Beers Bedrijfsauto

Fleet management in Scania stijl

---

06/02/2002

· Positiebepaling en routeplanning
· Communicatie en berichtenverzending
· Via het Internet werkende interface op kantoor Scania introduceert nu diverse aanvullingen op haar reeks fleet management producten. De apparatuur in de cabine (een handheld computer die op de CAN-bus is aangesloten) kan worden uitgebreid met diverse communicatiemodules die een veel grotere interactie tussen kantoor en de voertuigen en chauffeurs mogelijk maken. De via het Internet werkende gebruikersinterface op kantoor geeft toegang tot een serie nieuwe fleet management diensten. De nieuwe producten zullen vanaf het voorjaar 2002 geleidelijk beschikbaar komen.

Scania's fleet management benadering is gebaseerd op een open systeemarchitectuur, die veel ruimte voor uitbreiding biedt en tevens met systemen van derden te combineren is.

Scania's Fleet Analysis Systeem is nu uitgebreid met een reeks nieuwe modules die op verschillende manieren te combineren zijn, afhankelijk van de behoeften van de vervoerder. De belangrijkste componenten zijn het Fleet Management Portaal, de Vehicle Data Communicator en het Fleet Analysis Systeem versie 2. De systemen worden verkocht en volledig ondersteund als Scania accessoires vanaf september 2002.

Fleet Management Portaal - de nieuwe interface voor op kantoor De kantoorinterface voor Scania's Fleet Management Systeem werkt nu via het Internet, waardoor er wereldwijd 24 uur per dag toegang mogelijk is. De toegang is met een wachtwoord beveiligd zodat gebruikers uitsluitend over de eigen voertuiggegevens kunnen beschikken.

Het portaal levert positiegegevens voor elk voertuig van het wagenpark dat van de bijbehorende apparatuur is voorzien. De van de CAN-bus verkregen informatie kan op verschillende manieren worden verwerkt. Zo kan de informatie worden gesorteerd op groepen chauffeurs of voertuigen en kan het systeem verschillende soorten verslagen produceren.

De gebruikersinterface is heel simpel en kan aan de behoeften van de klant worden aangepast. De toegang tot de wagenparkgegevens wordt verkregen via de lokale websites van de Scania-importeurs. Aanvankelijk zullen er vijf talenversies leverbaar zijn (Nederlands, Engels, Frans, Duits en Zweeds).

Technisch gezien is voor de toegang tot het portaal alleen een PC met internet-aansluiting nodig. De beveiliging en back-up van de website worden door Scania verzorgd en alleen de gebruiker heeft toegang tot de gegevens.

Apparatuur in het voertuig
De basisuitvoering van het systeem in het voertuig is de Vehicle Data Communicator, die gegevens van het voertuig naar het portaal verzendt zonder dat hiervoor een handeling van de chauffeur nodig is. De positie van alle voertuigen van het wagenpark kan op kantoor worden gecontroleerd, hetgeen desgewenst ook voor geselecteerde gegevens van de CAN-bus van het voertuig geldt. De parameters die verzonden kunnen worden, zijn: aantal afgelegde kilometers, brandstofverbruik (totaal en stationair) en de draaitijd van de motor (totaal en stationair). De Vehicle Data Communicator is ontwikkeld voor een optimale interactie met de Trip Analyser.

Het meer geavanceerde on-board communicatiesysteem is het Fleet Analysis Systeem, dat gebaseerd is op een handheld computer (Casio Cassiopeia) die een groot aantal nieuwe functies biedt, inclusief communicatie en berichtenverzending via de Vehicle Data Communicator. De handheld computer fungeert als display en via touch screen kan de chauffeur verschillende opdrachten voor verschillende handelingen geven.

Het Fleet Analysis Systeem is ontwikkeld voor de registratie en vergelijking van gegevens over individuele voertuigen en chauffeurs. De verbruiks- en prestatiecijfers kunnen worden gebruikt om vast te stellen op welke gebieden er ruimte voor efficiency-verbetering is.


· TripAnalyser is de software voor de handheld computer, die gebruikt wordt voor de opslag, verwerking en weergave van de gegevens van de CAN-bus.

· Messaging maakt de communicatie tussen voertuig en kantoor door middel van tekstberichten mogelijk. Het systeem kan worden gebruikt om rij-instructies te geven. Een aantal vooraf geformuleerde berichten vergemakkelijkt de communicatie en vermindert de kans op misverstanden. Dankzij de Messaging-functie kunnen de telefoonkosten sterk dalen doordat de communicatie duidelijker en efficiënter verloopt. De berichten worden via het GSM-net verzonden (SMS).
· DriveTime houdt de rijtijd van de chauffeur bij, met inbegrip van zijn pauzes, stops, maaltijden, enz. De verschillende modi worden via toetsen op de touch screen geselecteerd. DriveTime fungeert op die manier als adviseur en herinnert de chauffeur aan zijn rij-uren en werkplanning.

· Moving map is standaard routeplanner software die de hoofdwegen in een bepaald gebied weergeeft. De gebruiker beslist welke geografische gebieden (inclusief stedenkaarten) hij voor een bepaalde vervoersopdracht wil downloaden.

· Phone is een in het voertuig geïntegreerd handsfree-telefoonsysteem met een adressen- en telefoonboek. De chauffeur krijgt hiertoe via de touch screen van de handheld computer gemakkelijk toegang.

· Alarm is een voor noodsituaties ontwikkelde functie die een waarschuwing naar het portaal verzendt bij activering van het alarmsysteem van het voertuig (Scania VPS). Tevens kan bij benadering de positie van het voertuig als tekstbericht worden doorgegeven en als SMS-bericht naar een bepaald telefoonnummer worden verzonden. Het alarmsysteem vergroot de veiligheid en beveiliging voor zowel de chauffeur als de vervoerder. Sommige verzekeringsmaatschappijen geven een korting op de premie bij gebruik van dit systeem. Het Fleet Analysis Systeem versie 1, met de desktop-cradle als kantoorinterface, blijft gewoon leverbaar en de log files zijn compatibel met versie 2.

Voertuigparameters die via de CAN-bus in het voertuig beschikbaar zijn:


· Totale draaitijd (uren:minuten)

· Rijtijd, draaitijd PTO, stationairtijd (uren:minuten)
· Afstand (km)

· Rijsnelheid (km/uur) - actueel of gemiddeld
· Totaal brandstofverbruik (liter)
· Brandstofverbruik (l/100 km) - actueel of gemiddeld
· Brandstofsnelheid (l/uur) - actueel of gemiddeld
· Koelvloeistoftemperatuur (°C) - actueel of gemiddeld
· Oliedruk (bar) - actueel of gemiddeld (alleen sommige motoren)

· Toerental (omw/min) - actueel of gemiddeld
· Turbolaaddruk (bar) - actueel of gemiddeld
· Aantal keren remmen

· Aantal keren hard remmen