Gemeente 's-Hertogenbosch

Gemeente aanspreekpunt voor bodemsanering

do 24 januari 2002

De gemeente s-Hertogenbosch heeft per 1 januari 2002 taken overgedragen gekregen van de provincie Noord-Brabant. Het betreft de bevoegd gezagtaken die betrekking hebben op de Wet bodembescherming. Dit betekent dat de gemeente het aanspreekpunt is voor degene die een bodemsanering gaat uitvoeren. De gemeente heeft daarbij ook de toezichthoudende en handhavende taken verkregen.

De taakoverdracht is onderdeel van een pakket van maatregelen om de bodemsanerings-operatie in Nederland te versnellen. Bodemsanering moet meer in samenhang met andere economische en maatschappelijke activiteiten worden uitgevoerd. Voor dergelijke activiteiten speelt de gemeente doorgaans al een centrale rol, denk aan stadsvernieuwing en het afgeven van bouw- en milieuvergunningen. Door ook bodemsanering bij de gemeente onder te brengen, kan men voor verschillende aspecten bij hetzelfde overheidsloket terecht en kan ook de overheid slagvaardiger optreden op behoeften uit de markt en om een positiever bodemsaneringklimaat te creëren. Andere maatregelen hebben betrekking op onder andere het bodemsaneringsbeleid en de financieringswijze van bodemsanering.

Naast de gemeente 's-Hertogenbosch hebben ook de gemeenten Eindhoven en Helmond met ingang van 1 januari 2002 de bevoegd gezagtaken overgedragen gekregen. De gemeente Tilburg is reeds sinds 1 juli 2001 bevoegd gezag en de gemeente Breda volgt op 1 januari 2003.