KPN NV

KPN Opleidingen in joint venture met Freia


KPN en het management van Freia hebben overeenstemming bereikt over de oprichting van een joint venture. In de joint venture worden de activiteiten en het personeel van het bedrijfsonderdeel KPN Opleidingen ondergebracht. KPN en Freia, een landelijke aanbieder van opleidingen, hebben daartoe een Letter of Intent getekend. In de joint venture neemt KPN een belang van 27,5%, waarbij KPN na drie jaar de mogelijkheid heeft dit belang aan Freia over te dragen. KPN zal zijn opleidingsactiviteiten bij voorrang door de nieuwe joint venture laten verzorgen. KPN meent dat de joint venture de betrokken KPN medewerkers een goed toekomstperspectief biedt. De core business van Freia is gericht op opleidingen. Het bedrijf heeft een sterke marktpositie en biedt de mogelijkheid de opgebouwde kennis bij KPN Opleidingen in de markt te exploiteren. Het overleg met de betrokken ondernemingsraad en vakorganisaties is gestart.

In combinatie met de joint venture is in de Letter of Intent overeenstemming bereikt over de verkoop van het KPN Opleidingscentrum "Meerwold" aan Freia.

Freia is voortgekomen uit de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). De publiek private samenwerking AOG Contractonderwijs B.V. die Freia met de RuG heeft opgezet, heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Met merken als Comenius, Academie voor Management, Academische Opleidingen Groningen en Academie voor Ondernemerschap worden hoger opgeleiden in heel Nederland gestimuleerd in hun persoonlijke ontwikkeling.

Daarnaast bedient Freia de markt met merken als MCC, Mount Everest, Ktwee, Horizon Training & Development, Interlingua en E-ducate. Freia bestaat uit circa 350 medewerkers en heeft vestigingen in Groningen, Zwolle, Bunnik, Amsterdam en Rotterdam. In Groningen exploiteert Freia haar eigen opleidingshotel "De Nieuwe Academie". De omzet van Freia over 2001 bedroeg ongeveer 25 miljoen Euro.

Het management van Freia is bijzonder ingenomen met de joint venture omdat dit hun nationale positie versterkt en haar de grootste speler maakt op het gebied van bedrijfsopleidingen. Dit past in het streven van Freia om marktleider te worden in Nederland als total solution provider op het gebied van Human Resource vraagstukken. Als partner van het management van met name grote organisaties zal zij deze ondersteunen in het realiseren van de bedrijfsdoelen door optimale opleiding, ontwikkeling en coaching van hun medewerkers.


Noot voor de redactie (