AutoRai

5-2-2002

100 jaar geleden: de allereerste Horch

August Horch wordt algemeen beschouwd als een van de pioniers van de Duitse auto-industrie. De eerste Horch reed ruim 100 jaar geleden door de straten van Keulen.

Autorijden was toen nog een hachelijke, avontuurlijke onderneming. De eerste onofficiële proefrit van een Horch betekende een mijlpaal voor zowel de producent als voor de inwoners van Keulen. "Eerst leek alles volgens plan te verlopen en de auto reed rustig voort. Maar al snel staken de moeilijkheden de kop op waarmee iedere auto in die tijd te kampen had" schreef August Horch later, al terugblikkend. "De motor hield er plotseling mee op. Voorman Krapff en ik sprongen meteen van de bank en doken in het binnenste van de auto. Het was al gauw duidelijk dat de carburateur niet correct werkte. Dit werd snel hersteld, we klommen terug in de auto en zetten onze rit voort."

August Horch had zijn kennis over autoconstructie opgedaan bij Carl Benz in Mannheim, waar hij in 1896 hoofd van de betreffende afdeling werd. Hij was gefascineerd door de nieuwe perspectieven die de auto bood, maar kon bij Benz niet genoeg ruimte krijgen om zijn eigen ideeën te exploreren. Daarom begon hij in november 1899 zelf een bedrijf. Hij kocht een voormalig stallencomplex aan de Venloerstraat 295 te Keulen en vestigde daar een 'reparatiebedrijf voor gemotoriseerde voertuigen en andere machines'.

Eigen ontwerp
Horchs droom was een zelf ontworpen auto bouwen. De eerste Horch had een horizontaal geinstalleerde tweecilinder motor met een vermogen van 4 à 5 pk. Een van de typische Horch-kenmerken was dat de twee parallelle cilinders van elkaar af lagen, hetgeen aan een soepeler werking bijdroeg. Het vermogen werd door een platte aandrijfriem in de vorm van een 8, overgedragen op de transmissie die aan de achterwielen bevestigd was. Een interessant nieuwtje was het gebruik van een lichte metaallegering voor het carter.

Hoe zag de eerste Horch eruit? Oorspronkelijk was er een chassis of onderstel waarin de motor en de transmissie zich bevonden en waaraan de assen en veren waren verbonden. De opbouw werd afzonderlijk, naar klantenwens, gebouwd. In Horchs eigen beschrijving: "De opbouw was een vierzitter. We lieten deze bouwen bij de bekende firma Utermöhle in Keulen. Zoals bij alle auto's uit die tijd, betrof het een open koetswerk, zonder deuren. Een opvouwbaar dak werd alleen op expliciet verzoek bijgeleverd, tegen meerprijs. Zij die zich geen opvouwbaar dak konden veroorloven, konden als alternatief een leren plaid bestellen. Nog niemand was toen op het idee gekomen om een windscherm voorop de auto te plaatsen. Onze koplampen bestonden aanvankelijk uit gewone kaarsen, later werd de olie-lantaarn geintroduceerd."

Verkoopbrochure
August Horchs firma groeide. Begin 1901 werkten er 15 mensen, waaronder vijf mechaniciens, de oprichter, een smid en bankwerkers. Vanaf februari 1901 konden geinteresseerde klanten zelfs een verkoopbrochure aanvragen. Het gepresenteerde aanbod bestond toen uit een auto met 4,5-5 pk en een drie-versnellingsbak voor 3.500 mark en een auto met 9-10 pk en een vier-versnellingsbak voor 4.100 mark.

Tien verschillende opbouwen werden aangeboden, voor prijzen die uiteenliepen van 4.000 tot 6.500 mark, maar er bestaat alleen fotografisch bewijs van twee modellen, beide vierzitters. Als de auto in elkaar was gezet, werd hij ingereden. Verf werd pas kort voor aflevering aangebracht. Vanaf april 1901 kon de firma zes auto's leveren; later werden dat er tien. Overigens is de auto met 9-10 pk die in de catalogus stond, nooit gebouwd.

Horchs carrière in de auto-industrie begon dus heel bescheiden. Desalniettemin is hij een van de 'founding fathers' van het huidige Audi AG. Immers, na een meningsverschil met zijn partners, verliet hij de firma en startte een nieuwe onderneming en merknaam onder de Latijnse vertaling van 'Horch': Audi.

Ter gelegenheid van het eeuwfeest van de eerste Horch is een biografie van de naamgever verschenen onder de titel 'Pionier der Kraftfahrt', auteur Jürgen Pönisch.

Vier ringen
De vier ringen van het Audi-merk symboliseren de merken Audi, Horch, DKW en Wanderer, eerst samengeklonken onder de paraplu van Auto Union. Auto Union en NSU, die in 1969 fuseerden, zijn van grote betekenis geweest voor de ontwikkeling van de hedendaagse auto. Audi AG kwam in 1985 voort uit Audi NSU Auto Union AG. De historie van het merk berust bij de afdeling Audi Tradition en is onder meer te bewonderen in het 'museum mobile' te Ingolstadt.