AutoRai
7-2-2002
Ford Fusion, de eerste uit een nieuwe generatie
Ford zal tijdens de autosalon van Genève de nieuwe Fusion onthullen,
een compleet nieuw model dat de volgende generatie compacte Fords
inluidt.
STEDELIJKE OVERTUIGING: DE FUSION IS DE VOLGENDE IN DE NIEUWE
GENERATIE COMPACTE AUTOS VAN FORD
* De Ford Fusion is de recente toevoeging aan de nieuwe generatie
compacte autos van Ford.
* De Fusion richt zich op een niche en combineert de beste aspecten
van compacte vijfdeurs autos, monovolumes en sportautos om zo uit
te groeien tot een voertuig dat Ford Urban Activity Vehicle een
auto voor stedelijke activiteiten noemt.
* De Fusion biedt volop ruimte voor gezinnen in een kleinere auto;
een stoere eigenzinnige stijl die van buitenaf bescherming biedt
en binnenin comfort en gemak.
* De Fusion onderscheidt zich van andere compacte autos door de
hogere zitpositie van de bestuurder, ontworpen met het oog op meer
zichtbaarheid en comfort.
* De Fusion biedt stedelijk gerichte gezinnen een veilige en
betrouwbare omgeving met een keuze aan verbruiksefficiënte
motoren: de Ford TDCi common-rail turbodiesel met 68 PK/ 50 kW en
160 Nm koppel, de Duratec 16V benzinemotoren van Ford, zowel
verkrijgbaar als een 1,4-liter, 80PK/ 58 kW, als een 1,6-liter,
100-PK/ 74 kW-variant.
Het is gemakkelijker om de nieuwe Ford Fusion in een nauw
parkeerplaatsje in de stad te manoeuvreren dan de stoere, gestileerde
telg van de volgende generatie compacte autos van Ford op het eerste
gezicht in een kader te plaatsen.
De Ford Fusion is een bijzondere auto. Hij overstijgt conventionele
autosegmenten en stereotiepen met betrekking tot compacte autos,
waardoor zijn eigen niche segment van de eerste Urban Activity Vehicle
wordt gecreëerd. Het Europese ontwerpersteam van Ford is ervan
overtuigd met de Fusion een niche ontdekt te hebben, een subsegment
van de markt dat door andere fabrikanten nog niet werd
geïdentificeerd. Deze ontdekking wordt door hen van vitaal belang
geacht om een belangrijke plaats te veroveren op de
concurrentiegevoelige Europese markt voor compacte autos.
"De Fusion is het tweede resultaat van onze architectuur van compacte
autos en illustreert hoe wij hem hebben ontworpen om te voldoen aan de
levensstijl van de gebruiker zei Philip Maguire, autolijndirecteur
compacte autos van Ford Europa. Deze nieuwe auto weerspiegelt de
groeiende diversiteit en veranderende verwachtingen van onze klanten
in steden. Hij neemt de sterke aspecten over die doorgaans met andere
autosegmenten worden geassocieerd en combineert deze voor de eerste
keer in een compacte auto.
De Fusion heeft zijn eigen unieke uitstraling een stedelijke
zelfverzekerdheid, met voldoende ruimte binnenin voor gezinnen en toch
is het een relatief kleine auto. Aan de buitenkant biedt hij
bescherming en aan de binnenkant comfort en gemak. Een hogere
zitpositie stelt de bestuurder in staat tot een goed totaal overzicht
op de weg, in combinatie met de wendbaarheid en het economische
verbruik van een kleine auto.
De moderne, eigenzinnige stijl en het ruimtelijke interieur van de
Fusion kan passen bij vele levensstijlen, maar Ford verwacht dat hij
vooral jonge stedelijke gezinnen zal aanspreken. In het bijzonder
gezinnen met kinderen die op zoek zijn naar een compact, op maat
gemaakt antwoord op hun complexe transporteisen.
Een vraag identificeren waaraan nog niet was voldaan
De Fusion werd geïnspireerd door onderzoek van Ford dat uitwees dat er een niche is in de huidige markt van compacte autos.
