Ingezonden persbericht

Opdrachtgevers tevreden over hun DM bureau
Target onderzoekt imago DM branche en criteria bureauselectie

Amsterdam, 6 februari 2002- Target Interactive Communication, onafhankelijk full service direct marketing bureau, heeft onlangs een anoniem onderzoek afgesloten naar het imago van DM bureaus en naar de criteria waarop opdrachtgevers een DM burau selecteren. Belangrijkste conclusies uit dit onderzoek zijn dat gespecialiseerde DM bureaus een hoog aanzien hebben bij hun opdrachtgevers en dat goede referenties en branche exclusiviteit belangrijke criteria zijn bij de bureauselectie.

Mede dankzij ontwikkelingen op IT gebied is DM inmiddels in alle branches doorgedrongen. Het reclamebudget van de meeste respondenten lag in 2001 boven de 4,5 miljoen Euro. Bij 77% van de respondenten gaat minder dan 50% van het reclamebudget naar direct marketing en/of sales promotion. 86% van de respondenten was in staat om spontaan namen van DM bureaus te noemen. De top vijf van de meest genoemde DM bureaus bestond uit respectievelijk Direct Company, Ogilvy, RappCollins, KHY en Target. Van de ondervraagde bedrijven past 68% DM toe. 35% van hen gebruikt hiervoor een gespecialiseerd DM bureau. De overigen kiest voor het eigen reclamebureau of voert de activiteiten zelf uit. 90% van de opdrachtgevers die gebruik maken van een gespecialiseerd DM bureau zou het eigen bureau aan anderen aanbevelen. Bureaus krijgen een gemiddeld rapportcijfer van 7,4.

Bureauselectie

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste opdrachtgevers DM bureaus vinden op aanbeveling van anderen (36%), via vakbladen of via het hoofdkantoor of een bestaand reclamebureau.
Gevoel speelt een grote rol bij de uiteindelijke keuze van een bureau: opdrachtgevers willen dat het 'klikt' (17%) tussen hen en het bureau en dat de werkwijze (27%) en bedrijfscultuur overeenkomen. Ervaring met de branche van de opdrachtgever (20%), klinkende namen op de referentielijst (56%) en behaalde resultaten uit het verleden (16%) bepalen daarnaast de keuze. Vertrouwelijkheid is belangrijk, evenals branche-exclusiviteit (67%). Van een bureau wordt met name creativiteit verwacht, een duidelijke strategische visie evenals effectief accountmanagement. De bureautrouw is hoog: meer dan 80% van de respondenten is de afgelopen vijf jaar nooit of slechts 1 maal van bureau gewisseld. Tweederde van de bureaus voldoet aan de verwachting van de opdrachtgevers. Het aantal medewerkers van het bureau wordt niet relevant geacht; kleine bureaus geven meer aandacht en grote bureaus kunnen grotere campagnes uitvoeren. Het winnen van prijzen draagt weliswaar bij aan de bekendheid van een DM bureau maar wordt niet genoemd als keuzecriterium evenmin als de vestigingsplaats. Advertenties, uurtarieven, mailings en internet zijn geen noemenswaardige criteria voor de selectie.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 73% van de opdrachtgevers op basis van een "no cure no pay" systeem zou willen werken en 40% op basis van resultaten. In de praktijk word 3% op basis van resultaten vergoed en 75% op basis van vooraf opgestelde begrotingen.

Paul Kelder, algemeen directeur van Target en bestuurslid van het Council Strategie en Communicatie van het DMSA (Direct Marketing and Sales Association Nederland): "Opdrachtgevers van gespecialiseerde DM bureaus hebben doorgaans een goed gevoel bij hun bureau. Dat is positief voor de branche. Nu de consument nog. Want uit het non-response onderzoek van Professor Jannie Hoekstra blijkt dat door een overdaad aan 'rommel in de brievenbus' het publiek een afkeer krijgt van direct marketing, met name van direct mail en telemarketing. Campagnes moeten selectiever en beter afgestemd worden op de doelgroep, zodat ze aan effect winnen en meer gewaardeerd worden door de ontvanger. Door meer aandacht aan de database te schenken worden zinloze contacten en dus irritaties goeddeels voorkomen."

Target Interactive Communication BV is een onafhankelijk direct marketing bureau. Target werkt voor opdrachtgevers uit zowel business to business-, business to consumer- en non-profitorganisaties, waaronder Artsen zonder Grenzen, DPA, Groene Land Achmea, Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Vodafone Business Points.