Filmfestival Rotterdam


31st International Film Festival Rotterdam
woensdag 23 januari tot en met zondag 3 februari 2002

FACTSHEET VPRO TIGER AWARD COMPETITIE

A CHRONICLE OF CORPSES van Andrew Repasky McElhinney (USA, 2001, 16 mm, 83, kleur, internationale première)

A CHRONICLE OF CORPSES is een gothic horrorverhaal met lange, zorgvuldig gecomponeerde scènes en bewust ingehouden acteren. Andrew Repasky McElhinney (1977) maakte een film in de traditie van CARNIVAL OF SOULS of NIGHT OF THE LIVING DEAD. Een ooit steenrijke plantersfamilie is anno 1807 langzaam in verval: woordeloze dementie, excessief alcoholmisbruik en suggesties van perversie. Buiten waart het kwaad rond en groeit de berg lijken.

EVERYDAY GOD KISSES US ON THE MOUTH (IN FIECARE ZI DUMNEZEU NE SARUTA PE GURA) van Sinisa Dragin
(Roemenië, 2001, 35 mm, 93, z/w, Europese première)

Dumitru wordt vrijgelaten uit de gevangenis maar vervalt al in de trein op weg naar huis in zijn oude praktijken. Als hij thuis ontdekt dat zijn vrouw zwanger is van zijn broer, volgen nog meer moorden. Overtuigend door de gitzwarte portrettering van de bruut en het duistere, sfeervolle beeld van post-Ceausescu Roemenië.

HERE TO WHERE van Glen Luchford
(Verenigd Koninkrijk, 2001, 35 mm, 90, kleur, internationale première)

Een jonge, ambitieuze Amerikaanse regisseur wil een fictiefilm maken over het ware verhaal van Merhan Karimi Nasseri, alias Sir Alfred, een vluchteling van Iraanse origine die al twaalf jaar vastzit op vliegveld Charles de Gaulle. Bekroond fotograaf en reclamefilmer Luchford gebruikt het ambigue spel met documentaire en fictie in de hele film uitstekend en weet de sfeer van de even uitzichtloze als dynamische plaats die een vliegtuigterminal is, prachtig te visualiseren.

LAVOURA ARCAICA (TO THE LEFT OF THE FATHER) van Luiz Fernando Carvalho

(Brazilië, 2001, 35 mm, 171, kleur & z/w, Europese première)

Barokke Braziliaanse cinema, met een visuele stijl die even oververhit en complex is als de thema's van dit familiedrama, gebaseerd op een roman van Raduan Nassar over een familie van Libanese immigranten in de binnenlanden van Brazilië. Carvalho behandelt grote thema's als liefde, incest, prostitutie, homoseksualiteit en familiebanden. De film werd als project gepresenteerd op CineMart 1999.

NOGO van Sabine Hiebler en Gerhard Ertl
(Oostenrijk, 2001, 35 mm, 85, kleur, wereldpremière)

Drieluik dat zich afspeelt rond een benzinestation: een licht ontvlambare plaats... Met een onderkoelde stijl en met behulp van een soms onwerkelijke sfeer, portretteren debutanten Hiebler (1963) en Ertl (1959) een drietal relaties die ieder hun eigen, wisselende doel nastreven. Aan het slot treffen alle stellen elkaar in het benzinestation.

PLUS HAUT (HIGHER STILL) van Nicolas Brevière
(Frankrijk, 2002, kleur, 35 mm, 85, kleur, wereldpremière)

Bijna muzikale benadering in debuut van Brevière, waarin hij vier verhaallijnen verweeft over vriendinnen die elkaar lang kennen, maar die gaandeweg uit elkaar gegroeid zijn. Ieder deel in de film is een elegant portret waarin de dromen en angsten, verlangens en het wankele zelfbeeld van de personages getoond worden.

JIYAN (LIFE) van Jano Rosebiani
(Koerdistan, 2002, 35 mm, 94, kleur, wereldpremière)

JIYAN is een filmisch pleidooi aan de kijker om de kwestie Koerdistan - in al haar facetten - serieus te nemen. Jaren na de gifgasaanvallen, keert Diyari, een Koerdische Amerikaan terug naar zijn geboorteland om in Halabja een weeshuis op te bouwen. Hij leert het meisje Jiyan (een meisjesnaam die 'leven' betekent) kennen die slechts heel langzaam van de traumatische gebeurtenissen herstelt. Tweede film van Rosebiani is mede tot stand gekomen met steun van het Hubert Bals Fonds.

LJUBLJANA van Igor Sterk
(Slovenië, 2001, 35 mm, 71, kleur, wereldpremière)

Vijf jonge mensen in de leeftijd tussen 20 en 25 proberen hun weg in het leven van Ljubljana te vinden. Op een Altmanesque, elliptische manier weeft Sterk (1968) verschillende levens in het post-communistische Slovenië door elkaar: de hoofdpersoon ontdekt de wereld van de raves, housefeesten en ecstacypillen en verwaarloost vervolgens zijn studie.

MEIN BRUDER DER VAMPIR (GETTING MY BROTHER LAID) van Sven Taddicken (Duitsland, 2001, 35 mm, 94, kleur, internationale première)

Hartverwarmende burleske film is debuut van Sven Taddicken (1974) over een wonderlijke incomplete familie. Gezinshoofd Mike heeft een geestelijk gehandicapt broertje Josh en een wat eenzaam zusje Nic. Allemaal zijn ze geobsedeerd door de eerste keer.

