Gemeente Zeist

Informatiebijeenkomst stand van zaken spoorlijn, station e.o., A12 en lokale wegen
Wij willen u bij deze uitnodigen voor onze gezamenlijke informatiebijeenkomst over de stand van zaken rondom de plannen in Driebergen voor de spoorlijn, het station en zijn omgeving, de rijksweg A12 bij Odijk en Driebergen en de lokale wegen (Odijkerweg en Hoofdstraat). Omwonenden van het betreffende gebied zijn d.m.v. een huis-aan-huisbrief van de gemeente inmiddels geïnformeerd. De informatieavond wordt gehouden op dinsdag 5 februari 2002 van 18.00 - 22.00 uur in het Iona-gebouw aan de Hoofdstraat 20 in Driebergen-Rijsenburg (bij de Reehorst, naast het station).

De bovengenoemde partijen zijn ieder druk bezig met het uitwerken van plannen. De gemeenten beraden zich op een optimale invulling van het hele gebied rondom de snelweg en de spoorlijn. Rijkswaterstaat is bezig met de uitwerking van de A12 volgens de door het kabinet gekozen oplossing en Railinfrabeheer is bezig met de plannen voor de aanpassing van het station. Het zal duidelijk zijn dat de plannen niet los van elkaar te zien zijn maar elkaar zelfs op belangrijke punten beïnvloeden. Daarom kunt u op deze inloopavond de plannen komen bekijken. Uiteraard zijn er medewerkers van de betrokken organisaties aanwezig om u te woord te staan en uw vragen te beantwoorden.

Wat houden de plannen kort gezegd in?
De gemeenten:
In maart 2002 zullen de gemeenten Driebergen-Rijsenburg en Zeist een keuzennota vaststellen met hun keuzen/voorkeuren voor de toekomstige infrastructurele aanpassingen en uitgangspunten voor de ontwikkeling van de stationsontwikkeling Driebergen-Zeist. Voorafgaand aan de raadsbehandeling wil de gemeente op deze inloopavond omwonenden en andere belangstellenden over deze keuzen en de achterliggende argumenten informeren. In de plannen van de gemeenten zijn onder meer alternatieven opgenomen voor de plannen die door Rijkswaterstaat en Railinfrabeheer worden ontwikkeld. Na vaststelling van de keuzenota wordt verder overlegd of en hoe deze alternatieven worden overgenomen in de plannen van Rijkswaterstaat en Railinfrabeheer.

Rijkswaterstaat:
In het voorjaar van 2001 heeft het kabinet een voorkeursalternatief voor de A12 tussen Utrecht en Veenendaal gekozen. Het is een oplossing met de naam 'toekomstvast benutten' geworden. De gekozen oplossing is door Rijkswaterstaat verder uitgewerkt. Op deze inloopavond laat Rijkswaterstaat zien hoe deze oplossing er bij Odijk en Driebergen uit zal gaan zien. Daarbij stelt Rijkswaterstaat een reactie van u ten zeerste op prijs. Uiteindelijk zal de gehele uitwerking leiden tot een Ontwerp Tracé Besluit (OTB) waarin de voorgestelde oplossing weergegeven is. Het kabinet neemt aan de hand van dit stuk een definitief besluit wat er met de A12 zal gaan gebeuren. Maar voordat het zover is zal nog eenmaal officieel inspraak mogelijk zijn op dit OTB. Dit zal naar verwachting begin 2003 aan de orde zijn.

Railinfrabeheer:
Het kabinet heeft uitgesproken dat op korte termijn de perrons van het station in Driebergen-Zeist moeten worden verlengd. Op termijn wordt gewerkt aan de aanleg van een 4-sporig station en het ongelijkvloers maken van de kruisingen van het spoor met de Hoofdstraat en de Odijkerweg. Hierbij wordt momenteel een vergelijking gemaakt tussen drie varianten waarop spoor en lokale wegen (Hoofdstraat/Driebergseweg en Odijkerweg) elkaar kunnen kruisen.

Wat kunt u op de informatieavond verwachten?
De informatieavond wordt gehouden op dinsdag 5 februari 2002 van 18.00
- 22.00 uur in het Iona-gebouw aan de Hoofdstraat 20 in Driebergen-Rijsenburg (bij de Reehorst, naast het station).

Er zijn tekeningen en kaarten van de volgende alternatieven:
1. Ongelijkvloerse kruisingen bij station Driebergen-Zeist:
+ Spoor op maaiveld handhaven, wegen er verdiept onderdoor leiden;

+ Spoor verhogen, de wegen blijven op maaiveld;
+ Spoor verdiepen, de wegen blijven op maaiveld.
2. Perronverlenging bij station Driebergen-Zeist:
+ Verlenging van het perron in westelijke richting, de Odijkerweg wordt dan omgeleid;

+ Een perron realiseren ten westen van de Odijkerweg, waar alleen de sneltreinen (2x per uur in beide richtingen) stoppen.

3. Aansluiting op de A12 en de bijbehorende wegen:
+ De huidige aansluiting en de Hoofdstraat/Driebergseweg kunnen worden aangepast aan het toenemende verkeer ("enkele aansluiting" genoemd);

+ Westelijk van de huidige aansluiting een nieuwe halve aansluiting te creëren waardoor het verkeer van en naar Utrecht wordt gesplitst ten opzichte van het verkeer van en naar Arnhem. Op deze wijze kan de Hoofdstraat in de toekomst in het huidige profiel gehandhaafd blijven ("gesplitste aansluiting" genoemd).

