WVG-gerechtigden over Regiotaxi Salland

VERTRAGING VEEL GEHOORDE KLACHT

De Regiotaxi Salland krijgt gemiddeld een dikke zeven van WVG-gerechtigden (Wet Voorzieningen Gehandicapten). Gemiddeld kent 92 procent de Regiotaxi Salland waarvan 77 procent aangeeft ooit wel eens van deze vervoersdienst gebruik gemaakt te hebben.

Deze en andere resultaten staan vermeld in de rapportage 'Klanttevredenheid Regiotaxi Salland: een peiling onder WVG-gerechtigden'. De gemeente Deventer heeft 2337 WVG-gerechtigden. Het onderzoek naar de tevredenheid van de service van de Regiotaxi Salland is onder 265 WVG-gerechtigden uitgevoerd. Vragen zijn onder meer gesteld over de behulpzaamheid van de chauffeurs, op tijd rijden van de regiotaxi's, klantvriendelijkheid van de telefooncentrale, mogelijke klachten en over de informatiefolder 'Vervoer voor iedereen'.

Gemiddeld ervaren WVG-gerechtigden (die gebruikmaken van de Regiotaxi Salland) dat een kwart van de regiotaxi's meestal op tijd aankomt bij de afhaalplaats. Daarentegen is zestig procent van de regiotaxi's meestal wel op tijd op de bestemming, aldus de WVG-gerechtigden.

WVG-gerechtigden geven de Regiotaxi Salland een 7,2 als rapportcijfer. Rolstoelafhankelijken zijn in het algemeen minder tevreden over de Regiotaxi Salland en geven een 6,9 als rapportcijfer.

Van de WVG-gerechtigden die de Regiotaxi gebruiken blijkt 55 procent nog nooit een klacht te hebben gehad. Van de overige WVG-gerechtigden met een klacht (45 procent) heeft 44 procent zijn of haar klacht ook daadwerkelijk ingediend bij de klantenservice. Dit betekent dat een op de vijf gebruikers van de Regiotaxi Salland ooit een klacht heeft ingediend. Met name rolstoelafhankelijken dienen vaak hun klachten in bij de klantenservice.

Veruit de meeste klachten houden verband met vertragingen. Dit kunnen vertragingen zijn zowel bij het afhalen als bij het vervoeren naar de bestemming. Een andere veel gehoorde klacht is het helemaal niet op komen dagen van een regiotaxi. De klachten worden grotendeels (77 procent) telefonisch ingediend. Een ruime meerderheid kent niet het bestaan van de informatiefolder 'Vervoer voor iedereen'. Rolstoelafhankelijken zijn in het algemeen beter bekend met de folder.

Dit is de eerste keer dat de gemeente een dergelijk onderzoek naar de service van de Regiotaxi Salland heeft uitgevoerd. De gemeente en de Regiotaxi Salland gaan met de resultaten aan de slag om daar waar mogelijk de dienstverlening te verbeteren.