Nieuwe European Business Survey (EBS 2002) van Grant Thornton: enthousiasme over eenheidsmunt, groei-effect van eenheidsmarkt
Aandacht : Grafieken en tabellen op www.grantthornton.be/ebs
(1) impact of euro
(2) effects of single market
(3) raw data
Brussel - Voor de tiende opeenvolgende maal voerde Grant
Thornton een studie uit over de impact van de eenheidsmunt en de
eenheidsmarkt op KMO's in 19 Europese landen. Omdat de nieuwe
resultaten vergeleken kunnen worden met die van de vorige 9
onderzoeken, laat deze studie een unieke analyse van de
perceptie-evolutie toe. Ze toont aan dat de eenheidsmunt, ondanks
sterke onderlinge verschillen in attitude, algemeen gezien op een
duidelijk toegenomen enthousiasme kan rekenen. De eenheidsmarkt
roept, tien jaar na haar start, gemengde gevoelens op: positief op
het vlak van expansie, marketing en distributie, maar negatief op het
vlak van kosten, administratie en concurrentiedruk.
De European Business Survey wordt uitgevoerd in 19 Europese
landen: de 15 EEG-lidstaten aangevuld met Zwitserland, Noorwegen,
Polen en Turkije. Om tot een gefundeerde analyse te komen, werden in
de periode van 11 tot 30 september 2001 niet minder dan 58.000
ondernemingen aangeschreven, met volgende kenmerken:
- aantal personeelsleden: 10 tot 250
- omzet: 1 tot 50 miljoen euro
De respons rate bedroeg 8,4%.
Als bijlage vindt u twee belangrijke conclusies, samen met de
statistische resultaten waarop ze gebaseerd zijn. Grant Thornton is
ervan overtuigd dat ze een licht werpen op enkele boeiende topics die
onze KMO's bewust of onbewust dagelijks bezighouden en beïnvloeden.
We hopen ook dat ze een bijdrage kunnen leveren tot de publieke
voorlichting over de perceptie van de eenheidsmunt en de
eenheidsmarkt bij Europese (en in het bijzonder Belgische) KMO's.
Het complete EBS 2002-rapport wordt gelanceerd in maart 2002 en
besteedt ook aandacht aan onderwerpen als vrouwen en management, en
de strategieën die KMO's gebruiken om de personeelsloyauteit te
versterken.
EBS 2002 werd uitgevoerd door Grant Thornton, een internationaal
netwerk van accountantskantoren met activiteiten in 100 landen,
gespreid over 600 kantoren met samen 20.000 medewerkers.
In België wordt Grant Thornton vertegenwoordigd door Lippens, Rabaey
& Co (bedrijfsrevisoraat, Gent) en Marteyn & Keymeulen
(belastingconsulenten, Brussel).
Eenheidsmunt verovert harten binnen Europese KMO's
De onderzoeksresultaten van de tiende European Business Survey
uitgevoerd door Grant Thornton bij KMO's geeft duidelijk het
toegenomen enthousiasme aan over de invoering van de eenheidsmunt.
73% van de ondervraagde vennootschappen in EEG-landen is van oordeel
dat de eenheidsmunt een gunstig effect heeft. Dit resultaat staat in
schril contract met de resultaten van vorige jaren: in 2001, 2000 en
1999 stond respectievelijk slechts 33%, 32% en 33% positief tegenover
de invoering van een eenheidsmunt.
Nu de euro een realiteit is geworden, is het optimisme over de
impact ervan sterk toegenomen. KMO's die grensoverschrijdend zaken
doen worden zich bewust van de praktische voordelen van de
eenheidsmunt.
Niettemin stellen we sterke onderlinge verschillen vast in de
perceptie van de impact van de euro.
Zo hebben we een sterk positief ingestelde pool bestaande uit Spanje
en Oostenrijk, waar 84 % een gunstige beoordeling geeft, tegenover
een negatieve pool bestaande uit Groot-Brittannië, Polen en Turkije
waar respectievelijk 23, 22 en 20% uitgesproken negatief staat
tegenover de eenheidsmunt.
België scoort boven het gemiddelde met 76% van de ondervraagden die
de eenheidsmunt positief beoordelen.