4. Uitgangspunten voor de stationsontwikkeling, waaronder de groene grenzen.

Van zowel de gemeenten, Railinfrabeheer en Rijkswaterstaat zijn medewerkers aanwezig die u graag te woord staan over de verschillende alternatieven.
Wij (de gemeenten Driebergen-Rijsenburg en Zeist, Rijkswaterstaat en Railinfrabeheer) hopen u dan ook op deze inloopavond te mogen begroeten.

De raad besloot

Een korte raadsagenda deze maand maar met belangrijke agendapunten. Op maandag 21 januari werd het volgende besproken en besloten door de Zeister gemeenteraad:

De fractie van GroenLinks had vragen gesteld naar aanleiding van het door het ROV Utrecht opgestelde "Veiligheidsrapport van de provincie Utrecht 1998-2000". De fractie constateerde dat op een aantal aspecten (aantal letselongevallen fietsers, aantal letselongevallen met 4 t/m 11 jarigen) de gemeente Zeist in vergelijking met andere gemeenten in de provincie Utrecht, erg ongunstig scoort.
Het college van B&W gaf in haar beantwoording aan dat factoren als wegenstructuur, inwoneraantal, de omvang en ligging van bedrijventerreinen, etc. per gemeente anders zijn en invloed hebben op de ongevalscore en verdeling van betrokken groepen verkeersdeelnemers zoals bijvoorbeeld fietsers. Hierdoor zijn de gegevens niet op deze manier met elkaar te vergelijken. In het Actieplan Verkeersveiligheid 2002, dat in het voorjaar bestuurlijk wordt behandeld, zal op de ongevalontwikkeling in de gemeente nader worden ingegaan. Aan de hand daarvan worden speerpunten en acties bepaald.
Verkeersveiligheidsmaatregelen voor de lange termijn zijn vastgelegd in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP).

Het raadsvoorstel 'voorbereidingsbesluit voor het 'Bestemmingsplan Buitengebied Zuid West 2000' werd aangenomen maar daaraan voorafgaand diende GroenLinks een voorstel tot splitsing qua werkingsgebied van het voorbereidingsbesluit in: de IVO-locatie (hier wil het college een versterking van het groen realiseren) en het gebied De Bunzing (realisatie van 10 woon-werkeenheden). Wethouder Ruimte, Wim den Heijer antwoordde onder andere: "De IVO-locatie wordt door Domeinen verkocht. Het voorbereidingsbesluit heeft een conserverend karakter voor wat betreft het groen op die locatie. Ik zie het nut van een splitsing niet in". CDA-raadslid Van Delft gaf aan dat een splitsing van het voorbereidingsbesluit juridisch gezien niet eens tot de mogelijkheden behoort. Raadslid Spruijt (GroenLinks) gaf na enig beraad aan dat de fractie om technische en procedurele redenen het voorstel tot splitsing zou intrekken.

Ook stond de 'Bestuurlijke samenwerking in de regio na 2003' (het vervolg op de Kaderwet) op de agenda. Raadslid Van Ballegooijen van SGP/ChristenUnie gaf aan in te stemmen met het voorstel maar sprak het belang uit van een goede samenwerking met de provincie Utrecht in de toekomst. VVD-raadslid Otten: "Met regionale samenwerking is niets mis. Het enige minpunt is de legitimiteit van het bestuur". Ook GroenLinks noemde dit laatste punt als punt van aandacht. Verder gaf Otten aan dat de samenwerking met de gemeente Driebergen van het allergrootste belang wordt geacht. Diezelfde mening was de CDA-fractie toegedaan. De Niet (CDA): "We moeten inzetten op een goede samenwerking tussen de provincie en de Heuvelruggemeenten maar let daarbij op het handhaven van de financiële hekwerken in de toekomst!". SP raadslid De Jong vroeg zich af waarom Zeist niet de MALDD-gemeenten (Maarn, Amerongen, Leersum, Driebergen en Doorn) gaat samenwerken. Fractievoorzitter Van Kuijk van de PvdA gaf aan voor het voorstel te zijn: "We hebben elkaar nodig. We kunnen het niet alleen". D66-raadslid De Bruijn gaf aan voor vrijwilligere samenwerking te zijn op terreinen waar dat mogelijk is.
Burgemeester Rudi Boekhoven: "Dit is het moment om te kiezen. We moeten rekening houden met de wereld om ons heen en niet alleen maar naar binnen kijken, naar onze eigen gemeente. Opschaling is een mondiale ontwikkeling. Het Utrechts Model (dit is een samenwerkingsvariant, voorgesteld door de provincie Utrecht) is klaargestoomd en dat is niet gedaan in goede samenwerking met de betrokken gemeenten. Dat heb ik al eerder aangegeven. Desondanks blijven we goed samenwerken met de provincie. Ook wij vinden dat de gemeente Driebergen moet worden toegevoegd en mee moet doen in deze ontwikkeling. Ook de provincie staat achter deelname van Driebergen aan de nieuwe regio". Het raadsvoorstel werd aangenomen door de raad. De SP stemde niet in met punt 1 uit het voorstel dat betrekking heeft op ????????.

