Belgacom

5 februari 2002

2001: opnieuw een jaar van groei voor de Groep Belgacom

De Groep Belgacom behaalde in 2001 bevredigende resultaten. Ondanks de drastische tariefverlagingen geven de voorlopige cijfers voor het jaar 2001 een stijging van de geconsolideerde omzet met 4,5% t.o.v. 2000 weer. Die ging van 5,141 miljard EUR (207 miljard BEF) naar 5,375 miljard EUR (217 miljard BEF).

De nettowinst van de Groep, die in 2000 nog 0,479 miljard EUR (19 miljard BEF) bedroeg, ging er ook op vooruit, en bereikte in 2001 een nieuwe recordhoogte. De groei kwam er in het bijzonder dankzij de uitstekende prestaties van het filiaal Belgacom Mobile, maar ook dankzij maatregelen ter verhoging van de algemene efficiënte op Groepsniveau en diverse kostenbesparingsacties binnen Belgacom. De verkoop in december 2001 van een deel van de participatie van Belgacom in BEN, de mobiele operator in Nederland, droeg eveneens bij tot de groei. De definitieve cijfers zullen door de Raad van Bestuur op 28 februari worden vastgesteld en op 1 maart worden vrijgegeven. Ze zullen door de jaarlijkse Algemene Vergadering in april 2002 worden goedgekeurd.

De Groep verbeterde zijn nettoschuldpositie en behield zijn AA-kredietrating. Hierdoor krijgt de Groep tegen veel aantrekkelijker voorwaarden dan de meeste Europese operatoren toegang tot kapitaal.

Naast de succesvolle overgang naar de euro, stond 2001 ook in het teken van de volgende gebeurtenissen:

* de lancering van het BeST-programma (Belgacom e-business Strategic Transformation), waarmee Belgacom leider op het gebied van e-business in België wil worden. Voortaan zulen de meeste contacten met klanten en leveranciers steeds meer via het Web verlopen.
In december 2001 werd met de vakbonden een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten i.v.m. het human resources-luik van het BeST-programma. De hoofdlijnen ervan waren:
- intensieve opleidings- en herscholingsprogramma's voor medewerkers;

- bevordering van deeltijds werk met financiële compensatie;
- vrijwillige stopzetting van de activiteiten met sociale en financiële garanties en de mogelijkheid om actief te blijven op de arbeidsmarkt.
Dit programma zal in 2002 en de jaren erna worden doorgevoerd.
* Een groter marktaandeel van Belgacom in verschillende domeinen, met name op de businessmarkt.

* Een verbeterde dienstkwaliteit, met als positief gevolg een sterk verhoogde klantentevredenheid. De aanzienlijke daling in 2001 van het aantal klachten bij de ombudsman voor telecommunicatie weerspiegelt deze positieve trend.

* Het commercieel succes van breedbandinternettoegang (ADSL-toegang of Asymmetric Digital Subscriber Line). Eind 2000 hadden 43.000 klanten een ADSL-aansluiting. Begin december 2001 was dit aantal gestegen tot boven de 200.000. Eind 2001 telde Belgacom 230.000 breedbandklanten, waarmee zij de koppositie in Europa inneemt op het gebied van ADSL-penetratie.

* De gestage groei op het gebied van mobilofonie en een omzetstijging van 20% voor Belgacom Mobile. De ontplooiing van de GPRS-technologie (General Packet Radio Service) door Proximus en de aankoop van een van de drie beschikbare licenties voor mobilofonie van de derde generatie (UMTS - Universal Mobile Telecommunications System).
* Bevestiging van Skynets leidinggevende positie op de markt van de internetaansluitingen in België.

* De verdere uitbouw van het internationale netwerk met de oprichting van zeven nieuwe POP's (points of presence) in Europa (Lissabon, Stockholm, Wenen en Zürich) en in Azië (Hong Kong, Singapore en Tokio), waardoor het totale aantal POP's van Belgacom in de wereld op 26 wordt gebracht.

* De verkoop aan Tiscali van de Infonie-activa in Belgacoms internettoegangsleverancier Infosources, en het vereenvoudigde aankoopbod op de overige genoteerde aandelen in Infosources.

Eind december 2001 beschikte de Groep Belgacom over het voltijds equivalent van 22.296 medewerkers (tegen 22.200 eind december 2000).