INSPECTIE VAN HET ONDERWIJS

PABOs voeren startbekwaamheden in

Utrecht, 28 januari 2002. Het merendeel van de opleidingen voor leraar basisonderwijs heeft een begin gemaakt met het invoeren van startbekwaamheden in het curriculum. Tot deze conclusie komt de Inspectie van het Onderwijs in het rapport Bekwaam van Start? waarin zij verslag doet van het onderzoek naar de invoering van startbekwaamheden in het onderwijs- en examenprogramma van de opleidingen tot leraar basisonderwijs bij 37 instellingen. Vrijwel alle 60 onderzochte opleidingen (37 voltijd en 23 deeltijd) werken aan de verandering van hun onderwijsprogrammas en bevinden zich daardoor in een overgangsfase van een oud naar een nieuw curriculum. De uitwerking van de startbekwaamheden in de eindtermen is door de helft van de opleidingen voortvarend opgepakt. De vertaling van de startbekwaamheden in toetseisen kan bij de meeste opleidingen nog worden verbeterd. De resultaten van zes lerarenopleidingen basisonderwijs (aan vijf verschillende instellingen) waren onvoldoende: zij hebben de startbekwaamheden zowel in het onderwijsprogramma als in de eindtoetsing nog niet uitgewerkt.

Voor beginnende leraren gelden de startbekwaamheden als minimumkwaliteitsnorm voor de toegang van het leraarsberoep. In een convenant dat in juli 2000 door de Minister van OC&W en de voorzitter van de HBO-raad is ondertekend, is vastgelegd dat de opleidingen per 1 september 2000 hun programma zodanig moeten inrichten dat afgestudeerden aan de startbekwaamheden voldoen. Deze startbekwaamheden richten zich op kennis en vaardigheden van inhoudelijke aard zoals taal, rekenen, aardrijkskunde en muziek. Daarnaast zijn er startbekwaamheden geformuleerd ten aanzien van het verzorgen van lessen alsmede beroepshouding en vaardigheden van pedagogische en didactische aard.

Het veranderingsproces is nog gaande. Vernieuwingen kosten veel tijd en zullen van alle betrokkenen in de komende jaren nog vele inspanningen vragen. De implementatie van een nieuw curriculum loopt vaak over een periode van drie tot vijf jaar. De verwachte realisatie van de invoering van de startbekwaamheden in het onderwijsprogramma en de eindtoetsing zal bij het merendeel van de opleidingen na het studiejaar 2001-2002 plaatsvinden.