Het laatste punt op de agenda was het 'Strategisch Gebiedsperspectief Heuvelrug'. In dit rapport staan de strategische doelen (de visie) voor het gebied de Heuvelrug voor de lange termijn (tot 2025). Het rapport is opgesteld in samenwerking met de betrokken gemeenten, de provincie Utrecht en in samenspraak met de inwoners. Samengevat komt de visie er op neer de Heuvelrug als groen, rustig, leefbaar en historisch woon- en leefmilieu in een steeds verder verstedelijkende omgeving te behouden en te versterken. Uitgangspunt daarbij dient te zijn, dat het in alle woonkernen op de Heuvelrug voor inwoners van alle leeftijden mogelijk is om te wonen en te leven in een vitale en samenhangende gemeenschap.
De VVD gaf aan dat de balans tussen economie en ecologie van belang is omdat de VVD dit beschouwt als de gouden kern van ons economisch potentieel. D66 vroeg zich af of de Zeister variant op het gebied van mobiliteit al is besproken met de overige gemeenten en gaf verder te kennen de voorkeur te geven aan inbreidingslocaties (woningbouw) voor àlle gemeenten. Fractievoorzitter Van Ballegooijen van SGP/ChristenUnie: "Groen en leefbaar spreekt mijn fractie aan maar let op: woningvernieuwing vraagt steeds meer ruimte. Waar moeten alle woningen worden weggezet zonder inbreidingslocaties?". De Niet van het CDA: "Woningen mogen niet ten kosten gaan van de leefbaarheid en de kwaliteit van Zeist. Groei is geen doel voor het CDA. Leefbaarheid en kwaliteit wel". De PvdA waarschuwde m.b.t. het thema mobiliteit voor sluiproutes. "Welke maatregelen zou het college overwegen? Wij zien ze niet terug in het voorstel." SP-raadslid De Jong: "Ik ben verheugd dat het college pleit voor een Nationaal Park alleen mis ik de groene grenzen van de bossen bij Austerlitz en Den Dolder". Raadslid Prikken van BIZ liet weten ook moeite te hebben met de mobiliteitspunten uit het voorstel.
Burgemeester Boekhoven antwoordde onder andere dat er nog veel beslissings- en keuzemomenten volgen in aansluiting op dit voorstel en dat daar ook zeker weer de inwoners bij worden betrokken. De visie op de Heuvelrug werd uiteindelijk aangenomen door de raad. Commissievergaderingen
Commissie : Verkeer en Vervoer, Milie c.a.
Vergaderdatum : 30 januari 2002
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : kamer 2, gemeentehuis
Voorzitter : dhr. J.J.N.C. De Ligt
Op de agenda staan o.a. de volgende punten:

* Ontwikkelingsstukken: Startershypotheken
* Ter kennisneming: Uitspraak Centrale Raad van Beroep inzake het geschil tussen mw. Van D. en Gemeente Zeist (ligt vertrouwelijk ter inzage)

Vergaderdatum : 4 februari 2002
Voorzitter : dhr. A. van Kuijkt

* Voorstellen om advies: Voorstel tot 13e wijziging van de legesverordening 1998 en de bijbehorende tarieventabel; Kredietaanvraag t.b.v. Hof Beek en Royen; Ontwikkeling 4e kwadrant Het Rond

* Ter kennisneming: Subsidieregeling oud papier voor verenigingen, scholen en instellingen volgens de AVU-regeling; B&W-besluit d.d. 15 januari 2002 inzake begroting 2002, "goedgekeurd" door de provincie Utrecht

Commissievergaderingen zijn openbaar.
De volledige agenda's met bijbehorende stukken liggen ter inzage in de leeshoek van de Publiekshal.
Fusie Lorentz ziekenhuis Zeist en Diakonessenhuis Utrecht voordeel voor patiënt

Het Lorentz ziekenhuis Zeist en het Diakonessenhuis Utrecht zijn op 1 april 2001 formeel gefuseerd. De naam van het nieuwe ziekenhuis is Diakonessenhuis en bestaat uit drie locaties: Doorn, Zeist en Utrecht. Verschillende redenen hebben geleid tot deze fusie. Het ook in de toekomst kunnen blijven bieden van een hoge kwaliteit van zorg is een van de belangrijkste. Maar ook een doelmatig gebruik van de financiën hebben een achterliggende rol gespeeld. Nu de juridische fusie een feit is, moeten in de ziekenhuisorganisatie op alle drie de locaties veel plannen worden uitgewerkt en uitgevoerd. Uiteindelijk resulteren al deze plannen in het waarborgen van de continuïteit van de zorg aan onze patiënten. Meegenomen is dat door de fusie het Diakonessenhuis een aantrekkelijkere werkgever wordt voor verpleegkundig personeel en specialisten. En natuurlijk komt ook dit de patiënten weer ten goede.

Redenen achter de fusie
Voor het Lorentz ziekenhuis Zeist was het als relatief klein ziekenhuis moeilijk om in een krappe arbeidsmarkt aan voldoende goed gekwalificeerd personeel te komen. Daardoor was het bijna niet mogelijk om kwetsbare en zorgintensieve functies als kindergeneeskunde, verloskunde, intensive care, en intensieve hartbewaking overeind te houden.
Voor de lange termijn had het ziekenhuis behoefte aan duidelijkheid over haar eigen bestaan. Deze zekerheid kon alleen worden verkregen als er met een ander ziekenhuis zou worden gefuseerd.

