Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

MINOCW: Staatssecretaris Adelmund naar........................

24 januari 2002

DIT IS EEN PERSBERICHT VAN PROCESMANAGEMENT PRIMAIR ONDERWIJS

STAATSSECRETARIS ADELMUND NAAR ONDERWIJSKANSENSCHOOL IN VLISSINGEN

Staatssecretaris Adelmund gaat maandag 28 januari 2002 op werkbezoek naar Vlissingen. .Onderwijskansenbeleid in Zeeland en Vlissingen. is het centrale thema van het bezoek. In dat kader gaat zij naar basisschool Het Vlot. Aansluitend vindt er in het gemeentehuis een discussie plaats over Zeeuwse inhoudelijke en bestuurlijke samenwerking op het gebied van Onderwijskansen.

Basisschool Het Vlot
PC Basisschool Het Vlot is een Open Wijkschool (ofwel de Zeeuwse variant op de Brede School, zoals die ook op andere plekken in het land te vinden is). In de Open Wijkschool draait alles om samenwerking. Enerzijds samenwerking met bijvoorbeeld het sociaal-cultureel werk en het schoolmaatschappelijk werk. Anderzijds de intensieve samenwerking met de twee andere onderwijskansenscholen in dezelfde wijk. Elke vorm van samenwerking is uiteindelijk gericht op vergroting van onderwijskansen van leerlingen. De samenwerking strekt zich uit tot verschillende gebieden. Zo participeren de drie scholen in een zorgplatform, is er een gezamenlijk taalbeleid ontwikkeld en hebben de scholen gezamenlijk gewerkt aan hun schoolontwikkelingsplannen.

Samenwerking In Zeeland
In Zeeland hebben veel scholen een groot aantal autochtone leerlingen van laag opgeleide ouders (dit zijn volgens de financieringsnormen van het Rijk de zogenaamde 1.25 leerlingen). Uit inspectierapporten blijkt steeds opnieuw dat de problematiek van 1.25 leerlingen ernstig en hardnekkig is. De leerprestaties blijven achter en de doorstroom naar het voortgezet onderwijs dus ook. Zeeuwse scholen zijn vaak klein (minder dan 100 leerlingen) zodat men genoodzaakt is om combinatieklassen samen te stellen. Dergelijke klassen bemoeilijken een differentiatie in instructie. Dit is een aantal redenen om ook Zeeuwse scholen te laten deelnemen in het Onderwijskansenbeleid. In vrijwel alle Zeeuwse gemeenten zijn scholen met een groot aantal
1.25 leerlingen. Deze gemeenten zijn klein en het ontbreekt hen daarom vaak aan beleidsvormend vermogen in onderwijskwesties. Een groot aantal gemeenten heeft daarom besloten tot een samenwerkingsverband, waarin vanzelfsprekend de gemeenten participeren, maar ook de regionale schoolbegeleidingsdienst (RPCZ) en het Zeeuws instituut voor zorg, welzijn en cultuur (Scoop). Het samenwerkingsverband (met de naam Servicepunt) wordt gefinancierd door de gezamenlijke gemeenten en de provincie.

Onderwijskansenbeleid
Het onderwijskansenbeleid is erop gericht om de kansen te verbeteren van de kinderen die het meeste risico lopen om achter te blijven in het onderwijs. Van de 1,6 miljoen kinderen in

het basisonderwijs, behoren er ongeveer 450.000 tot de doelgroep van het achterstandenbeleid. Het gaat om 250.000 autochtone leerlingen en 200.000 allochtone leerlingen.
Om de optimale ontplooiing van deze leerlingen daadwerkelijk dichterbij te brengen, gaan betrokken scholen, gemeenten, de provincie Zeeland en Rijk samen aan de slag. Op alle afzonderlijke scholen worden de problemen in kaart gebracht en worden er op maat gesneden oplossingen bedacht en instrumenten ingezet. Bijvoorbeeld extra taalonderwijs, uitbreiding van voorschoolse educatie, programma.s voor het verbeteren van sociale vaardigheden, inschakeling van leerlingmentoren en intensieve coaching van leerkrachten. In Zeeland zijn 11 onderwijskansenscholen, waarvan 3 in Vlissingen. Deze scholen maken op dit moment een op maat gesneden ontwikkelingsplan, waarin wordt aangegeven op welke wijze zij de achterstandsbestrijding vorm willen geven. (Een aantal scholen heeft de plannen reeds gereed.)
Het hierboven genoemde Servicepunt heeft een aantal inhoudelijke scenario.s ontwikkeld, die door de deelnemende scholen gebruikt kunnen worden. Deze scenario.s kunnen elk een inhoudelijke impuls geven aan onderwijsverbetering op schoolniveau. Er zijn scenario.s voor onder andere .interactief taalonderwijs., .samenwerkend leren. en .meervoudige intelligentie...

Bijlage:

Programma voor het werkbezoek d.d. 28/01/02


---
...
Meer informatie

Als u naar aanleiding van dit persbericht nog vragen heeft, kunt u bellen naar:
Jantine Kriens, landelijk procesmanager Onderwijskansen bij het Procesmanagement Primair Onderwijs (telefoon 070 . 36 32 866).

Programma maandag 28 januari 2002
Werkbezoek aan Vlissingen i.h.k.v. Onderwijskansen door staatssecretaris Adelmund

10.00 uur: Aankomst op PC basisschool Het Vlot. Bloemenlaan 49
Vlissingen
0118 41 22 08
10.00 . 10.15: Dhr. Sam Gideonse (directeur Het Vlot) geeft een beknopte mondelinge toelichting op het onderwijskansenbeleid van zijn school. Daarbij zal hij onder meer ingaan op het Schoolontwikkelingsplan en het concept van de Open Wijkschool. 10.15 . 11.00: Uitgebreide rondgang door de school. 11.00 . 11.45: Afsluitend gesprek waarin een centrale thema .samenwerking binnen de wijk. is. Bij dit gesprek zijn ook andere twee andere scholen uit dezelfde wijk vertegenwoordigd.

11.45 . 12.00: reistijd naar gemeentehuis

12.00 uur:aankomst gemeentehuis
Stadhuisplein 2
Vlissingen

12.00 . 12.05: Ontvangst door dhr. Kees de Keyzer (wethouder Onderwijs in Vlissingen en tevens wijkwethouder van de wijk waarin basisschool Het Vlot gevestigd is).

12.05 . 12.15: Inleiding door dhr. Sjaak De Reu (projectmanager Onderwijskansen Zeeland) over enerzijds Onderwijskansenbeleid in Zeeland en de specifieke Vlissingse situatie en anderzijds de (inhoudelijke en bestuurlijke) samenwerking binnen de regio.

12.15 . 12.50: Inhoudelijke discussie over Onderwijskansenbeleid in Zeeland. Aan deze discussie neemt een aantal vertegenwoordigers vanuit verschillende Zeeuwse geledingen deel.

12.50 . 13.00: Reflectie op het werkbezoek.

13.00 uur: Einde programma.

24 jan 02 11:09