ONE FINE SPRING DAY (BOMNALEUN KANDA) van Hur Jin-Ho (Zuid Korea/Hongkong/Japan, 2001, 35 mm, 116, kleur, internationale première)

Een man probeert bedreigde geluiden uit de natuur vast te leggen. Op een winterdag is hij in het bamboebos om de wind op te nemen, en ontmoet een vrouw die geluiden opneemt voor haar radioprogramma. Samen nemen ze het geluid van de tempelbel op, en s nachts bloeit hun liefde op. Maar voor hoe lang? Hur Jin-Ho (CHRISTMAS IN AUGUST) beschikt over een groot talent voor het beschrijven van delicate, onuitgesproken gevoelens - en over filmstijl die er bij hoort.

TAKE CARE OF MY CAT (GO-YANG-I-RUL BOO-TAK-HAE) van Jeong Jae-Eun (Zuid Korea, 2001, 35 mm, 112, kleur, international première)

Jeong slaagt er met TAKE CARE OF MY CAT in om op een geheel frisse wijze een nieuwe richting te geven aan het Oost-Aziatische filmgenre over middelbare scholieren en adolescenten. Vijf vriendinnen van begin twintig wonen in de grimmige havenstad Incheon. Prachtige karakters en een intrigerend, meeslepend verteld verhaal.

THIS IS NOT A LOVE SONG van Bille Eltringham
(Verenigd Koninkrijk, 2001, 35 mm, 94, kleur, wereldpremière)

Kruimeldieven Spike en Heaton komen in de problemen wanneer een van hen een vreselijke misdaad begaat. Samen moeten ze aan de woedende boeren die hen achtervolgen ontkomen, dwars door het duistere noorden van Engeland, in de hoop de grote stad te bereiken. Eltringham maakt op een creatieve manier gebruik van de mogelijkheden van de Digitale Camera en slaagt erin het barre landschap, naast de twee mooi geportretteerde personages, tot een indrukwekkende derde hoofdpersoon in de film te maken.

TUSSENLAND (SLEEPING ROUGH) van Eugenie Jansen
(Nederland, 2002, 35 mm, 92, kleur, wereldpremière)

Jonge Soedanese vluchteling Majok zoekt een veilige plek in Nederland, maar durft zich niet officieel aan te melden. Hij voelt zich eigenlijk alleen thuis bij de koeien, die hem herinneren aan zijn geboorteland. Wanneer hij de eenzame, verbitterde Indië-veteraan Jakob ontmoet, wordt hun beider leven op zijn kop gezet. Documentairemaakster Eugenie Jansen realiseerde een authentieke en meeslepende debuutfilm, wars van clichés en politieke correctheid.

WEEKEND PLOT (MI YU SHI KI XIAO SHI) van Zhang Ming (China, 2001, 35 mm, 91, kleur, Europese première)

Vijf vrienden die in Beijing wonen gaan voor een zomers weekend naar de oever van de Yangtse rivier. Wanneer ze in de rivier een paspop vinden met een briefje met een tekst die voor veel onduidelijkheid zorgt, worden de onderlinge relaties snel gecompliceerder en beginnen er irritaties te ontstaan. Subtiel portret van een ongemakkelijk levensgevoel van een nieuwe generatie Chinezen. Tweede film na RAINCLOUDS OVER WUSHAN (1996) van Zhang Ming (1963); WEEKEND PLOT is ex-CineMart-project en kwam mede tot stand dankzij steun van het Hubert Bals Fonds.

WHISPERING SANDS (PASIR BERBISIK) van Nan T. Achnas (Indonesië/Japan 2001, 35 mm, 106, kleur, Europese première)

De crème de la crème van de Indonesische film is te zien in dit fraaie debuut van Achnas: hoofdrollen voor Christine Hakim, Slamet Rahardjo en het 19-jarige tieneridool Dian Sastrowardoyo. Sfeervol en in cinemascope, schetst WHISPERING SANDS de lotgevallen van Daya en haar moeder die uit hun dorp moeten vluchten vanwege de politieke situatie. Tot stand gekomen met steun van het Hubert Bals Fonds. Nederlandse distributie: Contact Film.

WILD BEES (DIVOKÉ VCELY) van Bohdan Slama
(Tsjechië, 2001, 35 mm, 94, kleur, internationale première)

In een afgelegen dorpje in het noorden van Moravië zijn na 40 jaar communisme alleen nog een half ingestorte kerk en verwaarloosde landbouwgrond over. De gebeurtenis van het jaar is het brandweermannenbal. Debuut van Slama (1967) is een moderne variant op de bitterzoete Tsjechische plattelandsfilms uit de jaren zestig.

Noot aan de redactie:
Het programma van het 31st International Film Festival Rotterdam verschijnt op donderdag 17 januari 2002 als bijlage bij de Volkskrant; reserveren vanaf 17 januari via telefoon (010 890 90 00) of online via www.filmfestivalrotterdam.com

Informatie:
Persvoorlichting International Film Festival Rotterdam, Bert-Jan Zoet of Margo van der Valk
tel 010 890 90 90, fax 010 890 90 91 of
press@filmfestivalrotterdam.com

Contact

phone: +31 10 890 90 90
fax:+31 10 890 90 91
e-mail: press@
filmfestivalrotterdam.com

Press officer
Bert-Jan Zoet
Bert-Jan Zoet