Het Diakonessenhuis Utrecht wilde graag meer patiënten voor onderzoek en behandeling omdat zij het opleiden van jonge artsen tot medisch specialist, reeds een jarenlange traditie, graag wilde uitbreiden. Een groter ziekenhuis heeft bovendien als voordeel dat de specialisten de mogelijkheid krijgen om zich in bepaalde delen van het vak extra te bekwamen. Hierdoor kunnen patiënten de beste zorg zo dicht mogelijk bij huis krijgen.
Het voordeel voor patiënten is dat een opleidingsziekenhuis aantrekkelijker wordt voor jonge specialisten en verpleegkundig personeel en dat het daardoor makkelijker aan medewerkers kan komen.

Naast deze individuele motieven waren er ook gezamenlijke redenen voor een fusie. Een aantal hiervan hieronder op een rij:
* Het bieden van een zo groot mogelijke service aan patiënten aan de oostkant van stad en regio Utrecht.

* Een groter ziekenhuis heeft betere mogelijkheden in het tot stand brengen van een nog hechtere samenwerking met huisartsen, thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuizen. Het doel hiervan is de doorstroming van patiënten vanuit het ziekenhuis beter te kunnen regelen. Samen sta je sterker.

* Een groter ziekenhuis krijgt meer geld voor duurdere functies en door de schaalvergroting kunnen we het geld zo doelmatig mogelijk inzetten zodat er voor het geld zoveel mogelijk zorg kan worden geboden.

* Door een fusie van het Diakonessenhuis met het Lorentz ziekenhuis ontstaan betere mogelijkheden voor samenwerking met de andere ziekenhuizen. De fusie zorgt voor een beter evenwicht tussen de ziekenhuizen aan de westkant en de oostkant van Utrecht.
* Gezamenlijk streven dat zo min mogelijk patiënten naar elders toe hoeven voor hun zorg- en hulpvraag. Beide ziekenhuizen wilden behoud en zo mogelijk uitbreiding van het totaal aantal patiënten dat gebruik maakt van de drie ziekenhuislocaties.

Uitgangspunten en de gevolgen daarvan voor de drie locaties Uitgangspunten:

* Blijvend aanbieden van de zorg op de drie locaties, dus ook in de buitenpoli in Doorn.

* Aansluiten bij de visie van de minister over het ziekenhuis van de 21e eeuw. De minister is van mening dat ziekenhuizen moeten samenwerken en dat complexe intensieve zorg geconcentreerd wordt op die locatie waar de meeste patiënten heen gaan en waar men al gewend is grote ingrepen en complexe behandelingen te doen. Voor deze zorg is hoog opgeleid personeel en ingewikkelde, kostbare apparatuur nodig. Op de andere locatie kan zorg worden aangeboden die planbaar is en die niet zo complex is. En hoe minder spoedingrepen daar gebeuren waarvoor een operatiekamer moet worden vrijgehouden, hoe meer planbare zorg kan worden geboden. En meer dan 80% van alle denkbare behandelingen is planbaar.
* De functies die het Lorentz ziekenhuis in Zeist eigenlijk niet goed aan de gang kan houden, zonder verlies van kwaliteit en bovenmatige werkdruk (denk aan de vele nachtdiensten bij een kleine verpleegkundige bezetting), zullen geconcentreerd moeten worden in Utrecht. Het gaat hierbij om klinische verloskunde, klinische kindergeneeskunde, intensive care (IC) en intensieve hartbewaking.

Gevolgen voor Zeist, hoe ziet nu het zorgprofiel van de locatie Zeist eruit?

* 7 keer 24 uur open zijn van de spoedeisende hulp.
* Het houden van spreekuur voor alle specialismen met de daarvoor noodzakelijke ondersteunende faciliteiten als laboratoria, röntgenafdeling, functieafdeling ...

* Accent op ambulante zorgvormen, zowel poliklinisch, als in dagbehandeling en short stay. Met dat laatste wordt bedoeld een opname die niet langer dan 5 dagen duurt.

* Planbare laagcomplexe zorg, ook voor patiënten die in Utrecht op het spreekuur zijn geweest. Voorbeelden: spataderoperatie, liesbreukoperatie, ingrepen bij de KNO-arts, staaroperaties, heup- en knieoperaties bij gezonde ouderen etc.

* In nauwe samenwerking met Bovenwegen wordt een reactiveringsafdeling in het ziekenhuis gemaakt voor patiënten die een CVA hebben doorgemaakt of die een heup- of knieoperatie hebben ondergaan, zodat de 'ketenzorg' in het ziekenhuis kan plaatsvinden en men bij het naar huis gaan letterlijk weer op eigen benen kan staan.

Gevolgen voor Utrecht, hoe ziet nu het zorgprofiel van de locatie Utrecht eruit?

* 7 keer 24 uur open zijn van de spoedeisende hulp.
* Het houden van spreekuur voor alle specialismen.
* Concentratie van de acute, complexe, hoogrisico geneeskunde. Anders gezegd, daar moeten de 'zware gevallen' naar toe worden gebracht.

