Euro Foundation for Business Qualification


Terug

4 februari 2002

Verminderde omstandigheden vereisen alerte ondernemers

VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN

Na jaren van economische voorspoed kunnen de reeks winstwaarschuwingen, massa-ontslagen en het geslonken consumentenvertrouwen ook van invloed zijn op uw bedrijfsvoering. De verminderde marktomstandigheden vereisen alerte ondernemers, die tijdig erkennen dat ingrijpende maatregelen noodzakelijk kunnen zijn om het voortbestaan van hun bedrijf te waarborgen.

Het grootste gevaar bij een groeivertraging van uw bedrijf is het negeren van mogelijke problemen. Immers, ondernemers zijn vaak geboren optimisten. Het niet tijdig onderkennen van ontwikkelingen die een gevaar zijn voor de continuïteit kan echter een latente bedreiging vormen. Signalen die kunnen duiden op slecht weer kunnen worden onderverdeeld in de deelgebieden strategie, organisatie en managementinformatie.

Strategie
Het maken van goede strategische keuzes is essentieel voor het succes van morgen. De gedachte dat het succes van nu langdurig zal zijn, kent risico's. Signalen op strategisch niveau die mogelijk zwaar weer aankondigen, zijn vaak lastig te herkennen. Bedrijfsblindheid, die ontstaat doordat we gewend raken aan standaard patronen, maakt deze herkenning er niet makkelijker op. Tracht onderstaande punten eens naar uw organisatie te vertalen:


* de laatste jaren heeft u structureel lagere winstmarges behaald. U heeft teveel op groei gelet in plaats van op rendement;
* de laatste jaren heeft u zich laten verleiden tot (verliesgevende) activiteiten die niet tot uw kernactiviteiten behoren;
* u bent te afhankelijk geworden van bepaalde leveranciers of afnemers. Het verbreken van deze relatie zou kunnen leiden tot kwalitatieve of financiële problemen;

* steeds vaker verliest u klanten of opdrachten aan bestaande of nieuwe concurrenten;

* eigenlijk heeft u te lang op oude successen geteerd zonder tijdig te innoveren. Aan uw diensten of producten is steeds minder behoefte;
* u neemt uitsluitend de (terugkijkende) jaarcijfers met uw accountant door. Een financiële prognose bestaande uit een optimistisch, pessimistisch en realistisch scenario met de bijbehorende consequenties voor uw bedrijf ontbreekt;
* u heeft altij genoegen genomen met een te lage winst.
Organisatie
Aangezien organisatorische signalen vaak geleidelijk optreden, is het van groot belang hierop alert te zijn. Nog belangrijker is om deze signalen te erkennen. Ze worden vaak gezien als persoonlijk falen, maar juist acceptatie en bestrijding kenmerken de ware ondernemer. Onderstaande signalen kunnen duiden op een niet optimale organisatie:
* er wordt meer tijd besteed aan het oplossen van problemen dan aan het voorkomen ervan;

* het ontbreekt u of uw leidinggevenden aan voldoende managementkwaliteiten en natuurlijk leiderschap;
* relaties zoals bank, accountant, adviseur en leveranciers tonen zich bezorgd;

* medewerkers zijn bezorgd over de toekomst en uiten dit;
* stijgend klanten- en personeelsverloop

* onderling vertrouwen laat vaak te wensen over.
Managementinformatie
Tot slot zijn er de nodige signalen uit de aanwezige managementinformatie. Om deze signalen te kunnen opvangen is de kwaliteit van managementinformatie natuurlijk essentieel. Ervan uitgaande dat tijdig goede informatie beschikbaar komt, zijn onder meer de volgende signalen van groot belang:


* de liquiditeit daalt onverwacht snel door oplopend saldo van voorraden, onderhanden werk of debiteuren;

* brutomarges dalen door prijsdaling, kortingen of inefficiënties;
* de winst daalt of er ontstaat een verlies (dan is het eigenlijk al te laat);

* het aantal klachten en creditnota's nemen toe;
* rentekosten stijgen meer dan evenredig;

* er zijn onverklaarbaar grote voorraadverschillen;
* debiteuren lopen op.

Wat kunnen we er aan doen?
Hierboven is een aantal signalen aangegeven die kunnen wijzen op aankomend slecht weer. Wat kunt u doen om mogelijke problemen waar te nemen en vervolgens op te lossen?

Srategie
Denk periodiek na over de positie en koers van de onderneming. Betrek hier, indien relevant, uw managementteam bij. Zij vertalen deze koers immers naar de dagelijkse werkzaamheden. Omwille van mogelijke bedrijfsblindheid en als stok achter de deur kan externe hulp zinvol zijn. Bedenk dat de verslechtering van het economisch klimaat alleen een aanleiding is tot eventuele resultaatverslechtering. De oorzaak moet gezocht worden op strategisch of organisatorisch vlak.

