Gemeente Amsterdam


---
|

Nieuwe aanpak fietsendiefstal in Amsterdam

De gemeente Amsterdam gaat samen met politie, Openbaar Ministerie en de branche de fietsendiefstal aanpakken. Speerpunt in 2002 wordt het tegengaan van fietsendiefstal en -heling op het Stationseiland en het Binnengasthuisterrein. Daarnaast wordt ingezet op het vereenvoudigen van de aangifte en registratie van gebruikte fietsen, en op meer fietsenstallingen en -rekken. Het college van B&W heeft ingestemd met deze aanpak in het werkprogramma Fietsendiefstalpreventie 2002-2006. Voor burgemeester Cohen maakt het aanpakken van fietsendiefstal onderdeel uit van een bredere aanpak om normen en waarden in ere te houden en te herstellen en om het veiligheidsgevoel van burgers te verbeteren.

In de politieregio Amsterdam-Amstelland wordt jaarlijks 16% van het totaal aantal fietsen gestolen, zo blijkt uit de Politiemonitor Bevolking 2001. Mede daardoor rijden veel Amsterdammers op een slechte fiets, hebben geen fiets (meer) of durven hun dure fiets niet te gebruiken. Dit is een slechte ontwikkeling, omdat de fiets een belangrijk vervoermiddel is in Amsterdam. Fietsen is gezond, milieuvriendelijk en het levert een onmisbare bijdrage aan zowel de bereikbaarheid als de leefbaarheid van de stad. Door de omvang van het probleem blijkt ook dat de normen van sommige mensen vervagen. Steeds meer slachtoffers van fietsdiefstal vinden het niet erg om een gestolen fiets te kopen of om zelf een fiets te stelen. Het helen van fietsen is dan ook een veelvoorkomend delict. Onvoldoende aandacht voor fietsdiefstal leidt dus tot erosie van normen.

De aanpak van de fietsendiefstal, zoals voorgesteld in het werkprogramma Fietsendiefstalpreventie 2002-2006, moet het aantal fietsendiefstallen in Amsterdam in 2006 terugbrengen tot maximaal 12%. Dat is nog steeds veel, maar dan wordt in ieder geval de trend omgebogen. Het programma kent twee pijlers, namelijk de aanpak van locaties waar veel fietsen worden gestolen en doorverkocht, en het doorbreken van de keten van niet-geregistreerde fietsen. De locatiegerichte aanpak (in samenwerking met de Dienst Binnenstad) op het Binnengasthuisterrein en het Stationseiland moet bijdragen tot een mentaliteits- en gedragsverandering onder fietsbezitters en vooral onder gelegenheidsdieven en helers.

In Amsterdam bestaat een groot grijs gebied aan gestolen fietsen. Van een groot deel van de gebruikte fietsen in Amsterdam is namelijk niet bekend of ze gestolen zijn of niet. Door registratie van met name gebruikte fietsen weet de consument zeker dat hij geen gestolen fiets koopt. Ook wordt de aangifte van gestolen fietsen vergemakkelijkt. Door de eenvoudigere aangiftemogelijkheid zal eerder aangifte worden gedaan waardoor de pakkans van dieven weer wordt vergroot. Het terugbezorgen van de fiets bij de eigenaar en stafrechtelijke vervolging van dieven en helers komt hierdoor dichterbij. Door een goed registratiesysteem kan de politie effectiever werken zonder dat hier meer capaciteit voor nodig is (beter blauw in plaats van meer blauw).

Tenslotte zullen de stadsdelen en de centrale stad zorgen voor meer fietsenstallingen en fietsenrekken. Jaarlijks zullen er drie fietsenstallingen worden gebouwd. Door mobiele bewaakte stallingen zal de diefstal bij evenementen worden tegengegaan.

Hans Joosten

^


-

© gemeente Amsterdam - 6-02-2002