AutoRai
7-2-2002
Vierwielaandrijving op Volvo's S60 voor nóg beter weggedrag
De S60 is de eerste Volvo die is voorzien van electronisch geregelde
vierwielaandrijving.
Bij zijn introductie in de zomer van 2000 werd de Volvo S60 beschreven
als Volvos sportiefste en meest dynamische sedan ooit. Ruim een jaar
later kwam de Volvo S60 AWD op de markt, de volgende stap op het
gebied van ultiem rijplezier. De auto was op dat moment de eerste
Volvo die gebruikmaakte van elektronisch gestuurde
vierwielaandrijving.
De Volvo S60 AWD (All Wheel Drive) werd in september 2001, tijdens de
IAA van Frankfurt, voor het eerst aan de wereld getoond. Net als in
eerdere AWD-modellen van Volvo werkt de vierwielaandrijving volledig
onafhankelijk. Met andere woorden, de kracht wordt automatisch tussen
de voor- en achterwielen verdeeld zonder dat daar speciale handelingen
van de bestuurder voor nodig zijn. Hierdoor heeft de auto voortdurend
de beste grip, vooral in de winter.
De Volvo S60 AWD is uitgerust met een elektronisch gestuurde
vierwielaandrijving. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met het
Zweedse bedrijf Haldex, een van de experts op dit gebied. In deze
nieuwe AWD wordt de kracht via een meervoudige koppeling verdeeld
tussen de voor- en achterwielen. Dit unieke ontwerp bestaat uit drie
onderdelen:
* een hydraulische pomp die wordt aangedreven door het verschil in
snelheid tussen de assen.
* een meervoudige hydraulische koppeling
* een bedieningsklep voorzien van elektronica
Hydraulische pomp
Het systeem kan worden beschouwd als een hydraulische pomp waarin de
kast en de spiraalvormige zuiger aan de ene as zijn bevestigd, terwijl
de regeleenheid van de zuiger aan de andere as vastzit. Als beide
assen even snel ronddraaien, werkt de pomp niet. Zodra er echter een
snelheidsverschil optreedt, zorgt de zuiger in de pomp dat de olie
vrijwel direct wordt verplaatst.
De olie wordt tegen een zuiger gepompt die de koppeling samendrukt en
daardoor het verschil in snelheid teniet doet. De olie stroomt
vervolgens terug naar het reservoir via een klep die de oliedruk
regelt en daardoor de druk op de pakkingbus van de koppeling. De term
elektronisch gestuurd betekent dat de koppeling constant aan de
verschillende omstandigheden wordt aangepast.
Intelligente vierwielaandrijving
Je kunt stellen dat de elektronisch gestuurde AWD intelligent is. Het
voelt namelijk onder welke omstandigheden de auto rijdt en wat de
bestuurder van zijn voertuig wil. Deze informatie bepaalt of en hoe
het systeem zal reageren. Als de bestuurder bijvoorbeeld hard optrekt
op een moeilijke ondergrond, dan zal het systeem snel in werking
treden. Als de bestuurder daarentegen wil inparkeren, heeft het
systeem in de gaten dat vierwielaandrijving niet nodig is. De
weerstand die in conventionele systemen altijd aanwezig is, is in dit
geval geheel afwezig.
De vierwielaandrijving is verbonden met het multiplex-systeem van de
auto. Het systeem communiceert met de andere systemen in het voertuig
waardoor de vierwielaandrijving voortdurend optimaal is afgestemd op
de specifieke rijomstandigheden. Deze digitale vorm van communiceren
heeft bijvoorbeeld betrekking op het Traction Control System (TRACS).
De Volvo S60 AWD kan ook worden uitgerust met Dynamic Stability and
Traction Control (DSTC). Een systeem dat ook wel wordt omschreven als
de onzichtbare hand die de auto op de weg houdt. Met andere woorden,
DSTC zorgt op actieve wijze voor voldoende tractie en voorkomt dat een
of meer wielen beginnen te slippen.
Snelle in- en uitschakeling
De elektronisch gestuurde vierwielaandrijving kenmerkt zich met name
door het bliksemsnelle in- en uitschakelen. De snelheid van het
systeem zorgt dat de auto, die reeds als zeer uitgebalanceerd bekend
staat, een nog beter en veiliger weggedrag krijgt. Het AWD-systeem is
echter niet alleen aan te raden vanwege zijn gebruiksgemak, maar
vooral voor zijn optimale stabiliteit en weggedrag. Iets dat met name
in de winter erg goed van pas komt. Het trekken van een aanhanger of
het verwisselen van een wiel vragen bij deze nieuwe
vierwielaandrijving geen speciale voorbereiding.
Adaptieve automaat
De Volvo S60 AWD is leverbaar met een handbediende vijfversnellingsbak
(leverbaar vanaf zomer 2002 en een vijftrapsautomaat (leverbaar vanaf
heden). De automaat is adaptief, wat betekent dat zijn schakelpatroon
zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. De automaat beschikt
ook over een W-stand, bedoeld voor het rijden op een winters, glad
wegdek. De auto rijdt in deze stand in een hogere versnelling weg om
slippen te voorkomen.
Alle Volvos S60 AWD zijn uitgerust met een vijfcilinder 2,4 liter
motor met een light-pressure turbo. Het vermogen bedraagt 200 pk bij
6000 toeren per minuut en het maximum koppel is 285 Nm bij slechts
1800 toeren per minuut. Het is dezelfde motor als die in de Volvo S60
2.4T. Hij maakt deel uit van de nieuwe generatie RN-motoren die nog
schoner, zuiniger en krachtiger zijn. Door de werking van de
light-pressure turbo levert de motor al bij lage toerentallen een
enorme kracht.