Onder leiding van EUROCONTROL lanceren 41 staten vandaag de grootste verandering in het Europese luchtruim sinds 50 jaar,

Het Reduced Vertical Separation Programme zal de capaciteit verhogen, de kosten en vertraging verminderen en biedt nog meer voordelen

Brussel - EUROCONTROL, de Europese Organisatie voor de Veiligheid van de Luchtvaart, heeft vandaag het Reduced Vertical Separation Minimum (RVSM) programma toegepast. Dit programma zal de capaciteit in het luchtruim van 41 staten verhogen door zes bijkomende vliegniveaus te introduceren van 29.000 tot en met 41.000 voet; dat brengt het totaal op dertien vliegniveaus. Dat wordt mogelijk gemaakt door de verticale separatieminima tussen vliegtuigen die op die hoogtes vliegen te verminderen van 2000 naar 1000 voet, in overeenstemming met de geldende standaard separatieafstand onder de 29.000 voet. Doordat een kleiner aantal vliegtuigen een bepaald vliegniveau moet delen, neemt de veiligheid toe en doordat meer vliegtuigen op hun voorkeursniveaus en -routes kunnen vliegen, zullen de vertragingen en het brandstofverbruik afnemen en zal ondertussen de capaciteit verhogen.

Het RVSM-programma trad vandaag om 00:01 UTC in werking op het moment dat de luchtverkeersleiders in 41 staten, van Finland tot Tunesië en van Marokko tot Wit-Rusland, de nieuwe vliegniveaus aan vliegtuigen toewezen, met behulp van systemen en procedures dat door EUROCONTROL ontworpen zijn. De gelijktijdige overschakeling verliep vlot en tot nu toe geven onze berichten aan dat het verkeer zich zonder buitensporige vertragingen heeft aangepast aan de nieuwe normen.

RVSM is gedurende enkele decennia onderzocht en de afgelopen jaren werden ernstige voorbereidingen getroffen voor de introductie in Europa. De heer Víctor M. Aguado, Algemeen Directeur van EUROCONTROL, kondigde vol trots de grootste verandering in het Europese luchtruim van de afgelopen vijftig jaar aan. "De invoering van RVSM brengt enorme voordelen met zich mee voor de gebruikers van het Europese luchtruim. Vertragingen van aankomende vluchten zullen gereduceerd worden, waardoor er minder aansluitingen gemist worden en de passagiers gelukkiger zijn. Meer vliegniveaus betekenen minder vliegtuigen per vliegniveau en dus minder vliegtuigen die op conflicterende routes vliegen, wat de veiligheid verhoogt. Een verminderde overbelasting laat ook toe om meer vliegtuigen op hun voorkeursroute te laten vliegen, wat resulteert in een lager brandstofverbruik."

Een onafhankelijk adviesbureau heeft het gemiddelde jaarlijkse kostenvoordeel voor vliegtuigoperatoren geschat op ongeveer 3,90 miljard euro, grotendeels uit teruggeschroefde vertragingen en brandstofbesparingen. De capaciteit van Europa's hogere luchtruim zal tot 20% toenemen, waardoor de luchtvaartmaatschappijen en andere gebruikers de groeiende vraag op een efficiëntere manier kunnen tegemoetkomen. Daarnaast zijn de brandstofbesparingen van essentieel belang; ze leiden tot aanzienlijke voordelen voor het milieu op het gebied van een verminderde uitstoot van CO2 en NOx.

The RVSM-programma werd uitgevoerd in opdracht van de luchtvaartindustrie, nadat uit studies was gebleken dat een vermindering van verticale separatieminima de beste manier zou zijn om de toenemende overbelasting van het luchtruim aan te pakken (het Europese luchtverkeer is sinds 1980 jaarlijks met ongeveer 7% toegenomen). Door de technische knowhow en decennialange ervaring van EUROCONTROL wat betreft het uitvoeren van ingewikkelde pan-Europese programma's, zelfs over gevoelige politieke grenzen heen, was het een logische keuze dat zij het RVSM-programma mochten ontwikkelen en uitvoeren.

