AutoRai

6-2-2002

Nederlandse consument wordt de dupe van Brusselse voorstellen

De koper van een nieuwe auto in Nederland lijkt de dupe te worden van de dadendrang van de Europese Commissie, die naar verwacht zal leiden tot harmonisering van de netto prijzen voor nieuwe autos in Europa.

De verwachting is dat in reactie op de voorstellen van Monti, Eurocommissaris van Concurrentiezaken, de autofabrikanten de Europese netto prijzen voor nieuwe autos zullen harmoniseren. En dat is slecht nieuws voor de Nederlandse kopers. In Nederland is de netto prijs van nieuwe personenautos laag. Op die manier wordt de consument gecompenseerd voor de hoge belastingdruk in ons land. Europese prijsharmonisatie betekent dan ook maar één ding: nieuwe autos in Nederland worden duurder, als de Europese commissie haar zin krijgt. Dit stelt de RAI Vereniging, afdeling Autos in een eerste reactie op het nieuws uit Straatsburg en Brussel.

Ook op andere punten heeft de afdeling Autos van de RAI, die de fabrikanten en importeurs van autos in ons land vertegenwoordigt, kritiek op de voorstellen. De voorstellen van Monti zijn zeer tweeslachtig. Zo staat het importeurs vrij om het distributienetwerk in eigen land te bepalen op basis van kwalitatieve en kwantitatieve criteria. Maar vervolgens stelt Eurocommissaris Monti dat iedere erkende dealer overal in Nederland en daarbuiten eigen vestigingen kan beginnen. Het effect van deze tweeslachtigheid in de voorstellen is dat het systeem van distributie van nieuwe autos minder efficiënt zal worden. De RAI Vereniging, afdeling Autos, verwacht dat de extra kosten die hiervan het gevolg zijn zullen worden afgewenteld op de consument.

De RAI Vereniging, afdeling Autos, stelt zich inmiddels hardop de vraag waarom de distributie van nieuwe autos, als enige sector in Europa, gecompliceerde eigen regelgeving nodig heeft.