* Het doen van behandelingen in dagbehandeling.
* Het doen van meer ingewikkelde behandelingen en het doen van behandelingen en ingrepen bij patiënten met een verhoogd risico.
* Het opleiden van jonge artsen tot medisch specialist.
Gevolgen voor de buitenpolikliniek in Doorn?

* Vanuit een serviceaspect willen we er zoveel mogelijk specialismen spreekuur laten houden.

Overzicht van de activiteiten die het Diakonessenhuis gaat uitvoeren om de zorgprofielen op de locaties in te vullen.

In Zeist:

* Er zal op korte termijn worden begonnen met de renovatie van de poliklinieken. Een deel hiervan is enkele jaren geleden reeds uitgevoerd en dat zal nu worden afgemaakt. Voorts zal het beddenhuis dat uit de zeventiger jaren dateert geheel worden vernieuwd en worden aangepast aan de eisen van deze tijd.
* Bouw van de reactiveringsafdeling op de 4e verdieping van het beddenhuis.

In Utrecht:

* het ziekenhuis is indertijd gebouwd om hulp te bieden aan een bevolking van 100.000 mensen (adherentie noemt men dat). Nu zorgen we voor meer dan 150.000 mensen en dat betekent dat het ziekenhuis veel te klein is. Dus ook in Utrecht zal flink gebouwd gaan worden.

* Om de klinische verloskunde, klinische kindergeneeskunde, Intensive care en intensieve hartbewaking te kunnen concentreren zal uitbreiding van die afdelingen nodig zijn en dat gaat binnenkort gebeuren. Want dan pas kan men patiënten uit Zeist in Utrecht 'erbij hebben'.

In Utrecht en Zeist:

* Uitbreiding van het aantal specialisten. Dit is in volle gang. In 2001 zijn er 7 nieuwe specialisten bij gekomen.
* Uitbreiding van personeel en dat lukt samen heel redelijk. In 2001 zijn er in de zorg meer dan 25 mensen bijgekomen.
* Zorgen dat specialisten samen maatschappen of vakgroepen gaan vormen.

* Planmatige, gefaseerde aanpak van de concentraties van bepaalde zorg, met een logische volgorde. Er zal vooral op moeten worden toegezien dat er geen verplaatsing van patiëntenstromen plaats vindt voordat op de andere locatie de infrastructuur wat betreft ruimte, personeel en voorzieningen in orde is.

Zoals u kunt zien bruisen de ziekenhuislocaties van activiteiten om de bevolking van Utrecht-Oost, Zeist en de 'Heuvelrug' nog beter van dienst te kunnen zijn bij gezondheidszorgproblemen.

Extra service voor minder valide parkeerders

Zoals u weet geldt in het centrum van Zeist al enige tijd betaald parkeren. Op sommige plaatsen zoals bijvoorbeeld op de Slotlaan, stond naast ieder parkeervak een aparte parkeermeter. Daar is door de komst van de euro verandering in gekomen. Een groot aantal parkeermeters in het centrum is vervangen door centraal opgestelde parkeerautomaten. De automaten zijn herkenbaar aan een blauwe bord met daarop een betaalteken.

Let op: er staan wél parkeermeters naast invalidenparkeerplaatsen. Deze uitzondering is gemaakt omdat het voor minder valide parkeerders een probleem kan zijn om naar de centrale parkeerautomaat te gaan. De meters naast de invalidenparkeerplaatsen zijn dusdanig aangepast dat de parkeerder een langere periode (maximaal 2 uur) kan parkeren.

Pasfoto's voor paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs

Voor het aanvragen van een nieuw paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs heeft u een 'goede' pasfoto nodig. Voor een paspoort of Nederlandse Identiteitskaart heeft u één foto en voor een rijbewijs twee identieke pasfoto's nodig. Een vakfotograaf weet waaraan de pasfoto's moeten voldoen. Hieronder volgen de criteria.

Wat is een "goede" pasfoto?

* Kleur of zwart-wit;

* Recent, duidelijk en goedgelijkend;

* Eerder gebruikte foto's, schoolfoto's, reproducties en digitale foto's zijn niet toegestaan;

* Het gezicht dient recht van voren, tegen een lichte, egale achtergrond te zijn gefotografeerd;

* De grootte van de foto moet 35 bij 45 mm zijn;
* De breedte van het hoofd dient ongeveer 2 cm van de afbeelding in beslag te nemen;

* Beide ogen moeten zichtbaar te zijn, eventueel achter een bril. Een bril met donkere glazen is niet toegestaan (tenzij de drager heeft aangetoond dat het dragen van zo'n bril om medische redenen noodzakelijk is);

* Het hoofd moet onbedekt zijn (tenzij de aanvrager heeft aangetoond dat godsdienstige, levensbeschouwelijke of medische oorzaken zich hiertegen verzetten. Het gezicht moet echter zichtbaar blijven).

Heeft u nog vragen?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de medewerkers van de Publiekshal, Slotlaan 20 óf tel. (030) 6987247/248.

NMC Zeist organiseert cursus 'Natuurlijk Tuinieren'

Op zaterdag 2 en 16 maart wordt er door het NMC Zeist een cursus 'Natuurlijk Tuinieren' georganiseerd. Steeds meer mensen willen een natuurlijke tuin. Een tuin die past in de omgeving, waar gevarieerde, bij voorkeur inheemse, planten groeien en bloeien. De kunst van het natuurlijk tuinieren is, dat je zo min mogelijk ingrijpt. Na verloop van tijd vindt een tuin zijn eigen evenwicht. De cursus bevat zowel een theorie- als een praktijkgedeelte.

