een dagelijks programma over politiek geladen cinematografie waarin speelfilms, documentaires, experimentele films, videokunst en werk van de zogenaamde media-activisten uit verschillende windstreken bij elkaar zijn gebracht. Onder de onderwerpen die aan de orde komen zijn recente brandhaarden in de wereld (Golfoorlog, Cyprus, Noord-Ierland, WTC-aanslagen, Joegoslavië, Israël-Palestina, India-Pakistan), conflicten tussen burgers en overheden (RAF, Seattle, Genua, Praag) en sociaal-politieke kwesties (asielzoekers, rechts-extremisme). In het programma zijn onder meer Un MONDO DIVERSO È POSSIBILE, de collectieve film rond de protesten in Genua; GAS ATTACK, een actuele speelfilm over een miltvuur-besmetting; THE BELIEVER over een jonge neonazi en de Indiaase documentaire WAR AND PEACE (die het Indiaas-Pakistaanse conflict onderzoekt).

C. Looking Glass
Met het oog op het centrale festivalprogramma 'What (is) Cinema?' mag een selectie uit films die gaan over filmmaken niet ontbreken. Programmeur Gertjan Zuilhof brengt onder de noemer 'Looking Glass' een vijftiental speelfilms bijeen in een licht-ironisch programma met één klassieker (Truffauts LA NUIT AMÉRICAINE uit 1973) en verder nieuwe films. Daaronder zijn curieuze titels als LE PORNOGRAPHE (Bertrand Bonello), PLANET DER KANNIBALEN (Hans-Christoph Blumenberg) en BRITNEY BABY - ONE MORE TIME (Ludi Boeken) maar ook HOTEL (Mike Figgis), STORYTELLING (Todd Solondz) en THE CAT'S MEOW met onder meer Kirsten Dunst, Joanna Lumley en Eddie Izzard (Peter Bogdanovich, maker van THE LAST PICTURE SHOW).


8. Critics' Choice
Het International Film Festival Rotterdam heeft acht filmcritici (waaronder vier uit Nederland) gevraagd een film te kiezen die bij hen een bijzondere indruk heeft achtergelaten. De critici zullen voorafgaand aan de vertoning van de films hun keuze toelichten. Zo koos Dana Linssen (NRC Handelsblad) voor DON'S PLUM (R.D. Robb, met onder meer Leonardo DiCaprio), Jim Hoberman (The Village Voice, USA) voor DONNIE DARKO van het jonge Amerikaanse indie-talent Richard Kelly, Alin Tabciyan (Milliyet, Turkije) voor AWAY FROM HOME, het debuut van de gevierde Turkse auteur Semih Kaplanoglu en Adrian Martin (The Age Newspaper, Australië) voor de Zuidkoreaanse film TEENAGE HOOKER BECAME KILLING MACHINE IN DAEHAKROH van Nam Ki-Woong.


9. Dutch Perspective
Met name voor de vele buitenlandse festivalgasten programmeert het International Film Festival Rotterdam een keuze uit de Nederlandse speelfilms, korte films en documentaires die het afgelopen jaar al te zien waren in de Nederlandse bioscopen, filmtheaters en festivals. Dutch Perspective omvat onder meer THE DISCOVERY OF HEAVEN (Jeroen Krabbé), NYNKE (Pieter Verhoeff), het ex-CineMart-project MAGONIA (Ineke Smits), DE GROT (Martin Koolhoven), FAMILIE (Willem van de Sande Bakhuyzen), de documentaire BLOIS COULEUR LOCALE (Rolf Orthel) en de speelfilms MORLANG (Tjebbo Penning), QUI VIVE (Frans Weisz) en MONTE CARLO (Norbert ter Hall).


10. CineMart
Het International Film Festival Rotterdam fungeert van 27 januari tot en met 31 januari als internationale 'matchmaker'. Voor de achttiende keer presenteren producenten en filmmakers tijdens de CineMart hun nieuwe filmprojecten aan potentiële kopers en co-financiers. Naast projecten van regelmatig in Rotterdam gepresenteerde filmmakers als Peter Greenaway, Aleksandr Sokurov en ex-Filmmakers in Focus Catherine Breillat, Serik Aprymov en Abolfazl Jalili, omvat de CineMart 2002-selectie vele projecten van jonge filmmakers en producenten. Deze balans reflecteert het algehele karakter van het International Film Festival Rotterdam. In het festivalprogramma zijn inmiddels gerealiseerde ex-CineMart projecten opgenomen als HUSH! (Hashiguchi Ryosuke), LA FIEBRE DEL LOCO (Andrés Wood) en Tiger Award-kandidaten WEEKEND PLOT (Zhang Ming) en LAVOURA ARCAICA (Luiz Fernando Carvalho)


