Nieuwe European Business Survey (EBS 2002) van Grant Thornton: enthousiasme over eenheidsmunt, groei-effect van eenheidsmarkt

Aandacht : Grafieken en tabellen op www.grantthornton.be/ebs (1) impact of euro
(2) effects of single market
(3) raw data

Brussel - Voor de tiende opeenvolgende maal voerde Grant Thornton een studie uit over de impact van de eenheidsmunt en de eenheidsmarkt op KMO's in 19 Europese landen. Omdat de nieuwe resultaten vergeleken kunnen worden met die van de vorige 9 onderzoeken, laat deze studie een unieke analyse van de perceptie-evolutie toe. Ze toont aan dat de eenheidsmunt, ondanks sterke onderlinge verschillen in attitude, algemeen gezien op een duidelijk toegenomen enthousiasme kan rekenen. De eenheidsmarkt roept, tien jaar na haar start, gemengde gevoelens op: positief op het vlak van expansie, marketing en distributie, maar negatief op het vlak van kosten, administratie en concurrentiedruk.

De European Business Survey wordt uitgevoerd in 19 Europese landen: de 15 EEG-lidstaten aangevuld met Zwitserland, Noorwegen, Polen en Turkije. Om tot een gefundeerde analyse te komen, werden in de periode van 11 tot 30 september 2001 niet minder dan 58.000 ondernemingen aangeschreven, met volgende kenmerken:
- aantal personeelsleden: 10 tot 250

- omzet: 1 tot 50 miljoen euro
De respons rate bedroeg 8,4%.

Als bijlage vindt u twee belangrijke conclusies, samen met de statistische resultaten waarop ze gebaseerd zijn. Grant Thornton is ervan overtuigd dat ze een licht werpen op enkele boeiende topics die onze KMO's bewust of onbewust dagelijks bezighouden en beïnvloeden. We hopen ook dat ze een bijdrage kunnen leveren tot de publieke voorlichting over de perceptie van de eenheidsmunt en de eenheidsmarkt bij Europese (en in het bijzonder Belgische) KMO's.

Het complete EBS 2002-rapport wordt gelanceerd in maart 2002 en besteedt ook aandacht aan onderwerpen als vrouwen en management, en de strategieën die KMO's gebruiken om de personeelsloyauteit te versterken.

EBS 2002 werd uitgevoerd door Grant Thornton, een internationaal netwerk van accountantskantoren met activiteiten in 100 landen, gespreid over 600 kantoren met samen 20.000 medewerkers. In België wordt Grant Thornton vertegenwoordigd door Lippens, Rabaey & Co (bedrijfsrevisoraat, Gent) en Marteyn & Keymeulen (belastingconsulenten, Brussel).

Eenheidsmunt verovert harten binnen Europese KMO's

De onderzoeksresultaten van de tiende European Business Survey uitgevoerd door Grant Thornton bij KMO's geeft duidelijk het toegenomen enthousiasme aan over de invoering van de eenheidsmunt. 73% van de ondervraagde vennootschappen in EEG-landen is van oordeel dat de eenheidsmunt een gunstig effect heeft. Dit resultaat staat in schril contract met de resultaten van vorige jaren: in 2001, 2000 en 1999 stond respectievelijk slechts 33%, 32% en 33% positief tegenover de invoering van een eenheidsmunt.

Nu de euro een realiteit is geworden, is het optimisme over de impact ervan sterk toegenomen. KMO's die grensoverschrijdend zaken doen worden zich bewust van de praktische voordelen van de eenheidsmunt.

Niettemin stellen we sterke onderlinge verschillen vast in de perceptie van de impact van de euro.
Zo hebben we een sterk positief ingestelde pool bestaande uit Spanje en Oostenrijk, waar 84 % een gunstige beoordeling geeft, tegenover een negatieve pool bestaande uit Groot-Brittannië, Polen en Turkije waar respectievelijk 23, 22 en 20% uitgesproken negatief staat tegenover de eenheidsmunt.
België scoort boven het gemiddelde met 76% van de ondervraagden die de eenheidsmunt positief beoordelen.

