Natuurmuseum Groningen


Groningen, 25 januari 2002
LEZINGEN IN HET KADER VAN KARL BLOSSFELDT
Anne Ganteführer-Trier & Peter Muller
In Natuurmuseum Groningen is t/m 20 mei 2002 de tentoonstelling Karl Blossfeldt: Het dubbele gezicht van de natuur te zien. In het kader van deze tentoonstelling zijn twee lezingen georganiseerd in samenwerking met het Volksuniversiteit. Op zondag 3 februari a.s. door Anne Ganteführer-Trier en op zondag 7 april door fotograaf Peter Muller.

Anne Ganteführer (1965) studeerde kunstgeschiedenis aan de Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität in Bonn. Ze werkte onder andere voor het Kunstmuseum Bonn en specialiseerde zich op fotografiegebied. Ze is vermaard om haar kennis over Blossfeldt en schreef o.a. een boek over zijn leven en werk.

Peter Muller is bekend geworden vanwege zijn natuurfotografie waarvoor hij onder andere in de prijzen viel als Wildlife Photographer of the Year. Minder bekend is zijn evenzo prachtige architectuurfotografie. Aan de hand van dia's vertelt Muller over zijn werk en de relatie architectuur en natuur.

Karl Blossfeldt (1865-1932) wordt vandaag de dag tot de belangrijkste vertegenwoordigers van de nationale en internationale fotografie van de vroege 20e eeuw gerekend. Hij maakte met name opnamen van planten die hij, nadat hij ze uit hun natuurlijke omgeving had weggenomen, tegen een neutrale achtergrond in zijn Berlijnse atelier gefotografeerd heeft. Tussen het einde
van de 19e eeuw en 1932, het jaar van Blossfeldts dood, ontstonden op deze wijze duizenden plantenfotografieën.

Blossfeldt's denkwereld

Tussen 1890 en 1932 maakte Blossfeldt zo'n 6.000 plantenfoto's die hij in eerste instantie gebruikte voor tekenonderwijs aan industrieel ontwerpers in opleiding. Uitgangspunt daarbij was dat alles wat de mens ontwerpt, zelfs op puur technisch gebied, zijn oorsprong moet hebben in de vormen en structuren in de natuur. Het was Blossfeldt's overtuiging dat oplossingen voor industriële ontwerpen al besloten lagen in de natuur.

Blossfeldt vond fotografie een medium om schoonheid uit te dragen. De bron van schoonheid was volgens hem alleen in de natuur te vinden. Aansluitend op de geest van de naturalistische Jugendstil vond Blossfeldt dat de natuur opnieuw de basis moest vormen van én model moest staan voor artistieke schepping.

Zondag 3 februari om 14.30 uur in Natuurmuseum Groningen, Praedinniussingel 59. Toegangsprijs leden Volksuniversiteit en Vriendenvereniging Natuurmuseum 6,50, niet leden 7,50 (incl. museumtoegang)

Zondag 7 april om 14.30 uur in Natuurmuseum Groningen, Praedinniussingel 59. Toegangsprijs leden Volksuniversiteit en Vriendenvereniging Natuurmuseum 6,50, niet leden 7,50 (incl. museumtoegang)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Natuurmuseum Groningen, tel. 050 - 367 6170.