Het doel van deze cursus is om de deelnemers praktische informatie en ideeën aan te reiken over het tuinieren op milieuvriendelijke wijze. Tijdens de cursus wordt ingegaan op de volgende onderwerpen: wat is natuurlijk tuinieren, grondsoorten en groeifactoren, compost en bemesting, de juiste plant op de juiste plaats, ziekten/plagen/onkruiden, de juiste werkzaamheden uitvoeren op de juiste tijd en het leren kennen en leren gebruiken van verschillende tuingereedschappen. Naast de vastgestelde onderwerpen zal er echter zoveel mogelijk worden ingespeeld op vragen en behoeften van de cursisten. De cursus wordt gegeven door Roos Broersen.

De cursus wordt gegeven in het verenigingsgebouw en op enkele tuinen van het volkstuinencomplex De Grifthoek. Dit complex neemt deel aan een tweejarig advies- en begeleidingsproject met als doel de ecologische waarde van de tuinen te vergroten en zo het Nationaal Keurmerk Natuurlijk Tuinieren te behalen. De kosten bedragen 82,- ( 180,70; koffie/thee en cursusmateriaal inbegrepen). De cursus maakt onderdeel uit van het milieubeleidsplan 2000-2004 van de gemeente Zeist.
Voor informatie en aanmeldingen kunt u contact opnemen met Marlou Bours, NMC Zeist, tel. (030) 6990254

OPENBARE BEKENDMAKING

Ter inzagelegging proces-verbaal I 4

De voorzitter van het hoofdstembureau voor de op 6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist maakt bekend, dat het proces-verbaal I 4 van de zitting van het hoofdstembureau waarin beslist is over de geldigheid van de lijsten en over het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten, alsmede over het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een politieke groepering, ingevolgde artikel I 1, lid 1, van het Kiesbesluit, voor een ieder ter inzage is gelegd bij bureau Verkiezingen (in de publiekshal, Slotlaan 20)

Zeist, 25 januari 2002

De voorzitter voornoemd,

R.G. Boekhoven

DE NUMMERING VAN DE KANDIDATENLIJSTEN

Het centraal stembureau heeft eerst met toepassing van artikel I 14, eerste en tweede lid, van de Kieswet genummerd de lijsten van politieke groeperingen wier aanduiding was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing één of meer zetels zijn toegekend, in de volgorde van de bij die verkiezing op de desbetreffende lijsten uitgebrachte aantallen stemmen. Voor zover nodig is rekening gehouden met samenvoeging van aanduidingen. Indien de aantallen stemmen bij de laatstgehouden verkiezing gelijk waren, heeft de nummering van de desbetreffende lijsten door loting plaatsgevonden. Hierbij zijn de volgende nummers toegekend:

Nummer Aanduiding van de politieke groepering Aantal stemmen bij de laatstgehouden verkiezing
1 Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) 6873
2 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.) 4517

3 Christen Democratisch Appèl (CDA) 4166

4 Groen Links 2590

5 Democraten 66 (D66) 2303

6 SP (Socialistische Partij) 1535

Het centraal stembureau heeft vervolgens met toepassing van artikel I 14, vijfde lid, van de Kieswet aan de overige lijsten bij loting de volgende nummers toegekend:
Nummer Aanduiding van de politieke groepering c.q. naam van de eerste kandidaat

7 ChristenUnie/SGP

8 Leefbaar Zeist

DE BESLISSING OVER DE GELDIGHEID VAN DE LIJSTENCOMBINATIES

Het centraal stembureau heeft, gelet op artikel I 10 van de Kieswet, de volgende lijstencombinaties op de daarbij vermelde grond ongeldig verklaard:

Lijstencombinatie Grond
Geen

Dientengevolge heeft het centraal stembureau de volgende lijstencombinaties geldig verklaard:

Geen

Door de in de zittingsruimte aanwezige kiezers zijn

Geen bezwaren ingebracht.

Plaats: Zeist
Datum: donderdag 24 januari 2002

OPENBARE BEKENDMAKING

De burgemeester van de gemeente Zeist herinnert in verband met de op 6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de gemeenteraad aan de onderstaande bepalingen van de Kieswet.

1. Volgens artikel J 10 van de Kieswet is iedere werkgever verplicht te zorgen, dat iedere stemgerechtigde werknemer, die bij hem/haar in dienstbetrekking is, gelegenheid ontvangt om aan de verkiezingen deel te nemen, voor zover hij/zij dat niet buiten zijn/haar werkuren kan doen en om aan de stemming deel te nemen, niet langer dan twee achtereenvolgende uren behoeft te verzuimen.


2. Op grond van artikel Z 9 van de Kieswet wordt de werkgever die de hierboven vermelde, hem/haar opgelegde verplichting niet nakomt, gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of een geldboete van de tweede categorie.

Zeist, 25 janauri 2002

De burgemeester voornoemd,

R.G. Boekhoven

OPENBARE BEKENDMAKING

Inlichtingen betreffende de registratie als kiezer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt bekend dat een ieder bij bureau Verkiezingen, Slotlaan 20 de inlichting kan verkrijgen of hij/zij als kiezer is geregistreerd.

