Gemeente Goes
Vergadering commissie algemene zaken
op 28 januari 2002
In de vergadering kwam aan de orde het voorstel aan de gemeenteraad
tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Goes en
intrekking van de Drank- en Horecaverordening Goes. Daarbij werd ook
de Nota horecabeleid besproken.
Een vertegenwoordiger van de afdeling Noord- en Zuid-Beveland van de
Koninklijke Horeca Nederland heeft van de mogelijkheid gebruik gemaakt
om het woord te voeren over dit onderwerp. Daarbij ging hij met name
in op de voorgenomen verplichte aanstelling van een horecaportier.
De commissie kon zich vinden in het voorstel en in de verplichte
instelling van een portier op bepaalde uren. Afgesproken is, dat in
september 2003 een evaluatie van de nieuwe regeling zal plaatsvinden.
Verder heeft de commissie gesproken over het Werkplan teams Goes
politie Zeeland 2002 en het spreekuur van de politie in de wijk.
Bij de bespreking van dit onderwerp waren de districtschef en de
teamchef binnenstad van de politie aanwezigen om een nadere
toelichting op dit punt te geven.
De commissie stemde verder in met de benoeming van twee nieuwe leden
van de Zeeuwse Programmaraad.
Tenslotte kwam de eerste evaluatie van het cameratoezicht in de Goese
binnenstad aan de orde. Afschoon de periode waarin het cameratoezicht
werkt te kort is om harde conclusies te trekken, blijkt het als
hulpmiddel bij de handhaving van de openbare orde en het pakken van
daders in de binnenstad goed te functioneren. De bewaartermijn van de
opgenomen beelden wordt verlengd van 24 naar 72 uur. Het komt
regelmatig voor, dat pas nadat er 24 uur verstreken zijn aangifte van
een strafbaar feit wordt gedaan. Men wacht bijvoorbeeld nogal eens tot
na het weekeinde.
De betreffende beelden zijn dan niet meer aanwezig.