BOVAG



Bron: Persberichten
Datum: 6-2-2002

---

Meer concurrentie tussen autobedrijven leidt niet tot lagere autoprijzen

De Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van BOVAG, denkt dat het voorstel van Monti, Eurocommissaris van Concurrentiezaken, voor de nieuwe concurrentieregels in de autobranche niet leidt tot lagere autoprijzen. Auto's zullen in Nederland alleen maar duurder worden. De fabrikanten zullen de prijzen in Europa gaan harmoniseren. Daar de nettoprijzen (prijzen exclusief belasting) van auto's in Nederland tot de laagste van Europa behoren, ligt het voor de hand dat de prijzen in Nederland zullen stijgen. De NDA is verder gematigd positief over het voorstel van Monti. De nieuwe wetgeving biedt autodealers meer vrijheid om te ondernemen. Zo is het voortaan voor dealers eenvoudiger om auto's met buitenlandse specificaties (bijvoorbeeld met een stuur aan de rechterkant) te bestellen en in de showroom te tonen. Ze kunnen ook gemakkelijker meerdere vestigingen openen en meerdere merken verkopen. Desondanks heeft de NDA toch haar bedenkingen bij een aantal aspecten van het voorstel van de Europese Commissie. NDA pleit voor aanpassingen op die punten.

Kwaliteit en serviceniveau onder druk
Eurocommissaris Monti stelt voor dat iedere, door de fabrikant geselecteerde, dealer een extra vestiging mag openen in het gebied (rayon) van een andere geselecteerde dealer van dat merk. In dat geval kan het dus zijn dat meerdere dealers in één rayon actief zullen worden.

NDA vindt dit ten opzichte van de huidige dealers onrechtvaardig. Natuurlijk biedt het ook kansen voor de dealers maar iedere dealer moet tenminste in staat worden gesteld zijn eigen investeringen terug te verdienen. Dit loopt gevaar als de afzetmarkten te klein worden. Het wordt voor de ondernemers nu onmogelijk in te schatten of zijn gebied voldoende potentieel biedt om zijn investeringen terug te verdienen. Met als gevolg dat de investeringsbereidheid terug zal lopen en mogelijk hierdoor ook de serviceniveau en kwaliteit. Hier wordt de consument uiteindelijk weer de dupe van.

Minimum opzegtermijnen en contractstermijnen ontbreken De fabrikant dient bij het beëindigen van een distributie- of servicecontract met een dealer altijd de redenen van de beëindiging gedetailleerd te vermelden. Dit nieuwe voorstel was in de huidige regeling niet opgenomen. De dealer is hierdoor beter beschermd want een opzegging moet nu goed worden overdacht en is beter toetsbaar voor een rechter.

De NDA mist in het voorstel echter de minimum contractduurtermijnen en opzegtermijnen. Dit zou volgens de NDA Europees moeten worden geregeld. Als dit nationaal wordt geregeld zal dit leiden tot concurrentievervalsing tussen de EU-lidstaten onderling aangezien iedere lidstaat dit op haar eigen wijze in zal vullen. Overigens is NDA van mening dat de overgangsperiode van waarschijnlijk 1 jaar wel erg kort is.

Dealer moet eigen reparateurs aan kunnen wijzen Met de komst van de nieuwe regels is het mogelijk om als dealerbedrijf te kiezen voor een combinatie van verkoop en onderhoud of alleen voor verkoop. De fabrikanten kunnen de dealers niet langer verplichten alle onderhoud- en reparatiewerkzaamheden zelf uit te voeren.

NDA vindt het een goede zaak dat de dealer op basis van het dealercontract de onderhoud en raparatie nu uit mag besteden. Dit betekent meer keuzevrijheid. Een fabrikant moet volgens de nieuwe conceptregelgeving iedere reparateur die aan de kwalitatieve eisen van de fabrikant voldoet als erkend reparateur aanmerken.

De NDA is niet tegen concurrentie en is dan ook niet tegen de komst van extra reparateurs maar vindt dat het niet aan de fabrikant is om deze aan te stellen maar dat het aan de dealer is. De economische positie van de dealers wordt hiermee anders uitgehold. De dealers kunnen er hierdoor ineens veel concurrenten bij krijgen terwijl juist zij veel hebben geïnvesteerd. Deze investeringen worden alleen maar hoger gezien het toenemende belang van elektronica, de hogere onderwijseisen en apparatuurkosten. Door de onzekerheid zal de nvesteringsbereidheid bij de dealers afnemen en dit zal weer doorklinken in de geboden kwaliteit richting consument. Ook is het nog maar de vraag wie er toezicht op de kwaliteit gaat houden. Nu worden hierover in de dealercontracten goede afspraken gemaakt.

NDA wil verbod op direct sales
In de nieuwe regeling is niets opgenomen over direct sales. Nu is het nog zo dat er onder bepaalde omstandigheden door fabrikanten rechtstreeks mag worden verkocht aan klanten van de dealer.

NDA wil, net als in Amerika geldt, een goede regeling voor direct sales waarbij fabrikanten slechts in bepaalde gevallen rechtstreeks kunnen leveren aan bijvoorbeeld de overheid, het leger en andere bijzondere klanten. Want als er een dealer wordt aangesteld dan doet deze investeringen, gebaseerd op de omvang van zijn verzorgingsgebied. Als de fabrikant vervolgens buiten de dealer om auto's kan verkopen aan de interessante klanten is dit feitelijk strijdig met de dealerovereenkomst en wordt de dealer sterk benadeeld.

Geen grote marktverschuivingen
De NDA verwacht overigens niet dat de nieuwe regelgeving in de praktijk leidt tot grootscheepse veranderingen in de autobranche. Hoewel de dealercontracten op punten zullen worden aangepast, zullen er niet of nauwelijks nieuwe verkoopkanalen komen. Uit onderzoek blijkt de consument bij een complex product als een auto toch de voorkeur geeft aan het dealerbedrijf waar hij of zij verzekerd is van een deskundig onderhoud en goede advisering.

De Nederlandse Dealer Associatie
De Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van BOVAG behartigt de belangen van 97% (zo'n 3200) van alle autodealers in Nederland.


---