Bijzonder opmerkelijk zijn de resultaten van Zweden en Denemarken, landen buiten de eurozone.
De vraag werd gesteld of de KMO's het wenselijk achten dat hun land zou toetreden tot de eurozone. In Denemarken vindt 85% van wel - dit in schril contrast met de resultaten van het referendum in september. In Zweden zien we een analoge stellingname bij de ondernemers met 86%. Het blijft een open vraag wanneer de politiek de ondernemerstrend zal volgen.

Enkel Groot-Brittannië blijft een uitgesproken tegenstander van de invoering van de euro met een neen-score van 63%.

Eenheidsmarkt heeft gunstig effect op groei van Europese business

Onderzoeksresultaten betreffende de perceptie van de eenheidsmarkt 10 jaar na haar introductie, weerspiegelen de gemengde gevoelens terzake. De onderzoeksresultaten vloeien voort uit de tiende Europese Business Survey uitgevoerd door Grant Thornton.

Daar waar de eenheidsmarkt een gunstige beoordeling krijgt op het vlak van expansie, marketing en distributie, wordt ze negatief ingeschat op het vlak van de kosten en administratieve verplichtingen, en de concurrentiepositie.

Volgens de vertegenwoordiger van Grant Thornton in België blijkt inderdaad dat de eenheidsmarkt een succes is inzake het opstarten van nieuwe routes voor expansie, distributie en marketing voor grensoverschrijdend ondernemerschap. Toch blijft er een belangwekkend aantal klachten inzake de toenemende kosten en administratieve vereisten van de E.U.

De landen met de meest positieve reacties inzake toegenomen expansiemogelijkheden zijn Oostenrijk, Griekenland en Finland met respectievelijk 52%, 41% en 37%. Oostenrijk (39%), Portugal (34%) en Zweden (32%) zijn het meest enthousiast over de voordelen inzake distributie terwijl Ierland (22%), Finland (23%) en Portugal (21%) het meest positief zijn op het vlak van marketing.

Op het vlak van de toegankelijkheid tot het kapitaal merken de meeste ondervraagden geen effect van de eenheidsmarkt. Griekenland wijkt hiervan het opmerkelijkst af met 40% van de respondenten die stellen dat de toegang tot de kapitaalmarkt vergemakkelijkt is.

Naast deze positieve klanken inzake de eenheidsmarkt komen ook een aantal frustraties bij de KMO's boven.
20% van de ondernemingen stelt dat de eenheidsmarkt de kosten verhoogt. Daarenboven stelt 31% dat de administratieve lasten stegen terwijl 45% geconfronteerd wordt met een toename van de concurrentie.

België klaagt meer dan gemiddeld over de stijging van de administratieve lasten en de toename van de concurrentie.

De analyse over de voorbije 10 jaar laat toe op te merken dat de KMO's vandaag gekenmerkt worden door een grotere ambitie. 67% geeft vandaag te kennen dat ze plannen koestert om nieuwe markten te ontwikkelen (d.i. 20% meer dan 10 jaar geleden). 51% (d.i. 16% meer dan 10 jaar geleden) stelt dat ze hun productgamma verder zullen uitbouwen terwijl dubbel zoveel KMO's (24%) stelt plannen te hebben inzake het aangaan van joint-ventures of strategische allianties.

Inzake langetermijnbeperkingen op het ondernemerschap zijn er de voorbije 10 jaar weinig wijzigingen opgetreden. Top blijven beperkte marktvraag, lokale wetgevingen en taxatie, en de toegang tot nieuwe markten. De financieringskost en de mogelijkheden tot langetermijnfinanciering als beperking zijn gedaald, terwijl managementsuccessie als nieuw aandachtspunt naar voren wordt geschoven.

De meest belangwekkende wijziging inzake de korte termijnbeperkingen voor KMO's is de stijging op het vlak van geschoolde arbeid (stijging van 15% in 1983 tot 37% in 2002).

ots original text: Grant Thornton
Beschikbaar op internet:
http://www.newsaktuell.be
www.grantthornton.be/ebs