Gemeente Emmen


Persbericht:Rapport Externe risicos ' , 23-01-2002

College neemt aanbevelingen rapport ove
Rapport 'Inventarisatie Externe risicos in Emmen' belangrijke stap naar integraal veiligheidsbeleid

Naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede heeft het college van burgemeester en wethouders van Emmen in 2001 een onderzoek laten verrichten met als doel inzicht te krijgen in bedrijven die op dit moment geen speciale aandacht krijgen in het kader van het besluit zware ongevallen, maar die in relatie tot de woonomgeving wel een potentieel risico kunnen inhouden. Het onderzoek is uitgevoerd door het onderzoeksbureau (aB)2 uit Warffum.
Een belangrijke conclusie uit het rapport is, dat er bij de onderzochte bedrijven geen zodanige onveilige situaties zijn aangetroffen dat die een direct optreden van de gemeente vereisen door middel van het beeindigen van activiteiten of het sluiten van bedrijven. Verder concludeert het rapport dat Emmen vergeleken met de rest van Nederland niet in een bijzondere positie verkeert. Omdat in dit onderzoek niet alle bedrijven zijn bezocht, beveelt het rapport aan om vervolgonderzoek te doen om uiteindelijk een volledig beeld te krijgen van de externe risicos. Het college van B&W heeft deze aanbeveling overgenomen. De resultaten van dit vervolgonderzoek zullen samen met de bevindingen van het interne onderzoek Integrale Handhaving worden gebundeld en uitgewerkt tot een gemeentebreed veiligheidsbeleid. Doel van dit beleid is mogelijke risicos van onveilige situaties voor burgers en bedrijven (verder) te beperken of te voorkomen.

Opzet van het onderzoek
In het onderzoek is uit de ongeveer 2000 bedrijven in Emmen die vallen onder de Wet milieubeheer en de Wet rampen en zware ongevallen, een eerste selectie gemaakt. Ruim 200 bedrijven vielen binnen de standaardisering van het ministerie van VROM. Vervolgens werd daaruit een tweede selectie gemaakt van 149 bedrijven die aan een diepgaander administratief onderzoek werden onderworpen. Van deze bedrijven werden er uiteindelijk 19 bezocht. Ter plaatse werd de situatie in ogenschouw genomen en werden de risicos geïnventariseerd.

Risico
Overigens is voor de beoordeling van de uitkomsten van het onderzoek een goed begrip noodzakelijk van de term risico. In dit rapport heeft de term risico betrekking op externe veiligheid en wordt er onder verstaan: de effecten van een calamiteit in relatie tot de kans op optreden van die calamiteit.

Correcte naleving
De verleende vergunningen werden correct nageleefd. Alle bedrijven voldeden aan de vereisten. Bij slechts één bedrijf is een bescheiden administratieve omissie in de vergunningboekhouding geconstateerd. Niettemin zijn er enkele situaties aangetroffen die vragen om een of meerdere verbeteringen die kunnen leiden tot een veiliger woonomgeving. Het betreft hier met name LPG-tankstations.Verder is in een enkel geval in de loop der tijd door een samenloop van omstandigheden een situatie ontstaan die weliswaar formeel correct is maar uit een oogpunt van veiligheid (toch) ongewenst. Het onderzoeksrapport beveelt aan zo snel mogelijk met de betrokken bedrijven naar adequate oplossingen te zoeken. Met deze bedrijven vindt reeds overleg plaats. Overigens zijn alle 149 bedrijven die onderwerp van onderzoek waren geïnformeerd over het verschijnen van het onderzoeksrapport.