Op grond dat hij/zij niet of niet behoorlijk als kiezer is geregistreerd kan hij/zij schriftelijk om herziening van de registratie verzoeken.

Zeist, 25 januari 2002

Het college voornoemd.

OPENBARE BEKENDMAKING

Stemmen in een voor minder-valide kiezers ingericht stembureau.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt bekend, dat voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002 alle stemlokalen op zodanige wijze zullen zijn ingericht, dat voor minder-valide kiezers de mogelijkheid bestaat daar zelfstandig hun stem uit te brengen.

Zeist, 25 januari 2002

Het college voornoemd.

Stemmen bij volmacht

De burgemeester van de gemeente Zeist maakt bekend, dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002 een kiezer is toegestaan bij volmacht te mogen stemmen. Daarbij gelden de volgende bepalingen:

A. MACHTIGING DOOR SCHRIFTELIJKE AANVRAAG

1. Ter gemeentesecretarie zijn, kosteloos, formulieren verkrijgbaar voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op 20 februari 2002 door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij als kiezer is geregistreerd.

3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te mogen deelnemen.

4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te treden, moet als kiezer zijn geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs.
De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden uitgebracht.

B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART.
1. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen, na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te stemmen.
Dit geschiedt door de oproepingskaart aan de kiezer over te dragen.

2. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet in hetzelfde stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd als degene die de volmacht geeft.

3. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat ingeschreven, uitbrengen.

Een kiezer mag niet meer dat 2 (twee) volmachten aannemen. Een volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de stemming deel te nemen.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door de afdeling verkiezingen.

Zeist, 8 januari 2002

De burgemeester voornoemd,
R.G.Boekhoven.
Stand van zaken station Driebergen-Zeist en de aanpassingen aan spoor en A12

Begin september vorig jaar informeerde wij u via deze pagina over de ontwikkelingen rond het station Driebergen-Zeist. Middels dit bericht willen wij u graag op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken hieromtrent. In het jaar 2002 zullen een aantal belangrijke beslissingen moeten worden genomen, zowel t.a.v. het spoor als t.a.v. de wegen in dit gebied. Zeker is dat het spoor ter plaatse van het station Driebergen-Zeist ongelijkvloers zal kruisen en daar van 3 op 4 sporen zal worden gebracht. De A12 zal worden verbreed tot de aansluiting Driebergen-Zeist.

Over de volgende punten zal naar verwachting binnen een jaar een beslissing worden genomen:

1. de vorm en plaats van de tijdelijke perronverlenging;
2. de hoogteligging van het spoor;

3. de principiële keuze voor een enkele aansluiting op de A12 (huidige situatie) of een gesplitste aansluiting; hierbij worden de op- en afritten richting Arnhem op hun huidige plek gehandhaafd, terwijl de op- en afritten richting Utrecht circa 500 meter naar het Westen verschuiven; Z.o.z. voor een schets van die situatie;

4. vormgeving en inrichting van de directe omgeving van het station.

De gemeente Zeist en gemeente Driebergen-Rijsenburg zijn beiden voornemens een ontwerpbestemmingsplan op te stellen waarin bovengenoemde punten worden gemotiveerd en vastgelegd. Aan dit bestemmingsplan zal een zogenaamde 'keuzennota' vooraf gaan, waarin de vier genoemde punten nader zullen worden uitgewerkt. Deze keuzennota zal in conceptvorm het voornaamste onderwerp zijn van een uitgebreide informatieavond in het eerste kwartaal van 2002.

Informatie
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met de gemeente Zeist (de heer Hoekstra tel. 030-6987430 of de heer Dekker tel. 030-6987373) of met de gemeente Driebergen-Rijsenburg (de heer Pieters 0343-525 248).

Vaststelling Monumentenverordening en Subsidieverordening monumenten

Burgemeester en wethouders maken bekend, dat de raad van de gemeente Zeist in zijn vergadering van 17 december 2001 heeft besloten tot vaststelling van een nieuwe Monumentenverordening en een nieuwe Subsidieverordening monumenten ter vervanging van hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening stadsvernieuwing Zeist. De Monumentenverordening is aan de Algemene wet bestuursrecht aangepast, waarbij zoveel mogelijk het VNG-model is gevolgd. De bepalingen over monumentensubsidie uit hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening stadsvernieuwing Zeist zijn geactualiseerd en opgenomen in de nieuwe Subsidieverordening monumenten.

Op grond van het bepaalde in artikel 142 van de Gemeentewet treden de nieuwe verordeningen in werking op de achtste dag na de dag van deze publicatie. Dat is in dit geval op 23 januari 2002. Met ingang van deze datum vervallen de Monumentenverordening 1991 en hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening stadsvernieuwing. Voor bepalingen in de Monumentenverordening die betrekking hebben op beschermde rijksmonumenten geldt een afwijkende regeling. Voor zover de Monumentenverordening daarop betrekking heeft, treedt zij in werking overeenkomstig het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Monumentenwet 1988 (twee maanden nadat de nieuwe Monumentenverordening ter kennisgeving van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen is gebracht en niet voor schorsing is voorgedragen).

Het raadsbesluit ligt gedurende één maand voor een ieder kosteloos ter inzage bij de centrale balie in de publiekshal.

