Gemeente Goes

Vergadering commissie algemene zaken
op 28 januari 2002
In de vergadering kwam aan de orde het voorstel aan de gemeenteraad tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Goes en intrekking van de Drank- en Horecaverordening Goes. Daarbij werd ook de Nota horecabeleid besproken.
Een vertegenwoordiger van de afdeling Noord- en Zuid-Beveland van de Koninklijke Horeca Nederland heeft van de mogelijkheid gebruik gemaakt om het woord te voeren over dit onderwerp. Daarbij ging hij met name in op de voorgenomen verplichte aanstelling van een horecaportier. De commissie kon zich vinden in het voorstel en in de verplichte instelling van een portier op bepaalde uren. Afgesproken is, dat in september 2003 een evaluatie van de nieuwe regeling zal plaatsvinden.

Verder heeft de commissie gesproken over het Werkplan teams Goes politie Zeeland 2002 en het spreekuur van de politie in de wijk. Bij de bespreking van dit onderwerp waren de districtschef en de teamchef binnenstad van de politie aanwezigen om een nadere toelichting op dit punt te geven.
De commissie stemde verder in met de benoeming van twee nieuwe leden van de Zeeuwse Programmaraad.

Tenslotte kwam de eerste evaluatie van het cameratoezicht in de Goese binnenstad aan de orde. Afschoon de periode waarin het cameratoezicht werkt te kort is om harde conclusies te trekken, blijkt het als hulpmiddel bij de handhaving van de openbare orde en het pakken van daders in de binnenstad goed te functioneren. De bewaartermijn van de opgenomen beelden wordt verlengd van 24 naar 72 uur. Het komt regelmatig voor, dat pas nadat er 24 uur verstreken zijn aangifte van een strafbaar feit wordt gedaan. Men wacht bijvoorbeeld nogal eens tot na het weekeinde.
De betreffende beelden zijn dan niet meer aanwezig.