Gemeente Amersfoort
Criteria voor verbeteren openbaar vervoer gereed voor nieuwe gemeenteraad !
datum: 22 januari 2002
College stelt toetsingskader vast
In haar vergadering van 22 januari 2002 heeft het college van
Burgemeester en Wethouders van Amersfoort de criteria vastgesteld op
basis waarvan in de toekomst keuzes kunnen worden gemaakt voor de
verbetering van het openbaar vervoer in Amersfoort.
Een stedelijk overlegplatform, bestaande uit belangstellenden en
belanghebbenden, werkte gedurende een aantal maanden aan de
totstandkoming van de criteria. Daarnaast werd een stadsbrede
raadpleging gehouden.
De resultaten van het proces staan beschreven in het rapport
'Toetsingskader: verbetering openbaar vervoer Amersfoort'. De
commissie Verkeer, Dienstverlening en Onderwijs buigt zich in haar
vergadering van 28 januari aanstaande over het rapport.
Eén van de speerpunten volgens het Verkeers- en Vervoerplan van 1999
is het realiseren van een kwaliteitssprong voor het openbaar vervoer.
De groei van de stad en het autogebruik maken het nodig om het
openbaar vervoer te verbeteren zodat de reizigers er vaker gebruik van
maken. Daarvoor is het nodig om de wensen van de klanten te kennen.
Ook moet bekend zijn hoe het openbaar vervoer het beste in de stad kan
worden ingepast. Voor het opbouwen van het lijnennet en het aanbieden
van vrije banen zijn altijd meerdere mogelijkheden, waaruit een keuze
moet worden gemaakt.
600 reacties
In maart 2001 besloot de gemeenteraad om de bevolking te betrekken bij
het opstellen van criteria. De gemeente heeft de bewoners de
mogelijkheid geboden om haar mening daarover kenbaar te maken door het
inzenden van een reactieformulier. Het College beschouwt de
raadpleging als geslaagd: 600 bewoners uit stad hebben hun reactie
gegeven. De reacties kwamen uit de gehele stad en zowel gebruikers van
het openbaar vervoer als niet-gebruikers hebben hun mening ingezonden.
Belangrijke aspecten
De raadpleging heeft duidelijk gemaakt wat de belangrijkste aspecten
zijn van goed openbaar vervoer: op tijd rijden, weinig vertragingen,
hoge frequentie, directe verbindingen tussen wijken en voorzieningen,
comfortabel en korte loopafstanden naar de haltes. Ook goede
informatie wordt als erg belangrijk ervaren. Het openbaar vervoer moet
bijdragen aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad. Bij
het aanpassen van de infrastructuur dient altijd uitgegaan te worden
van verkeersveilige oplossingen en veel aandacht voor het behoud van
natuurwaarden, landschap en de kwaliteit van de openbare ruimte. Het
verbeteren van het openbaar vervoer vergt een goed evenwicht tussen de
belangen van de reizigers en de bewoners.
Klaar voor nieuwe gemeenteraad
Samen met een stedelijk overlegplatform, bestaande uit diverse
belangengroeperingen, is een toetsingskader opgesteld. Dit
toetsingskader beschrijft alle aspecten van het verbeteren van het
openbaar vervoer en geeft aan hoe dit kan worden toegepast bij het
ontwikkelen van plannen en het afwegen van alternatieven. Voor de
nieuwe gemeenteraad ligt een toetsingskader klaar samen met de
informatie van 600 reizigers en bewoners. De nieuwe gemeenteraad kan
daarmee aan de slag om de plannen voor het verbeteren van het openbaar
vervoer daadwerkelijk te ontwikkelen en tot uitvoering te brengen. Het
huidige College van B&W is er voorstander van om daarbij opnieuw
belanghebbenden en deskundigen uit de stad te betrekken.
De resultaten en de voorstellen van het College van B&W worden
besproken in de Commissie VDO op 28 januari (20.00 uur).