Raad beslist over pakket maatregelen

DEVENTER VERBETERT BEREIKBAARHEID BINNENSTAD

Tijdelijk 355 parkeerplaatsen bij de Wilhelminabrug, de invoering van achteraf betaald parkeren, het ingrijpend opknappen van de garage Noordenbergpoort en het opstellen van een programma van eisen voor een parkeergarage onder de Nieuwe Markt. Deze voorstellen, gericht op het verder verbeteren van de bereikbaarheid van de Deventer Binnenstad, legt het college van burgemeester en wethouders van Deventer in februari voor aan de raadscommissie Ruimte, Werk en Onderwijs en gemeenteraad.

De afgelopen jaren zijn al verschillende maatregelen genomen om de bereikbaarheid van de binnenstad te verbeteren. Het ging daarbij toen vooral om zaken die snel uitgevoerd konden worden, zoals het verbeteren van de bewegwijzering naar de parkeeraccommodaties, het uitbreiden van parkeerplaatsen op De Worp en tijdelijke parkeerplaatsen bij De Boreel. Ook het gratis bewaakt fietsparkeren is geïntroduceerd en is het aantal onbewaakte fietsenstallingen uitgebreid (onder andere Keizerstraat). In het nu voorgestelde pakket zitten vooral de voorstellen waarvoor meer voorbereidingstijd genomen is.

Wilhelminabrug

Het college stelt voor te bezien of bij de Wilhelminabrug een bovengrondse garage kan worden gebouwd voor 355 auto's. Dit is een verdubbeling van de huidige capaciteit op het parkeerterrein. Er is hier sprake van een tijdelijke voorziening, in afwachting van de definitieve inrichting van het gebied. Omdat voor het uitwerken en het realiseren van deze plannen nog geruime tijd nodig is, is er ruimte voor een tijdelijke voorziening die zichzelf binnen zes jaar kan terugbetalen. Indien de raadscommissie instemt met het voorstel, wordt zo snel mogelijk gestart met een artikel 19 Wet op Ruimtelijke Ordening-procedure. Mogelijk kan de garage eind 2002 al in gebruik worden genomen.

Parkeergarage Nieuwe Markt

Bouwfonds Nederlandse Gemeenten is bezig nieuwbouwplannen te ontwikkelen voor de voormalige ROC-school aan de Nieuwe Markt. Dat biedt de gemeente een eenmalige kans om onder de Nieuwe Markt en het terrein van de nieuwbouw een parkeergarage te bouwen. In opdracht van het college heeft DHV uit Amersfoort onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Uit het rapport van DHV blijkt dat er goede kansen liggen voor een middelgrote ondergrondse parkeergarage. De vele vragen die nog resteren wil het college de komende maanden beantwoorden. Niet in de laatste plaats is hierbij de vraag aan de orde hoe de omwonenden aankijken tegen deze ontwikkeling.

In de plannen wordt de mogelijkheid van ondergronds gestapeld parkeren onderzocht. DHV ziet hiervoor mogelijkheden. Of de uiteindelijke keuze ook daadwerkelijk op dit systeem valt, moet de komende maanden duidelijk worden. Als de raad instemt met een krediet om een programma van eisen op te kunnen stellen, kan er uiterlijk in juni een definitief voorstel voorgelegd worden.

Opknappen garage Noordenbergpoort

De gemeente wil daarnaast de garage Noordenbergpoort opknappen. De garage oogt op dit moment verre van aantrekkelijk, waardoor veel mensen deze parkeervoorziening links laten liggen. Bovendien komt de garage te vaak voor in de politierapporten. Hierin wil het college verandering brengen. Met de aanpak van de Noordenbergpoort wil de gemeente de trend zetten op het gebied van kwaliteit in parkeeraccommodatie.

Het bureau Stad & Kunst is gevraagd met voorstellen te komen voor de opknapbeurt van de garage.

Het bureau biedt twee ontwerpen aan waaruit een keuze kan worden gemaakt. Het college stelt aan de raad voor de bevolking in de gelegenheid te stellen deze keuze te maken. In de hal van het Stadhuis en via internet (www.deventer.nl) kunnen mensen te zijner tijd kennisnemen van de ontwerpen en hun voorkeur voor een van beide kenbaar maken.

Met de bewoners in de omgeving, die voor parkeren zijn aangewezen op de garage, is overleg gevoerd. Zij kunnen na uitvoering van de plannen 's nachts via een pasje in de garage parkeren. Overdag blijven de parkeerplaatsen ook beschikbaar voor bezoekers. Een uitzondering wordt gemaakt voor een aantal parkeerplaatsen op het bovendek. Deze zijn gereserveerd voor belanghebbenden. Tegen een speciaal tarief worden hier op kentekenborden parkeerplaatsen uitgegeven. De tot nu toe op deze plek gesitueerde rondhangplek voor jongeren wordt hierdoor opgeheven.

Met de plannen is een bedrag van bijna zevenhonderdduizend euro gemoeid. Deze investering wordt betaald uit de meeropbrengsten parkeergelden. Wanneer de raad instemt met de voorstellen, kan nog komende zomer met de uitvoering worden begonnen.

Achteraf betaald parkeren

Om het winkelen in de stad plezieriger en minder afhankelijk van aflopende parkeermeters te maken, wil de gemeente achteraf betaald parkeren invoeren. Alleen de N.V. Sijzenbaangarage kent nu dit systeem. De gemeente gaat nu na of ook op andere plekken achteraf betalen kan worden ingevoerd. Een dergelijk systeem vraagt een heel andere manier van werken. Niet alleen moeten er kaartjesautomaten en slagbomen worden geplaatst, ook de hele beheersorganisatie moet worden aangepast. In een notitie heeft het college alles wat hiermee samenhangt op een rij gezet. Op basis hiervan wordt nu aan de raad een voorstel gedaan om een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van ¤ 90.756 om de voorbereiding van invoering achteraf betaald parkeren mogelijk te maken. Wanneer alles volgens planning verloopt kan begin 2003 in de Noordenbergpoort, de Leeuwenbrug, op de Beestenmarkt, bij de Wilhelminabrug en op het Grote Kerkhof achteraf betaald parkeren worden ingevoerd. In het rijtje ontbreekt de Nieuwe Markt, maar als de plannen tot bouw van een garage hier doorgang vinden, dan wordt deze vanzelfsprekend met een systeem van achteraf betalen uitgerust.

Fietsparkeren

Veel maatregelen zijn bedoeld om de toegankelijkheid voor auto's in de binnenstad te verbeteren. Maar de verbetering van de bereikbaarheid is meer dan verbeteren en uitbreiden van parkeeraccommodaties voor auto's. In het afgelopen jaar is gestart met het aanbieden van gratis bewaakte fietsenstallingen op twee plekken in de stad: achter de HEMA aan de Sijzenbaan en achter Schräder Mode op het Lamme van Dieseplein. Binnenkort zal het college beslissen over de voortzetting van deze voorzieningen. Ook onbewaakte fietsenstallingen zijn toegevoegd, waaronder tweehonderd stuks in de Keizerstraat.