Peugeot Nederland

Peugeot leidt WRC na dubbele zege
Peugeot leidt WRC na dubbele zege

Marcus Grönholm was met zijn Peugeot 206 WRC heer en meester in de Rally van Zweden. De Fin, die in 2000 in het Zweedse WK-evenement met de zege de basis legde voor zijn wereldtitel, domineerde de eerste twee dagen de gebeurtenissen volledig. Zijn 206 was zowel op verse sneeuw en hard ijs als onder veel mildere omstandigheden ongenaakbaar. Op de na de openingsetappe zachter wordende ondergrond hield Grönholm voldoende marge over op de winnaar van vorig jaar, teamgenoot Harri Rovanperä. Het Peugeot-succes werd gecompleteerd door nieuwe aanwinst Richard Burns, die als vierde eindigde. Sebastian Lindholm finishte met een privé ingeschreven 206 als negende, terwijl Gilles Panizzi waardevolle Scandinavische ervaringen opdeed en de rally als zestiende beëindigde. Grönholm voert nu het WK-klassement aan bij de rijders; Peugeot staat één bij de constructeurs. Een fantastisch resultaat, zei winnaar Grönholm. Ik heb niet één probleem met de 206 gehad; alles verliep volgens plan.

Zoals verwacht werd Citroëns Sébastien Loeb na de onreglementaire bandenwissel in de Rallye Monte-Carlo de overwinning in die wedstrijd afgenomen. Door de hem opgelegde tijdstraf zakte de Fransman naar de tweede plaats en werd Tommi Mäkinen gepromoveerd tot winnaar. De Finse Subaru-rijder kon in Zweden niet aanknopen aan dat succes: hij haalde door motorkoelingsproblemen het einde van dag één niet. Na de eerste vijf klassementsproeven konden Marcus Grönholm en Harri Rovanperä hun Peugeots als top guns parkeren in het parc fermé. Hun dag was geheel geslaagd.

Afwisselende sneeuw- en regenval in Karlstad maakten de bandenkeuze en voorspellingen over de verdere omstandigheden uiterst lastig. In het beboste proevengebied ten noorden van de rallyhoofdstad lag echter verse sneeuw op de ijzig harde ondergrond. Ondanks dat de Peugeots van Grönholm en Rovanperä steeds als eerste op de KPs vertrokken het tweetal fungeerde zo als bezems voor de volgende autos en mede dankzij de goede keuze van Michelin-(spijker)banden, hielden de beide 206-en de tegenstanders op afstand.

Aanvankelijk was ook Richard Burns van de partij als nummer drie in het klassement, maar op de derde proef gleed hij van de weg en verloor meer dan een minuut. Ik was even de controle kwijt, zei de Brit, maar hield in de vierde versnelling mn voet op het gas terwijl de auto half door een greppel ging. Zo kwamen we weer op de weg. Alleen zat de hele voorkant onder de sneeuw en toen door gebrek aan koeling de temperatuur opliep, moesten we stoppen om de radiator schoon te vegen. Daarna duurde het nog enige tijd voor ook de luchtinlaat bevrijd was van sneeuw en we weer full power hadden. Burns zakte naar de dertiende positie, maar de volgende dag worstelde de wereldkampioen 2001 zich weer knap terug naar de top-5.

Die tweede dag kenmerkte zich door inzettende dooi, maar Grönholm en Rovanperä pasten zich uitstekend aan de veranderende condities aan. Colin McRae won de eerste proef van de etappe, maar raakte op de volgende meer dan drie minuten achter, toen hij een wiel van zijn Ford vernielde tegen een rotsblok. Op de resterende vijf proeven was Grönholm de snelste.

Terwijl de leider en zijn schaduw Rovanperä hun topklasseringen in de derde en laatste etappe consolideerden, was het aan Richard Burns om tijd goed te maken. Dat viel niet mee op de steeds zachtere bodem, waarin het grint door het ijs naar boven kwam: de mate van grip wisselde continu. Niettemin pakte Burns drie snelste en één tweede tijd op de vier KPs, hetgeen hem, mede door problemen bij de concurrentie, de vierde plaats in de uitslag opleverde. Daarbij was hij nummer drie, Carlos Sainz, tot 12,5 seconden genaderd. Ik moet nog steeds aan de auto wennen, concludeerde de regerende wereldkampioen, maar mijn vertrouwen is aanmerkelijk gegroeid. De 206 deed het bovendien uitstekend op de losse ondergrond; dat belooft wat voor de nog komende rallys op onverhard.
Zover is het nog niet met de Tour de Corse en de Rally van Spanje krijgen de WRC-teams eerst twee asfaltevenementen voor de wielen.

Uitslag Rally van Zweden:

1. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
2. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
3. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus

4. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206

5. A. McRae/Senior (GB/GB), Mitsubishi Lancer
6. C. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus
9. Lindholm/Hantunen (SF/SF), Peugeot 206
16. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Marcus Grönholm 12 punten

2. Tommi Mäkinen 10

3. Carlos Sainz 8

4. Sébastien Loeb 6
Harri Rovanperä 6
6. Colin McRae 4

7. Richard Burns 3

8. Alister McRae 2

9. Petter Solberg 1

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Peugeot 20

2. Ford 16

3. Subaru 12

4. Mitsubishi 3

5. Hyundai 1

Volgende wedstrijd: Tour de Corse, 8-10 maart 2002

Utrecht, 4 februari 2002