Gemeente Tilburg
5-2-2002
Agenda voor de Toekomst
Gecoördineerde aanpak uitkeringsgerechtigden
De gemeente Tilburg sluit met de minister van Sociale Zaken een
overeenkomst om met een offensieve gecoördineerde aanpak
uitkeringsgerechtigden zo veel mogelijk aan werk te helpen. Voor deze
'Agenda voor de Toekomst' krijgt Tilburg voor een periode van vier
jaar in totaal ruim 13 miljoen. Belangrijkste onderdeel van de
afspraken met de minister zijn de prestatie-afspraken.
In het verlengde van deze agenda voor de toekomst heeft het college
deze week ook besluiten genomen over de inkoop van REA-trajecten
(reïntegratie arbeidsgehandicapten) en over een samenhang in
gesubsidieerde arbeid.
'Agenda voor de Toekomst'
Het is de bedoeling dat Tilburg over de contractperiode 40% van de
ruim 7200 mensen met wie afspraken worden gemaakt op weg helpt naar
werk. Dat zijn er exact 2909. Dit betekent globaal 10% per jaar, met
een uitloop naar de jaren 2005 en 2006.
Tilburg heeft als ambitie om de zelfredzaamheid en vitaliteit van de
burgers (waaronder de uitkeringsgerechtigden) zo veel mogelijk te
vergroten, door uitstroom naar werk, participatiebevordering of
anderszins. Doel daarbij is tevens, een daling van het aantal
uitkeringsgerechtigden.
· Tilburg hanteert een integrale benadering van
uitkeringsgerechtigden, op het terrein van werk, inkomen en zorg.
Daarvoor is het polismodel ontwikkeld. Kernbegrippen hierbij zijn:
maatwerk, integrale benadering en resultaatgerichte afspraken maken
met de klant.
Na de pilotfase, die inmiddels in 2001 is begonnen, worden met een
groot deel van het bestand van uitkeringsgerechtigden (en hun
eventuele partners) en voor niet-uitkeringsgerechtigden die daarvoor
in aanmerking komen, afspraken gemaakt, gericht op het vergroten van
de zelfredzaamheid.
Waar dat kan, zijn de polisafspraken gericht op werk. Wanneer dat
(nog) niet kan,
worden er afspraken gemaakt over sociaal activeren of over andere
maatregelen gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid.
· Tilburg hecht grote waarde aan een goede invulling van de
poortwachtersfunctie en zorgt er voor dat die op een kwalitatief hoog
niveau uitgevoerd blijft. De ervaring leert dat dankzij een goede
poortwachtersfunctie een groot deel van de aanvragen niet leidt tot
een uitkering.
· Tilburg participeert in het project hoogwaardige handhaving
(LAT-project). Tilburg brengt hierbij in het bijzonder de nieuwe
heronderzoeksystematiek in. De heronderzoeken worden hierin meer
gericht uitgevoerd op basis van signalen en gebeurtenissen en minder
op basis van vaste termijnen.
· Tilburg maakt werk van de sluitende aanpak binnen het polismodel.
Dit gebeurt door middel van casemanagement. De sluitende aanpak
gericht op werk wordt werkenderweg toegepast bij alle
bijstandsgerechtigden die als bemiddelbaar zijn aan te merken. Op
basis van ervaringscijfers is dit ongeveer 2/3e van het bestand.
· Tilburg zet de inkomensondersteuning ook in als instrument voor
uitstroom naar werk en houdt daarbij rekening met de armoedeval.
· Tilburg blijft zich bij de opzet en inkoop van trajecten richten op
de behoeften en mogelijkheden van de klant èn wordt de inhoud van de
trajecten afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van de markt: de
werkgelegenheidsladder. Hierbij wordt samengewerkt met ondermeer
werkgevers(organisaties) in het Regionaal Platform Arbeidsmarkt. Er
zal expliciet aandacht worden besteed aan de werkgeverskant bij de
activering. Dat wil zeggen het bevorderen dat werkgevers hun
aannamebeleid (door het opzetten van programma's e.d.) meer expliciet
ook richten op de onderkant van de arbeidsmarkt.
Geconcludeerd kan worden dat de ambitie van de minister goed
gerealiseerd kan worden binnen de doelstellingen en de ambitie van
Tilburg. Door het feit dat Tilburg de afgelopen tijd zich nadrukkelijk
heeft gericht op de activering van uitkeringsgerechtigden (zie
polismodel en de werkgelegenheidsladder) is Tilburg er klaar voor om
met de minister samenwerkingsafspraken te maken rond de Agenda voor de
Toekomst.
Reïntegratie Arbeidsgehandicapten
De gemeente heeft een onderzoek laten doen naar de effectiviteit en
het rendement van de trajecten in het kader van de wet Reïntegratie
Arbeidsgehandicapten. In het algemeen kan worden gesteld dat de
REA-trajecten weliswaar een positief resultaat laten zien, maar dat de
doelgroep arbeidsgehandicapten zich niet wezenlijk onderscheidt van
andere langdurig werklozen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
In de praktijk bleek dat vaak een groot aantal arbeidsgehandicapten
van de gewone trajecten gebruik maakte. Verder is geconstateerd dat er
een witte vlek is wanneer het gaat om trajecten voor mensen met
psychiatrische en verslavingsproblemen. Daar zullen instrumenten voor
worden ontwikkeld. Besloten is voor 2002 bij Maatwerk Tilburg voor
366.000,- aan motivatie-interventietrajecten in te kopen.
Samenhang gesubsidieerde arbeid
Tenslotte is door het college besloten een projectorganisatie in het
leven te roepen om verder samenhang aan te brengen tussen de
verschillende vormen van gesubsidieerde arbeid. In die zin dat het
huidige onderscheid van WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) enerzijds en
andere vormen als WIW (Wet Inschakeling Werkzoekenden) en I/D (In- en
Doorstroom Banen) anderzijds nader wordt bezien.
De uitkomst van de discussie moet zijn een heldere verdeling van
verantwoordelijkheden tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer.
Waarbij de eerste betrekking heeft op de gemeente Tilburg de vanuit
haar rol de beleidskaders moet geven, regie voert en financiële
verantwoordelijkheid draagt. De tweede heeft betrekking op de
Diamantgroep, waarbij deze zorg draagt voor een goede uitvoering
binnen de geformuleerde kaders.