Integrale handhaving
Het toekomstig veiligheidsbeleid impliceert niet alleen vergunningverlening en handhaving, maar veel meer een integrale aanpak van alle aspecten die bij veiligheid een rol spelen. Integraal wil in dit verband zeggen dat veiligheid nu en in de toekomst, niet alleen een zaak is van slechts één beleidsterrein zoals milieu of ruimtelijke ordening of slechts het toetsen aan een bepaalde wetsregel of voorschrift. Integendeel. Vele beleidsterreinen en disciplines zijn direct of indirect bij de beleidsontwikkeling en of besluitvorming inzake veiligheid betrokken. Alle belangen -economische, ecologische, ruimtelijke, milieutechnische, financiële, verkeerstechnische etc etc, moeten bij de beoordeling van de gewenste veiligheid worden afgewogen. Maar ook partijen als rijks- en provinciale overheden en andere publieke partijen, instanties, bedrijven, organisaties, individuele burgers en belangengroeperingen, vervullen een actieve rol als het om veiligheid gaat. De gemeente is zich daar ter dege van bewust. Bijvoorbeeld is met betrekking tot het veiligheidsbeleid in het algemeen afstemming gezocht met het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe die binnenkort de Risicokaart Drenthe zal presenteren. Ook zullen de bevindingen uit een separaat intern onderzoek naar integrale handhaving en de initiatieven om het vergunningen- en handhavingsbeleid te optimaliseren, nadrukkelijk worden betrokken bij het ontwikkelen van een toekomstig (integraal) veiligheidsbeleid.

Dilemmas
Ondanks dat de gemeente zich de nu geconstateerde ongewenste (veiligheids-)situaties realiseert, is het niet altijd mogelijk aan deze situaties iets te doen. Hiervan kan sprake zijn als bijvoorbeeld door bedrijfsafsplitsing nieuwe bedrijven (en eigenaren) ontstaan en/of als risicovolle bedrijven zich in de buurt van elkaar vestigen en er daardoor cumulatie van riscios kan ontstaan. Ook kan het zijn dat in de loop der jaren rijksbeleid wijzigt of dat bedrijventerreinen door stadsuitbreiding (te) dicht bij de woonbebouwing komen te liggen.

In zogeval geval kan of moet de gemeente deze situaties toestaan. Oorzaak hiervan is dat landelijke regelgeving met name bedoeld voor deze situaties en omstandigheden, (nog) ontbreekt. Daarentegen is veiligheid in het algemeen en veiligheid in relatie met externe risicos in het bijzonder, een primaire verantwoordelijkheid van de gemeente. Dus hoe te handelen bij ontbreken van adequate regelgeving terwijl ook de finaciële middelen (te) beperkt zijn om passende veilige oplossingen te bewerkstelligen? Dat vraagstuk zal de gemeente gaan voorleggen aan de provincie Drenthe en het ministerie van VROM om gezamenlijk naar oplossingen te zoeken.

Advies van de begeleidingsgroep
Het onderzoeksbureau werd in het onderzoek bijgestaan door een ambtelijke begeleidingsgroep. Deze groep heeft de aanbevelingen in het rapport verwerkt in een advies aan het college van B&W. Het college heeft dit advies overgenomen.
Daarom zullen op korte termijn met enkele bedrijven oplossingen worden gezocht om te komen tot vermindering van de bestaande risicos. Door een gespecialiseerd bureau zal een nader onderzoek worden verricht om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de externe risicos. Ook zal er overleg worden gestart met het ministerie van VROM om oplossingen te vinden voor de ongewenste situaties waarmee de gemeente zich geconfrontreerd ziet. Het rampenplan en eventuele rampenbestrijdingsplannen zullen worden geactualiseerd. Verder wordt een projectgroep in het leven geroepen die alle (risico)zaken op het Emmtec bedrijven terrein gaat coördineren en monitoren en waarin alle betrokken partijen zitting hebben. Daarnaast zal het college ook organisatorische maatregelen nemen om een integrale benadering en beheersing van het uiterst complexe beleidsterrein inzake veiligheid mogelijk te maken. Gedacht wordt aan een centrale aansturing van alle zaken die met integrale veiligheid te maken hebben of zullen krijgen. Immers, een integraal veiligheidsbeleid -het voorkomen en beperken van risicos voor de burgers van Emmen- is te belangrijk maar ook te divers en complex- om het bij één van de vele beleidsafdelingen onder te brengen.


Alle rechten voorbehouden. Aan de op deze pagina's gepresenteerde informatie kunnen geen rechten worden ontleend
(c) 2002 Gemeente Emmen