Bijzonder opmerkelijk zijn de resultaten van Zweden en Denemarken,
landen buiten de eurozone.
De vraag werd gesteld of de KMO's het wenselijk achten dat hun land
zou toetreden tot de eurozone. In Denemarken vindt 85% van wel - dit
in schril contrast met de resultaten van het referendum in september.
In Zweden zien we een analoge stellingname bij de ondernemers met
86%. Het blijft een open vraag wanneer de politiek de
ondernemerstrend zal volgen.
Enkel Groot-Brittannië blijft een uitgesproken tegenstander van de
invoering van de euro met een neen-score van 63%.
Eenheidsmarkt heeft gunstig effect op groei van Europese business
Onderzoeksresultaten betreffende de perceptie van de eenheidsmarkt
10 jaar na haar introductie, weerspiegelen de gemengde gevoelens
terzake. De onderzoeksresultaten vloeien voort uit de tiende Europese
Business Survey uitgevoerd door Grant Thornton.
Daar waar de eenheidsmarkt een gunstige beoordeling krijgt op het
vlak van expansie, marketing en distributie, wordt ze negatief
ingeschat op het vlak van de kosten en administratieve
verplichtingen, en de concurrentiepositie.
Volgens de vertegenwoordiger van Grant Thornton in België blijkt
inderdaad dat de eenheidsmarkt een succes is inzake het opstarten van
nieuwe routes voor expansie, distributie en marketing voor
grensoverschrijdend ondernemerschap. Toch blijft er een belangwekkend
aantal klachten inzake de toenemende kosten en administratieve
vereisten van de E.U.
De landen met de meest positieve reacties inzake toegenomen
expansiemogelijkheden zijn Oostenrijk, Griekenland en Finland met
respectievelijk 52%, 41% en 37%. Oostenrijk (39%), Portugal (34%) en
Zweden (32%) zijn het meest enthousiast over de voordelen inzake
distributie terwijl Ierland (22%), Finland (23%) en Portugal (21%)
het meest positief zijn op het vlak van marketing.
Op het vlak van de toegankelijkheid tot het kapitaal merken de meeste ondervraagden geen effect van de eenheidsmarkt. Griekenland wijkt hiervan het opmerkelijkst af met 40% van de respondenten die stellen dat de toegang tot de kapitaalmarkt vergemakkelijkt is.
Naast deze positieve klanken inzake de eenheidsmarkt komen ook een
aantal frustraties bij de KMO's boven.
20% van de ondernemingen stelt dat de eenheidsmarkt de kosten
verhoogt. Daarenboven stelt 31% dat de administratieve lasten stegen
terwijl 45% geconfronteerd wordt met een toename van de concurrentie.
België klaagt meer dan gemiddeld over de stijging van de administratieve lasten en de toename van de concurrentie.
De analyse over de voorbije 10 jaar laat toe op te merken dat de KMO's vandaag gekenmerkt worden door een grotere ambitie. 67% geeft vandaag te kennen dat ze plannen koestert om nieuwe markten te ontwikkelen (d.i. 20% meer dan 10 jaar geleden). 51% (d.i. 16% meer dan 10 jaar geleden) stelt dat ze hun productgamma verder zullen uitbouwen terwijl dubbel zoveel KMO's (24%) stelt plannen te hebben inzake het aangaan van joint-ventures of strategische allianties.
Inzake langetermijnbeperkingen op het ondernemerschap zijn er de
voorbije 10 jaar weinig wijzigingen opgetreden. Top blijven beperkte
marktvraag, lokale wetgevingen en taxatie, en de toegang tot nieuwe
markten. De financieringskost en de mogelijkheden tot
langetermijnfinanciering als beperking zijn gedaald, terwijl
managementsuccessie als nieuw aandachtspunt naar voren wordt
geschoven.
De meest belangwekkende wijziging inzake de korte
termijnbeperkingen voor KMO's is de stijging op het vlak van
geschoolde arbeid (stijging van 15% in 1983 tot 37% in 2002).
ots original text: Grant Thornton
Beschikbaar op internet:
http://www.newsaktuell.be
www.grantthornton.be/ebs