AutoRai

7-2-2002

Vierwielaandrijving op Volvo's S60 voor nóg beter weggedrag

De S60 is de eerste Volvo die is voorzien van electronisch geregelde vierwielaandrijving.

Bij zijn introductie in de zomer van 2000 werd de Volvo S60 beschreven als Volvos sportiefste en meest dynamische sedan ooit. Ruim een jaar later kwam de Volvo S60 AWD op de markt, de volgende stap op het gebied van ultiem rijplezier. De auto was op dat moment de eerste Volvo die gebruikmaakte van elektronisch gestuurde vierwielaandrijving.

De Volvo S60 AWD (All Wheel Drive) werd in september 2001, tijdens de IAA van Frankfurt, voor het eerst aan de wereld getoond. Net als in eerdere AWD-modellen van Volvo werkt de vierwielaandrijving volledig onafhankelijk. Met andere woorden, de kracht wordt automatisch tussen de voor- en achterwielen verdeeld zonder dat daar speciale handelingen van de bestuurder voor nodig zijn. Hierdoor heeft de auto voortdurend de beste grip, vooral in de winter.

De Volvo S60 AWD is uitgerust met een elektronisch gestuurde vierwielaandrijving. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met het Zweedse bedrijf Haldex, een van de experts op dit gebied. In deze nieuwe AWD wordt de kracht via een meervoudige koppeling verdeeld tussen de voor- en achterwielen. Dit unieke ontwerp bestaat uit drie onderdelen:

* een hydraulische pomp die wordt aangedreven door het verschil in snelheid tussen de assen.

* een meervoudige hydraulische koppeling

* een bedieningsklep voorzien van elektronica
Hydraulische pomp
Het systeem kan worden beschouwd als een hydraulische pomp waarin de kast en de spiraalvormige zuiger aan de ene as zijn bevestigd, terwijl de regeleenheid van de zuiger aan de andere as vastzit. Als beide assen even snel ronddraaien, werkt de pomp niet. Zodra er echter een snelheidsverschil optreedt, zorgt de zuiger in de pomp dat de olie vrijwel direct wordt verplaatst.
De olie wordt tegen een zuiger gepompt die de koppeling samendrukt en daardoor het verschil in snelheid teniet doet. De olie stroomt vervolgens terug naar het reservoir via een klep die de oliedruk regelt en daardoor de druk op de pakkingbus van de koppeling. De term elektronisch gestuurd betekent dat de koppeling constant aan de verschillende omstandigheden wordt aangepast.

Intelligente vierwielaandrijving
Je kunt stellen dat de elektronisch gestuurde AWD intelligent is. Het voelt namelijk onder welke omstandigheden de auto rijdt en wat de bestuurder van zijn voertuig wil. Deze informatie bepaalt of en hoe het systeem zal reageren. Als de bestuurder bijvoorbeeld hard optrekt op een moeilijke ondergrond, dan zal het systeem snel in werking treden. Als de bestuurder daarentegen wil inparkeren, heeft het systeem in de gaten dat vierwielaandrijving niet nodig is. De weerstand die in conventionele systemen altijd aanwezig is, is in dit geval geheel afwezig.

De vierwielaandrijving is verbonden met het multiplex-systeem van de auto. Het systeem communiceert met de andere systemen in het voertuig waardoor de vierwielaandrijving voortdurend optimaal is afgestemd op de specifieke rijomstandigheden. Deze digitale vorm van communiceren heeft bijvoorbeeld betrekking op het Traction Control System (TRACS). De Volvo S60 AWD kan ook worden uitgerust met Dynamic Stability and Traction Control (DSTC). Een systeem dat ook wel wordt omschreven als de onzichtbare hand die de auto op de weg houdt. Met andere woorden, DSTC zorgt op actieve wijze voor voldoende tractie en voorkomt dat een of meer wielen beginnen te slippen.

Snelle in- en uitschakeling
De elektronisch gestuurde vierwielaandrijving kenmerkt zich met name door het bliksemsnelle in- en uitschakelen. De snelheid van het systeem zorgt dat de auto, die reeds als zeer uitgebalanceerd bekend staat, een nog beter en veiliger weggedrag krijgt. Het AWD-systeem is echter niet alleen aan te raden vanwege zijn gebruiksgemak, maar vooral voor zijn optimale stabiliteit en weggedrag. Iets dat met name in de winter erg goed van pas komt. Het trekken van een aanhanger of het verwisselen van een wiel vragen bij deze nieuwe vierwielaandrijving geen speciale voorbereiding.

Adaptieve automaat
De Volvo S60 AWD is leverbaar met een handbediende vijfversnellingsbak (leverbaar vanaf zomer 2002 en een vijftrapsautomaat (leverbaar vanaf heden). De automaat is adaptief, wat betekent dat zijn schakelpatroon zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. De automaat beschikt ook over een W-stand, bedoeld voor het rijden op een winters, glad wegdek. De auto rijdt in deze stand in een hogere versnelling weg om slippen te voorkomen.

Alle Volvos S60 AWD zijn uitgerust met een vijfcilinder 2,4 liter motor met een light-pressure turbo. Het vermogen bedraagt 200 pk bij 6000 toeren per minuut en het maximum koppel is 285 Nm bij slechts 1800 toeren per minuut. Het is dezelfde motor als die in de Volvo S60 2.4T. Hij maakt deel uit van de nieuwe generatie RN-motoren die nog schoner, zuiniger en krachtiger zijn. Door de werking van de light-pressure turbo levert de motor al bij lage toerentallen een enorme kracht.