CBS

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht
PB02-016
24 januari 2002
9.30 uur Consumentenvertrouwen vrijwel gelijk Het consumentenvertrouwen komt in januari uit op ­1. Dit is een stijging met zes punten ten opzichte van december. Een dergelijke toename is echter gebruikelijk in deze tijd van het jaar. Wanneer wordt gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, blijft het vertrouwen dan ook vrijwel gelijk. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuur Onderzoek van het CBS. In december was nog sprake van een herstel van het vertrouwen, na een sterke terugval in vooral de eerste helft van 2001.

Lagere koopbereidheid remt herstel vertrouwen De twee onderdelen van de vertrouwensindex laten tegengestelde bewegingen zien. Enerzijds neemt het optimisme van de consument over het economisch klimaat toe. Anderzijds neemt de koopbereidheid af, vooral omdat consumenten de tijd minder gunstig vinden voor grote aankopen. Deze lagere koopbereidheid remt het herstel van het consumentenvertrouwen. Het is mogelijk dat de daling van de koopbereidheid van incidentele aard is. De enquête onder consumenten heeft plaatsgevonden in de eerste tien werkdagen van de maand. De lagere koopbereidheid kan samenhangen met de invoering van de (chartale) euro.

Pessimisme over toekomst economie neemt fors af De consument wordt in januari opnieuw duidelijk minder pessimistisch over het economisch klimaat. Net als in december loopt vooral het pessimisme over de ontwikkelingen in de komende twaalf maanden sterk terug. Het aantal pessimisten is in januari nog maar iets groter dan het aantal optimisten. De consument is onder andere iets positiever CBS-Persdienst over de ontwikkeling van de werkloosheid en de inflatie. Postbus 4000
2270 JM Voorburg
tel. (070) 337 58 16 Consument vindt tijd minder gunstig voor doen grote aankopen fax (070) 337 59 71
E-mail: De daling van de koopbereidheid komt vooral doordat de consument de persdienst@cbs.nl tijd minder gunstig vindt voor het doen van grote aankopen. Dit hangt mogelijk samen met de invoering van de (chartale) euro. Zo kan het zijn dat de consument zich eerst opnieuw wil oriënteren op de europrijzen Het CBS
is een dienst van van duurzame goederen. Het oordeel van de consument over de eigen het Ministerie van financiële positie blijft vrijwel onveranderd positief. Nog steeds zien Economische Zaken

CBS Persbericht PB02-016 pagina 1 van 4



meer consumenten een verbetering van hun financiën dan een verslechtering.

Technische toelichting
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economische klimaat en over de eigen koopbereidheid. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend personen. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens. De ondervraagden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. Als er evenveel optimistische als pessimistische consumenten zijn, heeft de index de waarde nul. Een waarde van tien betekent dat de optimisten een meerderheid van tien procent hebben ten opzichte van de pessimisten.
Twee van de vragen gaan over de economische situatie in het algemeen. Het CBS berekent uit de antwoorden hierop de indicator van het economisch klimaat. De overige drie vragen gaan over de financiële situatie van het eigen huishouden. Daaronder is ook de vraag of de tijd gunstig is voor aankopen van duurzame goederen. De antwoorden op deze drie vragen worden samengevat in de indicator van de koopbereidheid.
Het CBS berekent ook tijdreeksen van het consumentenvertrouwen na verwijdering van seizoeninvloeden (zie tabel 3). De berekening van de seizoeninvloeden wordt eenmaal per jaar geactualiseerd. Dat is nu gebeurd op basis van de cijfers tot en met december 2001. Daardoor zijn de seizoengecorrigeerde cijfers over december 2001 en eerder bijgesteld. De omvang van de herzieningen is beperkt. Het Consumenten Conjunctuur Onderzoek wordt vanaf mei 2000 medegefinancierd door de Europese Gemeenschap.