Openbaar Ministerie

Den Haag, 5 februari 2002

Transacties, hoge en lage, verruimen zittingscapaciteit

Waar denkt het OM aan als de voorzitter van het College van procureurs-generaal meldt dat er meer geschikt moet worden? Niet alleen aan de hoge transacties die nu zo in het nieuws zijn. In deze zaken staat het College volledig achter de genomen beslissing, maar benadrukt dat het hier gaat om de grote uitzonderingen. Van schikkingen van boven de 450.000 euro zijn er slechts enkelen per jaar. Vorig jaar zijn er 19 schikkingen van meer dan 45.000 euro getroffen, dat is dus gemiddeld 1 per parket per jaar. Het gaat hierbij om complexe zaken, waarbij het OM grote aandacht besteedt aan de uiteindelijke schikking. Deze vorm van buitengerechtelijke afdoening moet absoluut blijven, al moet een dergelijke transactie volgens de nieuwe Aanwijzing Hoge Transacties aan meer voorwaarden voldoen.
Veel meer winst - in de zin van capaciteit bij de rechtsprekende macht
- is te behalen aan de "onderkant". De Wet Mulder - waarin een groot aantal verkeersovertredingen onder meer zijn ondergebracht - heeft al een groot effect gehad op rechterlijk capaciteit. Deze vorm van handhaving werkt doelmatig en efficiënt in bijvoorbeeld de handhaving van de verkeersvoorschriften. Op dit moment zijn er met name bij de eenvoudiger rechtbankzaken mogelijkheden voor het uitbreiden van schikkingen.
In de Nota Criminaliteitsbeheersing 2001 van de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken wordt over de transactiemogelijkheden van het OM het volgende gezegd: "Om de ZM te ontlasten, is in de loop der jaren steeds gezocht naar verruiming van de mogelijkheden om zaken buiten de rechter om af te doen (maar uiteraard altijd wel met een mogelijkheid om desgewenst de rechter te adiëren). Inschakeling van de rechter is in ieder geval noodzakelijk als er vrijheidsontnemende straffen moeten worden opgelegd (art. 113, derde lid, Grondwet). Buiten die gevallen is er in beginsel ruimte voor andersoortige afdoeningen. De transactie is daarvan het meest sprekende voorbeeld. Nog verder "naar voren" ligt de Halt-afdoening, waarbij de zaak op politieniveau wordt afgehandeld. Het is de bedoeling meer van die ruimte gebruik te maken. Aan de transactie kunnen uiteenlopende voorwaarden worden verbonden. Deze voorwaarden kunnen worden uitgebreid; zo is kort geleden de taakstraf als voorwaarde bij een transactie wettelijk mogelijk gemaakt. De vraag is of niet een verdere verbreding van de buitengerechtelijke afdoening mogelijk is, waarin bijvoorbeeld de ontzegging van de rijbevoegdheid een plaats zou kunnen vinden." Als zaken waarin een ontzegging van de rijbevoegdheid wordt geëist, door het OM worden afgedaan (transactie èn ontzegging van de rijbevoegdheid), dan scheelt dat de rechtsprekende macht tienduizenden zittingen per jaar.
Bij maatregelen om het beslag op de zittende magistratuur te verkleinen denkt het Openbaar Ministerie ook aan eenvoudiger rechterlijke procedures, bijvoorbeeld bij bekennende verdachten. Maar ook de hoge transacties zullen blijven voorkomen. Het kost nu ongelooflijk veel moeite om zaken, die het OM graag aan de rechter wil voorleggen, op een zitting te krijgen. Zeker als hierbij sprake is van verdachten die niet meer in voorlopige hechtenis zijn. Het duurt maanden en soms meer dan een jaar voordat verdachte van een beroving zich voor de rechter moet verantwoorden. Alle maatregelen, mits verantwoord, die ertoe leiden dat dit veel sneller na het delict gebeurt, zijn welkom. Transacties, hoge en lage, horen daarbij.