Joe Sultana, de RVSM-programmamanager van EUROCONTROL, vestigde de aandacht op het feit dat RVSM binnen de budgetmarges en op schema gelanceerd is, ondanks dat er een toenemend aantal landen bij betrokken raakte (EUROCONTROL heeft 30 lidstaten, maar 41 staten stemden ermee in om zich onder de leiding van EUROCONTROL te scharen om zo de voordelen van RVSM te verwerven). "Alle vereiste procedures met betrekking tot de luchtverkeerscontrole (ATC) waren tijdig klaar. De nauwkeurigheid bij het behouden van de hoogte van meer dan tienduizend vliegtuigen is gecontroleerd en elk vliegtuig dat volgens de RVSM-normen vliegt, is gecertificeerd. De luchtverkeersleiders van 41 landen hebben opleiding gevolgd en zitten op schema voor de uitvoering. Bovendien zijn de piloten en vluchtplanners van 2.300 operatoren opgeleid en voorbereid".

De voordelen van RVSM zullen geleidelijk gerealiseerd worden, naar gelang het verkeersvolume naar zijn traditionele zomerpiek groeit. Om ervoor te zorgen dat de verkeersleiders vertrouwd raken met het leiden van vliegtuigen in een RVSM-omgeving, zal de capaciteit slechts geleidelijk verhoogd worden na de introductie van RVSM. Verwacht wordt dat ze tegen september 2002 haar geschatte doelstelling haalt van 120% van de capaciteit voor de invoering van RVSM in het hogere luchtruim.

De heer Víctor M. Aguado beklemtoonde dat "RVSM een mijlpaal is voor alle stakeholders in de Europese luchtvaart - vliegoperatoren, luchtverkeersleiders, het leger en uiteraard voor de passagiers. Het RVSM-programma is het levende bewijs dat door leiderschap en engagement alle partners in de Europese luchtvaartindustrie succesvol kunnen samenwerken aan de verbetering van de manier waarop het Europese luchtruim beheerd wordt. Ik ben verheugd dat EUROCONTROL erin geslaagd is om een dergelijk ingewikkeld initiatief op een doeltreffende manier aan te pakken."

Noot aan de redactie:

EUROCONTROL, de Europese Organisatie voor de Veiligheid van de Luchtvaart, heeft 30 Lidstaten: Duitsland, Oostenrijk, België, Bulgarije, Cyprus, Kroatië, Denemarken, Spanje, Frankrijk, Finland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Luxemburg, Malta, Moldavië, Monaco, Noorwegen, Nederland, Portugal, de Slowaakse Republiek, de Tsjechische Republiek, Roemenië, Groot-Brittannië, Slovenië, Zweden, Zwitserland en Turkije.

De organisatie verschaft een ongeëvenaard technisch inzicht en een onovertroffen knowhow aan de Europese luchtvaartindustrie en luchtacties. Haar primaire doelstelling is het ontwikkelen van een naadloos, pan-Europees systeem voor luchtverkeersleiding (ATM), dat de constante toename van het luchtverkeer perfect aankan en tegelijkertijd een hoge veiligheidsgraad aanhoudt, de kosten verlaagt en het milieu respecteert.

Voor verdere inlichtingen neemt u contact op met:
Directorate General Secretariat/External and Public Relations Tel.: +32 2 729 30 95
Fax: +32 2 729 91 98
E-mail christos.petrou@eurocontrol.int
website EUROCONTROL: www.eurocontrol.int

RVSM Programme Office
Tel +32 2 729 46 28
Fax +32 2 729 46 29

E-mail rvsm.office@eurocontrol.int
website RVSM: www.eur-rvsm.com

European Organisation for the Safety of Air Navigation

Rue de la Fusée, 96 - 1130 Bruxelles
Tel: +32.2.729.90.11
Fax:+32.2.729.90.44
Telex: 21173 EUROC B

ots original text: Eurocontrol media relaties
Beschikbaar op internet: http://www.newsaktuell.be