Partij van de Arbeid

Den Haag, 31 januari 2002

Vragen van het lid Dijsselbloem aan de Minister van Verkeer en Waterstaat

1. Heeft u kennis genomen van het bericht "Nog jaren risico's op het spoor" waarin wordt gesteld dat het huidige spoorweg-beveiligingssyteem ATB in de Randstad niet goed functioneert?(1)
2. Deelt u de mening van de voorzitter van de Raad voor de transportveiligheid, mr. Pieter van Vollenhoven, dat er sprake is van "een zeer groot gevaar". Zo nee waarom niet?
3. Zo ja, wat zal er op korte termijn gebeuren om dit "zeer grote gevaar" weg te nemen?
4. Op welke termijn zal Railinfrabeheer het oude ATB-systeem in de Randstad te vervangen door de nieuwe generatie ATB dat functioneert bij hoge èn lage snelheden?
5. Is het juist dat het aantal treinen dat een rood sein negeerde de afgelopen jaren sterk is opgelopen van circa 150 naar zo'n 280 keer per jaar? Welke maatregelen nemen Railinfrabeheer en de Nederlandse Spoorwegen om dit aantal weer zoveel mogelijk te verminderen? 6. Wat heeft u gedaan met de aanbevelingen van de Raad voor de Transportveiligheid inzake de onvolkomenheden van het ATB-systeem van mei 2001?

(1) Nog jaren risico op het spoor, Haagsche Courant, 31 januari 2002.