D66

23 januari 2002

Heenzenden Bolletjesslikkers onaanvaardbaar

Boris Dittrich

Reacties: B.dittrich@tk.parlement.nl

Wel een boete krijgen bij even te hard rijden, terwijl het smokkelen van kilo's cocaïne ongestraft blijft. 'De verhoudingen zijn zoek', aldus D66 justitiewoordvoeder Boris Dittrich.

Voor D66 staan twee vragen centraal in dit debat : hoe lossen we de problemen met de drugskoeriers op Schiphol zo snel mogelijk op? Is het pakket aan noodmaatregelen afdoende? Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Hadden de noodmaatregelen niet voorkomen kunnen worden, als er eerder alert was ingegrepen?

De strijd tegen harddrugs

Jaren geleden verklaarde President Reagan van Amerika "the war on drugs". Het waren ferme woorden. Maar de drugs zijn de wereld nog steeds niet uit. Sterker nog, het cocaïnegebruik neemt wereldwijd toe, ook in Nederland. Helaas, want harddrugs zijn schadelijk voor de gezondheid. De overheid heeft de plicht aktief tegen drugsgebruik te waarschuwen en daarop ook aktie te ondernemen. Zo nu en dan klinken er vanuit de wetenschap geluiden: stop met de strijd tegen harddrugs. Dan neem je de georganiseerde misdaad de wind uit de zeilen. D66 is best bereid deze geluiden internationaal in discussie te brengen. Om na te gaan of de enorme krachtsinspanningen om handel in harddrugs tegen te gaan wel effectief zijn. En om te kijken of de volksgezondheid beter af is met een heel andere aanpak. Maar die situatie ligt nog ver achter de horizon. Nederland is lid van anti-drugsverdragen. Het is bijzonder onverstandig als enig land een andere koers te varen. Dan komen alle cocaïne-handelaren en verslaafden naar Nederland. Dat zal een onaanvaardbare druk op de samenleving leggen en de gezondheid van mensen ernstig in gevaar brengen.

Controle

Daarom treden we op tegen smokkel van cocaïne. Vooral op Schiphol en in de Rotterdamse haven. Hoe beter de controle, des te groter de pakkans. Hoe groter de pakkans, des te geringer het animo om naar Schiphol te vliegen. Die logica werd bewaarheid in september. Toen werd er een 100%-controleactie op risicovluchten gehouden. Er werden veel drugskoeriers gepakt. Daarna kwamen er tijdelijk minder drugskoeries. Kortom, flink controleren heeft dus wel zin. Je moet dan wel consequent blijven controleren. Af en toe een speldeprik vormt geen bedrijfsrisico voor de internationale drugsorganisaties. Zij blijven dan koeriers naar Nederland sturen. Overigens is het een illusie om te menen dat je alle drugs tegen kunt houden. Een dergelijke garantie vragen wij ook niet van de minister. In december is de bom op Schiphol gebarsten. Maar de maanden daarvoor al was het lont aangestoken. Verbijsterde douanemedewerkers waren wanhopig. Zij brachten naar buiten dat het Openbaar Ministerie al langer wilde dat de douane op een heel laag pitje zou controleren. Want het Openbaar Ministerie had geen cellen. En er was te weinig personeel. De drugskoeriers bleven binnen stromen.

Heenzenden

Er zijn 11 drugskoeriers heengezonden. De drugs werden afgepakt. Maar de koerier kon zijn weg vervolgen. Soms met een dagvaarding om ooit nog eens op een zitting te verschijnen. Maar soms alleen maar met een ontvangsbewijsje. Daar waren koeriers bij die met 9 kilo cocaïne waren betrapt! In normale tijden zou je daar een jarenlange gevangenisstraf voor krijgen. Maar in december 2001 kon je gewoon een retourvlucht naar huis nemen. De koeriers in kwestie zullen ongetwijfeld opnieuw worden ingezet om als pakezel te dienen. Deze situatie is voor D66 onaanvaardbaar. Inderdaad is het vertrouwen van de burger in de rechtsstaat in het geding. Waar je ook komt, mensen spreken er schande van. Wel meteen een boete krijgen bij even te hard rijden of verkeerd parkeren, maar kilo's cocaïne smokkelen kan ongestraft. En dat, terwijl de minister van Justitie zich een tegenstander van gedogen toont. De verhoudingen zijn zoek.

Het plan van aanpak en de noodmaatregelen

Het was dus een goede zaak dat premier Kok aankondigde dat het kabinet had besloten dat er een plan van aanpak met noodmaatregelen zou komen. Voordat ik daarop inga, wil ik erop wijzen dat er natuurlijk ook andere vormen van criminaliteit zijn die dringend om een oplossing vragen. Denk maar aan alle berovingen die plaatsvinden op straat en in het openbaar vervoer. Kan de minister ons aangeven dat door de uitvoering van het plan geen ongewenste verdringingseffekten zullen optreden?