Organisatie
De kern van organiseren is te bepalen wie wat, wanneer en op welke manier doet. Uiteraard is een goede koppeling tussen strategische doelen enerzijds (wat willen we bereiken) en de concretisering in praktijk (hoe gaan we te werk en hoe beheersen we de risico's) anderzijds dan wel een voorwaarde. Indien het leiderschap om uw organisatie te sturen bij uzelf (eerlijk zijn!) of uw managementteam ontbreekt, zijn meerdere alternatieven mogelijk. Indien er voldoende tijd is, kunt u middels opleiding of het aantrekken van goede managers deze voorwaarde invullen. In geval van tijdsdruk is begeleiding door een extern adviseur of interim-manager waarschijnlijk de beste optie.

Managementinformatie
Essentiële kengetallen die voortkomen uit de financiële en niet-financiële informatiestromen geven u inzicht in de prestaties van uw bedrijf. Hoe kunt u anders bepalen hoe u er voor staat? Veel ondernemers laten zichleiden door hun zogenaamde "onderbuikgevoel" in plaats van te sturen op basis van feiten. Bepaal dus welke financiële en niet-financiële gegevens voor uw onderneming van belang zijn en zorg dat deze periodiek (bijvoorbeeld maandelijks) boven tafel komen. Wachten op de jaarcijfers kan onaangename verrassingen betekenen, terwijl tijdig anticiperen op naderend slecht weer de schade kan beperken.

Wat als het water te hoog staat?
Ondanks alles kan zich een situatie voordoen waarbij het lijkt dat de zaak niet meer houdbaar is. De belangrijkste indicator hiervoor is natuurlijk de liquiditeit. Immers, bedrijven gaan in het algemeen alleen failliet omdat de lopende betalingsverplichtingen niet meer kunnen worden voldaan. Zelfs winstgevende ondernemingen kunnen dit meemaken, dus blijf altijd op uw hoede. De belangrijkste veroorzakers van liquiditeitsproblemen zijn onafhankelijk van elkaar: verliezen, hoge investeringen in activa, hoog oplopend werkkapitaal (zeker bij snelle groei lopen debiteuren en voorraden snel op), slecht financieringsbeleid, onverstandig dividendbeleid en plotselinge tegenvallers (zoals claims). Indien er liquiditeitsproblemen zijn, kunnen vaak maatregelen worden getroffen die tijd creëren om structurele oplossingen, zoals hierboven besproken, te vinden. De twee belangrijkste invalshoeken zijn het genereren van liquiditeit en het dichten van "lekken".

Genereren van liquiditeit
Het genereren van liquiditeit hangt samen met een strikt en doordacht balansmanagement n snelle, daadkrachtige maatregelen. Hierbij kan worden gedacht aan onder andere: versneld factureren, versneld invorderen, minimaliseren van onnodig kasverkeer, verkoop van overtollige activa, verkrijgen van extra leningen.

Dichten van lekken
Het dichten van lekken is gericht op het stopzetten van onnodige uitgaande geldstromen, zonder de ingaande geldstromen te verminderen. Hierbij kan worden gedacht aan: minimaal investeringsbeleid, stringent voorraadbeheer, stopzetten van leveringen aan niet- of slechtbetalende klanten, terughoudend crediteurenbeleid, stoppen van verkoop van (zeer) verliesgevende producten, reorganiseren door personeelsbestand te verminderen.

Voorkomen
Uit het bovenstaande blijkt dat verregaande kennis en vaardigheden onontbeerlijk zijn om succesvol te kunnen handelen in een economisch mindere periode. Om deze reden is het vaak aan te raden tijdig externe adviseurs (bedrijfseconomisch en juridisch) in te schakelen. Zeker gezien de risico's voor de ondernemer indien niet aan de wettelijk regels wordt voldaan. Het allerbelangrijkste blijft echter om te voorkomen in plaats van te genezen. Het professioneel inrichten van uw onderneming als het gaat om strategie, organisatie en managementinformatie is hierbij van essentieel belang.

Bron:Business Utrecht
Tekst: Paul den Heijer en Edwin den Boer
Drs. E.J.A.C. (Edwin) den Boer RA, senior manager en ing. P.C. (Paul) den Heijer, adviseur bij BDO Business Control. BDO Business Control richt zich op beheersings- en groeivraagstukken voor de ondernemer en de manager.

Copyright © 2002 EFBQ | E-mail info@efbq.nl