Ingezonden persbericht

Starbucks kiest Blue Martini-oplossingen voor stroomlijning B2B-sales- en distributiekanalen

Automatisering beheerprocessen voor verkooporders

Amsterdam, 23 januari 2002 - Starbucks Coffee Company, de wereldwijde koffieretailer en -brander, tevens exclusief koffiemerk, gaat het orderbeheersysteem van Blue Martini Software (Nasdaq: BLUE) inzetten. Op basis van dit systeem worden de business-to-business-verkoop- en- distributiekanalen gestroomlijnd. Op basis van de catalogus- en accountmanagementfunctionaliteiten van Blue Martini Software kan Starbucks centraal productleveringen en prijsstellingen beheren, zoals deze in contracten zijn overeengekomen. Bovendien kunnen deze in verschillende talen en valuta aan retail- en distributiepartners worden aangeboden.

Bestellingen uit de verkoopkanalen van Starbucks komen samen in het Blue Martini-orderbeheersysteem. Dit gebeurt op diverse manieren, zoals via het web, Electronic Data Interchange (EDI) en message-based-integratie. Vervolgens worden de bestellingen automatisch gerouteerd naar de juiste back-end-systemen. Het orderbeheersysteem van Blue Martini biedt één gestroomlijnde en op het web gebaseerde gebruikersinterface om bestellingen te plaatsen en goederenontvangst te registreren.

"Starbucks heeft een groot en complex distributiekanaal", zegt David Norton, Vice-President Logistics van Starbucks. "We zochten dan ook naar een oplossing waarmee we ons orderproces kunnen stroomlijnen en tegelijkertijd onze merkidentiteit in de diverse kanalen kunnen beschermen."

"Starbucks heeft een sterk wereldwijd merk opgebouwd en beschikt over een uitgebreid netwerk van retailers en partners", zegt Alastair Martin, Marketing Director Europe van Blue Martini Software. "Onze oplossing biedt de schaalbaarheid die nodig is voor het verwerken van de grote hoeveelheid bestellingen die Starbucks dagelijks ontvangt. Daarnaast is er één centraal toegangspunt voor alle kanalen door de integratie met de diverse back-end-systemen."

Blue Martini Software
Blue Martini Software levert eCRM-applicaties voor winstgevende marketing- en verkoopactiviteiten in alle klantcontactkanalen, waaronder websites, draadloze apparatuur, e-mail en in winkels. Door automatisering van content- en catalogusbeheer, direct marketing, interactieve verkoop, beheer van contactkanalen en klantenservice kunnen klanten van Blue Martini hun kosten verlagen en hun omzet verhogen. Klanten van Blue Martini Software zijn toonaangevende, klantgerichte ondernemingen die wereldwijd actief zijn in retail, productie en consumentengoederen. Klanten van Blue Martini Software zijn onder andere Amsterdam Schiphol Airport, Benetton, Dockers, Harley Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co., NUON, Polaroid Corporation en Virgin.