Het plan van aanpak

Begin aan de voorkant. Dus controleer goed in de landen, waar de risicovluchten vandaan komen. D66 steunt de voorgestelde aanpak. Overigens komen er ook risicovluchten uit St. Maarten. Het niveau van controle op dat bovenwindse eiland is abominabel. Ook daar zou men extra personeel en apparatuur dringend kunnen gebruiken. Is de regering bereid ook daar bij te springen? In hoeverre is de regering bereid Suriname financieel te ondersteunen in betere controle-mogelijkheden? De kost gaat hier voor de baat uit. Wij steunen het uitvoeren van 100% controles op risicovluchten. Graag verzoek ik de regering aan de Vaste kamercommissie van Justitie een halfjaarlijks-overzicht toe te sturen waarin staat: uit welke landen de risicovluchten kwamen, op basis van welke informatie zo'n vlucht tot risicovlucht bestempeld werd, wat de resultaten waren alsmede of er door gebrek aan personeel of cellen risicovluchten niet 100% gecontroleerd konden worden. Veel moeite hebben wij met het voorstel dat officieren van Justitie lagere straffen gaan eisen tegen drugskoeriers. Bij lage strafeisen wijkt de strafmaat in Nederland voor drugssmokkel te veel af van die in andere Europese landen, waardoor de minister juist weer aanzuigende werking organiseert. Bovendien ontstaat er rechtsongelijkheid met het requireerbeleid in andere delen van het land. Bij hoeveel kilo word je nog voor de politierechter gedaagd? De politierechtercompetentiegrens gaat van 6 maanden naar 1 jaar. Geldt die hogere competentiegrens alleen in drugszaken of zuigt de wijziging alle andere strafzaken mee? D66 is daar altijd tegen geweest, omdat zware straffen niet door 1 rechter moeten worden opgelegd. De minister is daar altijd samen met D66 tegen geweest uit rechtstatelijke overwegingen. En nu in dit plan wordt die lijn losgelaten. Wij zijn daar tegen. Eens met de extra politiecellen en het extra personeel.

Twee gedetineerden op één cel

Wij zijn altijd tegen het plaatsen van twee gedetineerden op 1 cel geweest en dat zijn we nog steeds. Vanwege de risico's voor het personeel. En omdat de cellen in Nederland voor 1 persoon gebouwd zijn. Gezien de noodsituatie op Schiphol voelen wij ons gedwongen om akkoord te gaan met de voorgestelde bijzondere noodmaatregel om meerdere gedetineerden in 1 ruimte te plaatsen. Maar het plan is nog vaag en stelt ons niet gerust. Hoe lang kan iemand in zo'n kazerne of andere plek vastgehouden worden? Wat ons betreft moet dat kort zijn. Het daar geldend regime moet aan humane eisen voldoen. Wat ons betreft mag dat meer zijn dan de minimale internationale eisen. Bovendien moet deze noodvoorziening kunnen worden gesloten, nadat er minder drugskoeriers aangehouden worden, omdat de maatregelen effect hebben. Nood breekt wet. Maar als de nood weg is, moet de wet gebroken worden. Deze onorthodoxe maatregel mag wat D66 betreft geen permanente maatregel zijn. Wij vragen de minister een verzekering dat het ook zo gaat. Eens met bewaking door militairen, maar zij moeten daar wel een goede opleiding voor krijgen. Hoe wordt daar in voorzien? Op alle opmerkingen die ik gemaakt heb m.b.t. het plan van aanpak ontvang ik graag een reactie van de minister. Door de ontstane noodsituatie op Schiphol zijn wij in een positie gemanouvreerd met bijna alle onderdelen van het plan van aanpak akkoord te gaan. Voor D66 is het dus flink slikken.

De minister

Dat brengt mij ten slotte op de manier waarop minister Korthals dit dossier behandeld heeft. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Waarom heeft de minister van justitie niet veel eerder adequate maatregelen getroffen? Waarom is hij pas in januari met dit pakket aan maatregelen gekomen? Waarom niet al in het najaar? Hij was door staatssecretaris Bos tot twee keer toe gewaarschuwd. En klopt het dat hij vanuit de Antillen al lang daarvoor gewaarschuwd was? Waarom heeft hij de Kamer niet uit eigen beweging een volledige schets van de problemen op Schiphol gegeven? Hij had daartoe in november en december de gelegenheid. Dat hij nog maar drie minuten spreektijd had, zoals de minister in het programma Buitenhof als verklaring gaf, vind ik genant. Dan had de minister eigener beweging maar een brief moeten sturen. Waarom heeft hij dat niet gedaan? Waarom heeft de minister eerst zo afhoudend gereageerd op suggesties om de problemen voortvarend aan te pakken? Eerst wees hij de door D66 gedane suggestie om militairen in deze noodsituatie in te zetten, laconiek van de hand. Nu worden ze in grote getalen ingezet.

D66 heeft de indruk dat deze minister niet echt greep had op de ontstane situatie op Schiphol. Het is aan hem om dat beeld weg te nemen. Kan hij nu eens chronologisch aangeven welke maatregelen hij en zijn Ministerie vanaf juni 2001 genomen heeft om met spoed meer cellen voor drugskoeriers ter beschikking te krijgen? En meer personeel. Hij was van diverse kanten gewaarschuwd. Hoe heeft het eigen departement hem geïnformeerd? Is er ook hier sprake geweest van belangrijke feiten die niet aan de Minister bekend waren gemaakt? Vindt hij dat hij door het Openbaar Ministerie goed en tijdig is geïnformeerd? Het lijkt erop alsof de minister pas in januari naar aanleiding van alle kritiek en aangespoord door de premier voortvarend aan de slag is gegaan. Een deel van de drastische noodmaatregelen had misschien helemaal niet genomen hoeven worden, als het probleem eerder ambitieus was aangepakt. En dat ligt ons zwaar op de maag. De fractie van D66 wachten de antwoorden van de minister af.