Gemeente Amersfoort

Definitief ontwerp laatste deel Utrechtseweg gereed

datum: 22 januari 2002

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft dinsdag 22 januari 2002 besloten opdracht te geven tot uitvoering van het ontwerp van de Utrechtseweg (tussen Stadsring en Kersenbaan). Dit behoudens goedkeuring van de gemeenteraad. In dit plan is de aanleg van nieuwe bomen op het gedeelte tussen de Vlasakkerweg en de Stadsring niet opgenomen. Hiervoor volgt in later instantie apart een voorstel. De start van de werkzaamheden is gepland rond mei van dit jaar. Na oplevering wordt er tijdelijk twee-richtingsverkeer op de Utrechtseweg ingesteld.

Bij de uitwerking van het ontwerp zijn als belangrijkste uitgangspunten meegenomen: het aanleggen van vrije fietspaden en het inrichten van de weg als éénrichtingsverkeer. Deze uitgangspunten zijn vastgelegd in het Verkeer- en Vervoersplan 1996 en in het definitieve ontwerp van het Nederberggebied 1998. Volgens deze uitgangspunten zou tussen de rijbaan en het fietspad laanbeplanting moeten worden aangebracht. Om dit te kunnen realiseren is en wordt er nog grond verworven. Tevens is een bestemmingsplanprocedure gevolgd om de indeling van de weg te kunnen realiseren.

Het dwarsprofiel van de Utrechtseweg wordt vergelijkbaar met dat van de Van Asch van Wijckstraat, m.u.v. de busbaan. Ook de materialen die toegepast gaan worden zijn nagenoeg gelijk. Deze zijn:
- rijbaan in asfalt, vanwege de radiale functie en de beperking van het geluid

- bermen in betonklinkers

- fietspaden in rode dubbelklinkers

- trottoirs in grijze betontegels

Ofschoon het gemeentebeleid is om nieuwe fietspaden zoveel mogelijk in asfalt uit te voeren, wordt in dit geval toch gekozen voor dubbelklinkers, omdat in de ondergrond een grote hoeveelheid kabels en leidingen aanwezig is. Dit komt met name door de aanwezigheid van een centrale van de KPN aan de Utrechtseweg.

Het bestaande riool tussen de Bergstraat en Stadsring wordt vervangen door een 220 m lang nieuw riool met een afmeting van 1 meter. Daarnaast komt er een infiltratieriool van dezelfde lengte, met een inwendige afmeting van 80 centimeter. Bij langdurige regenval kan dit infiltratieriool de toevloed van regenwater niet geheel aan, waardoor er wateroverlast kan ontstaan. Door een overloopleiding aan te brengen tussen het infiltratieriool en het bestaande regenwaterriool onder de Stadsring kan dit worden voorkomen.
De Utrechtseweg wordt in eerste instantie opengesteld voor verkeer in twee rijrichtingen. Dit omdat volgens de planning later dit jaar ook de werkzaamheden aan de Arnhemsestraat (Prinses Julianaplein en Leusderweg) starten. Op deze manier kan voor een goede afwikkeling van het verkeer in Nederberg worden gezorgd. Pas nadat de reconstructie van de Arnhemseweg (start gepland in september 2002) gereed is, wordt het éénrichtingsverkeer op de Utrechtseweg ingesteld. De helft van de uitvoeringskosten van de reconstructie worden gesubsidieerd door Rijkswaterstaat. De totale kosten voor de gemeente worden geschat op een kleine anderhalf miljoen euro.