Inspraak: bouwplan 2e Hogeweg 54 t/m 58

SBBB te Lopik heeft een aanvraag bouwvergunning ingediend voor het bouwen van 14 appartementen op het perceel 2e Hogeweg 54 t/m 58. Het bouwplan is niet volledig in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan De Schil.
Het gemeentebestuur is voornemens om medewerking te verlenen aan dit bouwplan met toepassing van de vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Als eerste stap in de planologische procedure wordt inspraak verleend.

Bouwplan ter inzage
Met ingang van 16 januari 2002 ligt het bouwplan gedurende 4 weken ter inzage bij de balie Ruimte in de publiekshal aan de Slotlaan 20. De balie Ruimte is geopend maandag tot en met woensdag van 8.00 uur tot 15.00 uur, donderdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en vrijdag van 8.00 uur tot 12.00 uur.
Gedurende deze termijn (16 januari tot en met 12 februari 2002) kunnen schriftelijke inspraakreacties worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist. Mondeling reageren kan bij de heer C.Th. Vos van de productgroep Ruimte tel. (030) 6987499.

Inloopspreekuur
Op donderdag 24 januari 2002 wordt van 16.30 tot 18.00 uur bij de balie Ruimte aan de Slotlaan 20 een inloopspreekuur gehouden. Tijdens dit spreekuur worden desgewenst nadere inlichtingen verstrekt over het bouwplan.

Bijeenkomst bouwplan bedrijfsterrein aan de Woudenbergseweg (voormalig Sigmaterrein) 4 februari a.s.

Paraadt Vastgoed BV heeft als rechthebbende op de betreffende gronden een bouwplan ingediend voor het oprichten van bedrijfsbebouwing op voornamelijk het voormalige Sigmaterrein gelegen aan de Woudenbergseweg. Voor het terrein geldt nog de bestemming verffabriek met een bebouwingspercentage van 50. Een herziening van het bestemmingsplan voor dit terrein en enkele omliggende terreinen is in een enigszins gevorderd stadium van voorbereiding. Inspraak over het voorontwerp-bestemmingsplan heeft plaats gevonden, waarbij al inzicht is gegeven in de nu voorliggende bouwplannen. Voor medewerking is vrijstelling van de bepalingen van het nog geldende bestemmingsplan nodig, hetgeen burgemeester en wethouders overwegen.

Bijeenkomst 4 februari a.s.
Op maandag 4 februari a.s. 2002 om 20.00 uur wordt in de kantine van Camping De Krakeling een toelichting gegeven op de bouw- en inrichtingsplannen en wordt vervolgens gelegenheid gegeven vragen te stellen of opmerkingen te maken. Belangstellenden worden hierbij uitgenodigd voor deze bijeenkomst.

Ontwerp bouwplan ter inzage van 16 januari tot 12 februari 2002 In de periode van 16 januari 2002 tot en met 12 februari 2002 ligt het ontwerp van het bouwplan ter inzage bij de publieksbalie van de Productgroep Ruimte aan de Slotlaan 20, die is geopend van maandag t/m woensdag van 08.00 - 15.00 uur, donderdag van 08.00 - 20.00 uur en vrijdag van 08.00 - 12.30 uur. In de genoemde periode bestaat de mogelijkheid uw reactie schriftelijk of mondeling aan het college van burgemeester en wethouders uit te brengen.

Voor het eventueel stellen van vragen kunt u op werkdagen bellen met tel. (030) 6987293.

Euroacceptatie parkeerapparatuur

Zoals wij al eerder aangegeven hebben in onze publicatie op deze pagina van 18 december jl. heeft er ten gevolge van de invoering van de euro op 1 januari jl., afgelopen weken ombouw en aanpassing plaats gevonden aan de gemeentelijke parkeerapparatuur in het centrum van Zeist.
Alle geplaatste parkeermeters en automaten waarbij vooraf betaald dient te worden zijn inmiddels gereed gemaakt voor acceptatie van de Euro. Hier kan tevens tot 28 januari a.s. worden betaald met guldens. De betaalautomaten in de parkeergarage Slof, waarbij achteraf betaald dient worden, zijn inmiddels geschikt gemaakt voor acceptatie van de Euro. Hier kan niet meer met guldens betaald worden. Parkeergarages Par-cour en Remise zullen uiterlijk 18 januari a.s. Euro gereed worden gemaakt. Tot die tijd kunt u hier alleen parkeren indien u met guldens betaalt. Helaas kunnen Euro's hier niet omgewisseld worden in guldens aangezien in Nederland geen wisselgeld (in guldens) meer wordt verstrekt.

Let op: enkele parkeermeters in het centrum zijn buiten werking gesteld en zijn vervangen voor betaalautomaten! U dient hier dus te betalen bij de betaalautomaat.

Nieuws van de Algemene Begraafplaats Zeist
Vanaf 1 januari is de Algemene Begraafplaats donateur van de Stichting Ango-stoel.
Deze stichting zet zich onder andere in voor een betere mobiliteit van de gehandicapten.

Dit betekent dat er op de begraafplaats nu 3 rolstoelen ter beschikking staan voor het publiek.
Deze stoelen zijn uitgerust met een muntslot zoals u die kent van winkelwagentjes. U kunt de rolstoel meenemen door 1 euro in het muntslot te stoppen. Wanneer u de stoel na gebruik weer op zijn plek zet, krijgt u het muntstuk weer terug.