ABA

Meer keuzevrijheid voor automobilist bij autoreparatie- en onderhoud

De Nederlandse automobilist kan straks op veel meer plaatsen, in de gehele Europese Unie, terecht voor de onderhoud- en/of reparatiewerkzaamheden aan zijn of haar auto. Dit blijkt uit het voorstel dat de Europese Commissie (EC) vandaag heeft gedaan over de toekomst van de autodistributie. Auto Bedrijven Associatie (ABA), een afdeling van BOVAG, behartigt de belangen van de merkonafhankelijke autobedrijven en is zeer verheugd met het voorstel. ABA ziet in het voorstel haar wensen ingewilligd maar vraagt de EC wel om meer duidelijkheid op enkele punten.

Positie van merkonafhankelijk autobedrijf bevestigd door 'erkend reparateurschap'
Een fabrikant moet volgens de nieuwe conceptregelgeving iedere reparateur die aan de kwalitatieve eisen van de fabrikant voldoet, aanmerken als erkend reparateur. Ook is het de dealer nu toegestaan om onderhoud- en reparatiewerkzaamheden uit te besteden aan een erkende reparateur. Dus ook aan merkonafhankelijke autobedrijven. Een merkonafhankelijk autobedrijf dat aan de kwalitatieve eisen van de fabrikant voldoet (een zogenaamde 'erkend reparateur', mag voortaan ook onderhoud-, reparatie-, garantie- en recallwerkzaamheden gaan verrichten. Tot nu toe kon de consument hiervoor slechts bij een merkonafhankelijk autobedrijf terecht met medewerking van de dealer waar de auto van afkomstig is.

ABA ziet hierin een bevestiging van de positie van het merkonafhankelijk bedrijf. Wel wil ABA meer duidelijkheid over de kwalitatieve eisen die de fabrikant aan een merkonafhankelijk autobedrijf kan stellen voordat deze wordt aangemerkt als 'erkend reparateur'. Zo is het nog niet duidelijk wat de maximale voorwaarden zijn die de fabrikant mag stellen.

Vereenvoudiging reparatie en onderhoud
De EC maakt het voor merkonafhankelijke autobedrijven een stuk eenvoudiger om onderhoud- en reparatiewerkzaamheden uit te voeren. Het wordt voor de autobedrijven makkelijker om te beschikken over alle benodigde technische informatie. Ook moet de fabrikant hen nu toegang geven tot de (diagnose)apparatuur, speciaalgereedschappen, software en trainingen. Dit dient tegen dezelfde voorwaarden te gebeuren die de fabrikant stelt aan zijn eigen dealers. In de praktijk zal dit een versoepeling betekenen voor de merkonafhankelijke autobedrijven. Ook staat in de plannen van de EC dat de universele ondernemer niet alle informatie hoeft te kopen indien hij slechts enkele gegevens nodig heeft. Verder mogen de fabrikanten de dealers niet langer verbieden het merkonafhankelijke autobedrijf, als erkende reparateur, originele onderdelen voor reparatie of onderhoud te leveren.

ABA is blij met deze vereenvoudiging maar vraagt nu om meer duidelijkheid over de maximale voorwaarden die fabrikanten aan 'de te verlenen toegang' mogen stellen. Hoe hoog zijn de kosten en binnen welke tijd moet de informatie door de fabrikant beschikbaar worden gesteld. ABA vindt dat deze eisen niet mogen leiden tot enige vorm van discriminatie.

Geen grote marktverschuivingen
De ABA verwacht niet dat de nieuwe regelgeving in de praktijk leidt tot grootscheepse veranderingen in de autobranche. Wel kan het systeem van erkende reparateurs leiden tot meer concurrentie op de onderhoud- en reparatiemarkt en daardoor tot meer keuzevrijheid en mogelijk lagere reparatie en onderhoudsprijzen voor de consument.

De Auto Bedrijven Associatie (ABA)
Auto Bedrijven Associatie (ABA), een afdeling van BOVAG, behartigt de belangen van zo'n 3000 merkonafhankelijke autobedrijven (universelen) in Nederland.

EINDE BERICHT