Gemeente Tilburg

5-2-2002
Agenda voor de Toekomst
Gecoördineerde aanpak uitkeringsgerechtigden

De gemeente Tilburg sluit met de minister van Sociale Zaken een overeenkomst om met een offensieve gecoördineerde aanpak uitkeringsgerechtigden zo veel mogelijk aan werk te helpen. Voor deze 'Agenda voor de Toekomst' krijgt Tilburg voor een periode van vier jaar in totaal ruim 13 miljoen. Belangrijkste onderdeel van de afspraken met de minister zijn de prestatie-afspraken.

In het verlengde van deze agenda voor de toekomst heeft het college deze week ook besluiten genomen over de inkoop van REA-trajecten (reïntegratie arbeidsgehandicapten) en over een samenhang in gesubsidieerde arbeid.

'Agenda voor de Toekomst'
Het is de bedoeling dat Tilburg over de contractperiode 40% van de ruim 7200 mensen met wie afspraken worden gemaakt op weg helpt naar werk. Dat zijn er exact 2909. Dit betekent globaal 10% per jaar, met een uitloop naar de jaren 2005 en 2006.
Tilburg heeft als ambitie om de zelfredzaamheid en vitaliteit van de burgers (waaronder de uitkeringsgerechtigden) zo veel mogelijk te vergroten, door uitstroom naar werk, participatiebevordering of anderszins. Doel daarbij is tevens, een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden.


· Tilburg hanteert een integrale benadering van uitkeringsgerechtigden, op het terrein van werk, inkomen en zorg. Daarvoor is het polismodel ontwikkeld. Kernbegrippen hierbij zijn: maatwerk, integrale benadering en resultaatgerichte afspraken maken met de klant.
Na de pilotfase, die inmiddels in 2001 is begonnen, worden met een groot deel van het bestand van uitkeringsgerechtigden (en hun eventuele partners) en voor niet-uitkeringsgerechtigden die daarvoor in aanmerking komen, afspraken gemaakt, gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid.
Waar dat kan, zijn de polisafspraken gericht op werk. Wanneer dat (nog) niet kan,

worden er afspraken gemaakt over sociaal activeren of over andere maatregelen gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid.


· Tilburg hecht grote waarde aan een goede invulling van de poortwachtersfunctie en zorgt er voor dat die op een kwalitatief hoog niveau uitgevoerd blijft. De ervaring leert dat dankzij een goede poortwachtersfunctie een groot deel van de aanvragen niet leidt tot een uitkering.


· Tilburg participeert in het project hoogwaardige handhaving (LAT-project). Tilburg brengt hierbij in het bijzonder de nieuwe heronderzoeksystematiek in. De heronderzoeken worden hierin meer gericht uitgevoerd op basis van signalen en gebeurtenissen en minder op basis van vaste termijnen.


· Tilburg maakt werk van de sluitende aanpak binnen het polismodel. Dit gebeurt door middel van casemanagement. De sluitende aanpak gericht op werk wordt werkenderweg toegepast bij alle bijstandsgerechtigden die als bemiddelbaar zijn aan te merken. Op basis van ervaringscijfers is dit ongeveer 2/3e van het bestand.


· Tilburg zet de inkomensondersteuning ook in als instrument voor uitstroom naar werk en houdt daarbij rekening met de armoedeval.


· Tilburg blijft zich bij de opzet en inkoop van trajecten richten op de behoeften en mogelijkheden van de klant èn wordt de inhoud van de trajecten afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van de markt: de werkgelegenheidsladder. Hierbij wordt samengewerkt met ondermeer werkgevers(organisaties) in het Regionaal Platform Arbeidsmarkt. Er zal expliciet aandacht worden besteed aan de werkgeverskant bij de activering. Dat wil zeggen het bevorderen dat werkgevers hun aannamebeleid (door het opzetten van programma's e.d.) meer expliciet ook richten op de onderkant van de arbeidsmarkt.

Geconcludeerd kan worden dat de ambitie van de minister goed gerealiseerd kan worden binnen de doelstellingen en de ambitie van Tilburg. Door het feit dat Tilburg de afgelopen tijd zich nadrukkelijk heeft gericht op de activering van uitkeringsgerechtigden (zie polismodel en de werkgelegenheidsladder) is Tilburg er klaar voor om met de minister samenwerkingsafspraken te maken rond de Agenda voor de Toekomst.

Reïntegratie Arbeidsgehandicapten
De gemeente heeft een onderzoek laten doen naar de effectiviteit en het rendement van de trajecten in het kader van de wet Reïntegratie Arbeidsgehandicapten. In het algemeen kan worden gesteld dat de REA-trajecten weliswaar een positief resultaat laten zien, maar dat de doelgroep arbeidsgehandicapten zich niet wezenlijk onderscheidt van andere langdurig werklozen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. In de praktijk bleek dat vaak een groot aantal arbeidsgehandicapten van de gewone trajecten gebruik maakte. Verder is geconstateerd dat er een witte vlek is wanneer het gaat om trajecten voor mensen met psychiatrische en verslavingsproblemen. Daar zullen instrumenten voor worden ontwikkeld. Besloten is voor 2002 bij Maatwerk Tilburg voor 366.000,- aan motivatie-interventietrajecten in te kopen.

Samenhang gesubsidieerde arbeid
Tenslotte is door het college besloten een projectorganisatie in het leven te roepen om verder samenhang aan te brengen tussen de verschillende vormen van gesubsidieerde arbeid. In die zin dat het huidige onderscheid van WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) enerzijds en andere vormen als WIW (Wet Inschakeling Werkzoekenden) en I/D (In- en Doorstroom Banen) anderzijds nader wordt bezien. De uitkomst van de discussie moet zijn een heldere verdeling van verantwoordelijkheden tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer. Waarbij de eerste betrekking heeft op de gemeente Tilburg de vanuit haar rol de beleidskaders moet geven, regie voert en financiële verantwoordelijkheid draagt. De tweede heeft betrekking op de Diamantgroep, waarbij deze zorg draagt voor een goede uitvoering binnen de geformuleerde kaders.