AutoRai

22-1-2002

Nieuw verkooprecord koda in 2001

kodaAuto heeft in 2001, voor het zevende jaar in successie, de verkopen zien stijgen. Wereldwijd kozen 462.321 klanten uit 73 landen voor een model van het Tsjechische merk; een toename met 6,2 procent.

Hierbij was West-Europa met 246.048 stuks goed voor een verkoopstijging van 7,4 procent. Nederland bleek een van de sterkere stijgers. Met een totaal van 8.160 stuks wist koda-importeur Pon Mobiel in verhouding tot 2000 een toename van ruim 42 procent te noteren. Een opvallend resultaat, gezien de wereldwijd lagere totaalcijfers van de automarkt.

Ondanks de negatieve economische ontwikkelingen in de belangrijkste afzetlanden wist kodaAuto in vergelijking met 2000 bijna 27.000 meer autos te verkopen. Op de Tsjechische thuismarkt, zonder handelsbarrières voor merken uit de EU-landen, namen de verkopen toe tot 82.405 eenheden; een stijging van 1,9 procent ten opzichte van 2000. Daarmee realiseerde koda een bovengemiddeld marktaandeel van 52,6 procent van de Tsjechische personenautomarkt. Ook wist kodaAuto in 2001 haar positie als grootste Tsjechische exporteur te continueren: 82 procent van de geproduceerde autos werd aan klanten in andere landen verkocht.

Het bestverkochte koda-model in 2001 was de Fabia. Deze modellijn, die allereerst als hatchback en stationwagen op de markt kwam, werd begin 2001 uitgebreid met een sedan. In totaal werden er 251.870 Fabias verkocht, waarvan 152.578 hatchbacks; 23 procent meer dan in 2000. Na het introductiejaar 2000 werd de Fabia Combi het afgelopen jaar door 82.521 klanten gekocht (2000: 4.808 stuks). Ook de modellen Octavia en Octavia Combi wisten in 2001 meer kopers aan te spreken. Zo werden er met 97.925 stuks 1,7 procent meer Octavias verkocht dan in 2000. De Combi deed het nog beter met 67.386 stuks, oftewel + 8,3 procent. In juni 2001 werd de productie gestaakt van de Felicia/Felicia Combi, alsmede van de Felicia bedrijfswagenuitvoeringen. Hiervan werden in 2001 in totaal 44.963 stuks gebouwd.

Op de vijf belangrijkste West-Europese markten kon kodaAuto zowel verkopen als marktaandelen verder uitbouwen. In Duitsland, de belangrijkste exportmarkt voor het merk koda, werden 68.886 autos verkocht; een toename van 5,7 procent. Het best verkochte model was de Octavia Combi. De gunstige prijs en het tijdloze, elegante design wisten 20.877 Duitse kopers aan te spreken. 18.800 Kopers kozen voor de Fabia hatchback. Terwijl de totale verkopen op de Duitse automarkt in 2001 met circa één procent afnamen, wist kodaAuto haar marktaandeel juist met 2,1 procent op te voeren.

In Nederland registreerde kodaAuto in 2001 8.160 autos; 2.420 meer dan in 2000 (+ 42,2 procent). Het best verkochte model was de Fabia met 5.308 stuks, gevolgd door de Octavia met 2.706 eenheden. Van het uitloopmodel Felicia werden nog 52 eenheden verkocht, alsmede 94 autos op grijs kenteken.

Ook in Groot-Brittannië boekte koda groot succes. Hier werden met 36.048 stuks maar liefst 18,2 procent meer autos verkocht. Daarmee nam het marktaandeel van koda op de Britse markt toe tot 1,5 procent. In Italië waren de verkopen met 28.643 autos zon 24,5 procent hoger dan in 2000. Het marktaandeel nam daardoor met eenderde toe tot 1,2 procent. In Spanje werden 17.118 kodas verkocht (+15,4 procent) en in Frankrijk 13.727 stuks (+13,9 procent). Andere West-Europese landen met grote verkoopstijgingen zijn Nederland (+42,2 procent tot 8.160 stuks), Griekenland (+49,8 procent tot 8.148 stuks), Portugal (+31,7 procent tot 5.624 stuks) en Zwitserland (+46,5 procent tot 4.160 stuks).

In Midden- en Oost-Europa (zonder Tsjechië) namen de koda-verkopen in verhouding tot 2000 toe met 11,2 procent tot 116.933 eenheden. Daarbij moet nog worden aangetekend dat de grootste automarkt in de regio, Polen, al twee jaar te kampen heeft met een recessie. Hier boekte koda een verlies van 5 procent tot 37.354 stuks. Omdat echter de gehele Poolse personenautomarkt met 31 procent (circa 150.000 stuks) terugliep, nam het marktaandeel van

koda ten opzichte van 2000 toch toe van 7,9 naar 11,2 procent. Na Fiat en Daewoo staat koda daarmee op de derde plaats in de verkooprangorde.

De slechtere verkopen in Polen konden echter worden gecompenseerd door extra verkopen in Slowakije. Hier nam het aantal verkochte kodas toe met 16,9 procent tot 37.523 eenheden, waarmee het Tsjechische merk in het buurland een marktaandeel heeft behaald van 52,8 procent. Na Duitsland is Slowakije daarmee het tweede exportland voor koda, gevolgd door Polen, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk en Spanje. In Midden-Europa registreerde koda in Hongarije een stijging met 8,4 procent tot 8.354 stuks. Hierdoor nam het marktaandeel toe tot 5,6 procent. Ook andere Oost- en Midden-Europese landen bleken bijzonder interessante verkoopcijfers te noteren. Zo name de verkopen in Rusland toe met 187 procent tot 8.391 eenheden; in de Oekraïne met 80,3 procent tot 4.212 stuks; in Roemenië met 133,2 procent tot 4.140 stuks; in Bosnië-Herzegowina met 33,9 procent tot 3.017 stuks en in Joegoslavië met 44,9 procent tot 2.117 kodas.