11. Events

· Opening: woensdagavond 23 januari 2002 wordt het International Film Festival geopend in Pathé Schouwburgplein met de speelfilm DELBARAN van de Iraanse regisseur Abolfazl Jalili, voorafgegaan door de wereldpremiere van ONVOLTOOID TEGENWOORDIG (FOR THE TIME BEING), de laatste korte film van de vorig jaar overleden Johan van der Keuken.
· Op vrijdag 1 februari 2002 vindt de Awards Ceremony plaats in de Doelen. De volgende prijzen worden uitgereikt: de drie VPRO Tiger Awards, de FIPRESCI Award, de KNF Award, de Canal+ Publieksprijs, de NETPAC Award. De MovieZone Award wordt eerder die dag uitgereikt door acteur Fedja van Huêt, gevolgd door de vertoning van de winnende film.
· Het slotfeest GET ROYAL 2222 & DANCE vindt op zaterdagavond 2 februari 2002 plaats in de Doelen, kaarten zijn te koop via de Centrale Festival Kassa.
· De What (is) Cinema?-debatten vinden van vrijdag 25 tot en met vrijdag 1 februari plaats vanaf 18.00 uur (gratis toegang) in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg.
· De Late Night Talkshow, afwisselend gepresenteerd door Wilfried de Jong en Wouter Barendrecht, is gratis toegankelijk en biedt van donderdag 24 januari tot en met zaterdag 2 februari vanaf 22.00 uur in de Doelen gesprekken met festivalgasten.
· De Grolsch Dance Nights vinden van donderdag 24 januari tot en met zaterdag 2 februari plaats vanaf 23.00 uur in Calypso, gratis toegang.
· De installatie FILM IST. van de Oostenrijkse filmmaker en beeldend kunstenaar Gustav Deutsch bestaat uit een cirkelvormig scherm van zeven meter doorsnee waarop filmfragmenten uit de beginjaren van de 20e eeuw worden geprojecteerd met acht videobeams. Doorlopend en gratis toegankelijk van 10.00 tot 16.00 uur in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg.
· De Exploding Media Lounge, gratis toegankelijk in Calypso van donderdag 24 januari tot en met zaterdag 2 februari, biedt ruimte om zelf de nieuwste music video games te spelen van onder meer Super Furry Animals, Daft Punk, Orbital en Metropolis.
· Snow & Ice: een hele dag Inuit cultuur met dertien documentaires gemaakt door Filmmaker in Focus Zacharias Kunuk van Igloolik Isuma Productions. Maandag 28 januari in Pathé 2, kaarten verkrijgbaar bij de Centrale Festival Kassa.
· Film & Live Muziek: PADRE & IN PASTO AI LEONI: twee korte, gerestaureerde Italiaanse zwijgende films uit 1912, live begeleid op vleugel en strijkkwartet. Woensdag 30 januari, vanaf 16:00 uur, kaarten verkrijgbaar aan de Centrale Festival Kassa. I.s.m. het Filmmuseum.
· Short Circuit: Maandag 28 januari staat in het teken van de korte film met in Pathé 6 een selectie van zes verzamelprogramma's in aanwezigheid van de filmmakers, kaarten verkrijgbaar aan de Centrale Festival Kassa.
· Kids Only: voor kinderen van acht tot en met twaalf jaar (en hun ouders) op zondag 27 januari van 10.00 tot 17.00 uur. Met korte films, lunch, een workshop over bewegend beeld en tenslotte een disco met DJ Golden Wonderboy. Kaarten verkrijgbaar aan de Centrale Festival Kassa.
· Statements: The Debate: debat, aansluitend op 'Statements: The Screenings' in het kader van 'The Desert of the Real' over politieke cinema, gratis toegankelijk op donderdag 31 januari vanaf 14.30 uur in Lantaren 1.
· Roos en de Mannen: Misdaad gezocht! Sensationele wereldpremière (i.s.m. VPRO Backstage) van nieuwe afleveringen uit de VPRO Villa Achterwerk-serie (op televisie vanaf eind februari 2002) met extreem veel chaos, spanning en sensatie. Uiteraard zijn Roos (Raymonde de Kuyper), Van Rossum (Raymond Spannet) en Van Oorschot (Theo Schouwerwou) prominent aanwezig. Woensdagmiddag 30 januari vanaf 14.15 uur in Pathé 2 voor iedereen vanaf acht jaar. Kaarten verkrijgbaar aan de Centrale Festival Kassa.
Noot aan de redactie:
Het programma van het 31st International Film Festival Rotterdam verschijnt op donderdag 17 januari 2002 als bijlage bij de Volkskrant; reserveren vanaf 17 januari via telefoon (010 - 890 90 00) of online via www.filmfestivalrotterdam.com

Informatie: Persvoorlichting International Film Festival Rotterdam, Bert-Jan Zoet of Margo van der Valk, tel 010 - 890 90 90, fax 010 - 890 90 91 of press@filmfestivalrotterdam.com

International Film Festival Rotterdam
Press Department
Press Officers: Bert-Jan Zoet and Margo van der Valk Press Accreditations: Mieke van Oorschot
P.O. Box 21696
3001 AR ROTTERDAM
The Netherlands

tel + 31 10 890 90 90
fax + 31 10 890 90 91
email press@filmfestivalrotterdam.com
url http://www.filmfestivalrotterdam.com

IFFR 2002: Wed, Jan. 23 - Sun, Febr. 3


---
Message created at: Tue, 8 Jan 2002 10:48:21 +0100 Message sent by: press@filmfestivalrotterdam.com Message served by: Filmfestivalrotterdam.com, the Netherlands
---