Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
MINOCW: Staatssecretaris Adelmund naar........................
24 januari 2002
DIT IS EEN PERSBERICHT VAN PROCESMANAGEMENT PRIMAIR ONDERWIJS
STAATSSECRETARIS ADELMUND NAAR ONDERWIJSKANSENSCHOOL IN VLISSINGEN
Staatssecretaris Adelmund gaat maandag 28 januari 2002 op werkbezoek naar Vlissingen. .Onderwijskansenbeleid in Zeeland en Vlissingen. is het centrale thema van het bezoek. In dat kader gaat zij naar basisschool Het Vlot. Aansluitend vindt er in het gemeentehuis een discussie plaats over Zeeuwse inhoudelijke en bestuurlijke samenwerking op het gebied van Onderwijskansen.
Basisschool Het Vlot
PC Basisschool Het Vlot is een Open Wijkschool (ofwel de Zeeuwse
variant op de Brede School, zoals die ook op andere plekken in het
land te vinden is). In de Open Wijkschool draait alles om
samenwerking. Enerzijds samenwerking met bijvoorbeeld het
sociaal-cultureel werk en het schoolmaatschappelijk werk. Anderzijds
de intensieve samenwerking met de twee andere onderwijskansenscholen
in dezelfde wijk. Elke vorm van samenwerking is uiteindelijk gericht
op vergroting van onderwijskansen van leerlingen. De samenwerking
strekt zich uit tot verschillende gebieden. Zo participeren de drie
scholen in een zorgplatform, is er een gezamenlijk taalbeleid
ontwikkeld en hebben de scholen gezamenlijk gewerkt aan hun
schoolontwikkelingsplannen.
Samenwerking In Zeeland
In Zeeland hebben veel scholen een groot aantal autochtone leerlingen
van laag opgeleide ouders (dit zijn volgens de financieringsnormen van
het Rijk de zogenaamde 1.25 leerlingen). Uit inspectierapporten blijkt
steeds opnieuw dat de problematiek van 1.25 leerlingen ernstig en
hardnekkig is. De leerprestaties blijven achter en de doorstroom naar
het voortgezet onderwijs dus ook. Zeeuwse scholen zijn vaak klein
(minder dan 100 leerlingen) zodat men genoodzaakt is om
combinatieklassen samen te stellen. Dergelijke klassen bemoeilijken
een differentiatie in instructie. Dit is een aantal redenen om ook
Zeeuwse scholen te laten deelnemen in het Onderwijskansenbeleid.
In vrijwel alle Zeeuwse gemeenten zijn scholen met een groot aantal
1.25 leerlingen. Deze gemeenten zijn klein en het ontbreekt hen daarom
vaak aan beleidsvormend vermogen in onderwijskwesties. Een groot
aantal gemeenten heeft daarom besloten tot een samenwerkingsverband,
waarin vanzelfsprekend de gemeenten participeren, maar ook de
regionale schoolbegeleidingsdienst (RPCZ) en het Zeeuws instituut voor
zorg, welzijn en cultuur (Scoop). Het samenwerkingsverband (met de
naam Servicepunt) wordt gefinancierd door de gezamenlijke gemeenten en
de provincie.
Onderwijskansenbeleid
Het onderwijskansenbeleid is erop gericht om de kansen te verbeteren
van de kinderen die het meeste risico lopen om achter te blijven in
het onderwijs. Van de 1,6 miljoen kinderen in
het basisonderwijs, behoren er ongeveer 450.000 tot de doelgroep van
het achterstandenbeleid. Het gaat om 250.000 autochtone leerlingen en
200.000 allochtone leerlingen.
Om de optimale ontplooiing van deze leerlingen daadwerkelijk
dichterbij te brengen, gaan betrokken scholen, gemeenten, de provincie
Zeeland en Rijk samen aan de slag. Op alle afzonderlijke scholen
worden de problemen in kaart gebracht en worden er op maat gesneden
oplossingen bedacht en instrumenten ingezet. Bijvoorbeeld extra
taalonderwijs, uitbreiding van voorschoolse educatie, programma.s voor
het verbeteren van sociale vaardigheden, inschakeling van
leerlingmentoren en intensieve coaching van leerkrachten.
In Zeeland zijn 11 onderwijskansenscholen, waarvan 3 in Vlissingen.
Deze scholen maken op dit moment een op maat gesneden
ontwikkelingsplan, waarin wordt aangegeven op welke wijze zij de
achterstandsbestrijding vorm willen geven. (Een aantal scholen heeft
de plannen reeds gereed.)
Het hierboven genoemde Servicepunt heeft een aantal inhoudelijke
scenario.s ontwikkeld, die door de deelnemende scholen gebruikt kunnen
worden. Deze scenario.s kunnen elk een inhoudelijke impuls geven aan
onderwijsverbetering op schoolniveau. Er zijn scenario.s voor onder
andere .interactief taalonderwijs., .samenwerkend leren. en
.meervoudige intelligentie...
Bijlage:
Programma voor het werkbezoek d.d. 28/01/02
---
...
Meer informatie
Als u naar aanleiding van dit persbericht nog vragen heeft, kunt u
bellen naar:
Jantine Kriens, landelijk procesmanager Onderwijskansen bij het
Procesmanagement Primair Onderwijs (telefoon 070 . 36 32 866).
Programma maandag 28 januari 2002
Werkbezoek aan Vlissingen i.h.k.v. Onderwijskansen door
staatssecretaris Adelmund
10.00 uur: Aankomst op PC basisschool Het Vlot.
Bloemenlaan 49
Vlissingen
0118 41 22 08
10.00 . 10.15: Dhr. Sam Gideonse (directeur Het Vlot) geeft een
beknopte mondelinge toelichting op het onderwijskansenbeleid van zijn
school. Daarbij zal hij onder meer ingaan op het
Schoolontwikkelingsplan en het concept van de Open Wijkschool.
10.15 . 11.00: Uitgebreide rondgang door de school.
11.00 . 11.45: Afsluitend gesprek waarin een centrale thema
.samenwerking binnen de wijk. is. Bij dit gesprek zijn ook andere twee
andere scholen uit dezelfde wijk vertegenwoordigd.
11.45 . 12.00: reistijd naar gemeentehuis
12.00 uur:aankomst gemeentehuis
Stadhuisplein 2
Vlissingen
12.00 . 12.05: Ontvangst door dhr. Kees de Keyzer (wethouder
Onderwijs in Vlissingen en tevens wijkwethouder van de wijk waarin
basisschool Het Vlot gevestigd is).
12.05 . 12.15: Inleiding door dhr. Sjaak De Reu (projectmanager
Onderwijskansen Zeeland) over enerzijds Onderwijskansenbeleid in
Zeeland en de specifieke Vlissingse situatie en anderzijds de
(inhoudelijke en bestuurlijke) samenwerking binnen de regio.
12.15 . 12.50: Inhoudelijke discussie over Onderwijskansenbeleid in
Zeeland. Aan deze discussie neemt een aantal vertegenwoordigers vanuit
verschillende Zeeuwse geledingen deel.
12.50 . 13.00: Reflectie op het werkbezoek.
13.00 uur: Einde programma.
24 jan 02 11:09