Ons onderzoek deed ons geloven dat er een vraag bestond op de markt
voor compacte autos waaraan nog niet was voldaan, zei Morten Hannesbo,
merkmanager compacte autos van Ford Europa. De Ford Fusion vult deze
niche in door drie kenmerken ervan te verenigen. De Fusion heeft alles
te maken met het maken van pientere keuzes om zo een combinatie van
meer vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid en de wendbaarheid van een
kleine auto te bieden. Hij dient veelzijdig te zijn maar er ook leuk
uit te zien. Op de weg moet hij een stoere indruk wekken maar dit
betekent niet dat de klanten een wegonvriendelijke auto nodig hebben.
Evenmin hebben zij behoefte aan een groot vervoersmiddel waarmee het
in de stad moeilijk parkeren is.
Het beschermende karakter van de Fusion straalt functionaliteit,
vrijheid en onafhankelijkheid uit. Al deze aspecten appelleren aan de
toekomstige Fusion-klant.
Ford verwacht dat de Fusion kopers zal aanspreken die sociaal bewust
zijn en vertrouwen, eerlijkheid en persoonlijke verantwoordelijkheid
waarderen. Dit zijn mensen die meer belang hechten aan functionaliteit
dan aan frivoliteit en een auto willen die recht voor z´n raap en
ongecompliceerd is. Het voertuig zal een centrale plaats innemen in
hun drukke leven, en terwijl zij zo veel mogelijk van hun stedelijke
levensstijl willen profiteren, voelen zij tevens de behoefte aan
bescherming tegen de irritaties en uitdagingen van het stadsverkeer.
De Fusion zal ook rekening houden met de wens van de klant met
betrekking tot zuinigheid en value-for-money. Het economische verbruik
in het dagelijks leven en de lage kosten karakteriseren de volledige
nieuwe generatie compacte autos van Ford.
Ontworpen voor stedelijke gezinnen
De Ford Fusion werd ontworpen rond de ruimte-eisen van gezinnen in een
stedelijke omgeving. Zijn ontwerp wordt gekarakteriseerd door
soliditeit, gestructureerd met een beschermende kooi om het harde
stadsverkeer te doorstaan. De Fusion heeft stijlelementen die de
soliditeit, de robuustheid en de aanwezigheid op de weg van SUVs, de
grote kofferruimte van monovolumes en de dynamische, wendbare
kwaliteiten van een kleine auto combineert, zei Mark Adams,
hoofdontwerper van de auto. Voor gezinnen die het meeste van een
stedelijke omgeving willen profiteren is dit een aantrekkelijke
combinatie. De ontwerpelementen van de Fusion omvatten:
* Een hogere zitpositie voor de bestuurder met het oog op meer zicht
en optimale wendbaarheid in stedelijke verkeerssituaties met
inbegrip van parkeren.
* De hoogte van de carrosserie en het wielenontwerp werden
geoptimaliseerd met het oog op rijdcomfort, om zo uitdagingen in
het stadsverkeer zoals verkeersdrempels en stoepranden aan te
gaan.
* Uitgeholde architectuur om de zitruimte te maximaliseren.
* Een vierkante portieropening evenals een vlakke laadvloer bieden
een ruime en veelzijdige kofferruimte.
* Een gevoel van autoriteit in de context van een compacte
stadsauto.
De Fusion laat met zijn voorkant een indruk achter van doelgerichtheid
en kracht. Hij heeft een hoge, trotse motorkaplijn, met een prominente
grille en ruitvormige koplampen, die door bladmetaal van de grille
zijn gescheiden.
Volgens Adams werd het hedendaagse exterieur ontwerp van de Fusion
geïnspireerd, gedeeltelijk althans, door moderne sportschoenen:
De voor- en achterbumpers lopen door om de wiellippen en de lager gelegen zijden van de carrosserie te integreren, om zo het effect van een zijdelingse bekleding te creëren, de gebruiksvriendelijkheid van de auto te verhogen en een stoer gevoel van bescherming uit te stralen, verklaarde Adams. Evenals het profiel en de zool van een loopschoen de drager beschermen, biedt de Fusion bescherming tegen deuken en krassen die onvermijdelijk deel uitmaken van het stadsleven.
De achterzijde van de auto is uitgehold om zijn functionaliteit te
benadrukken. De verticale vijfde deur snijdt diep in de lage
achterbumper, om zo de tildrempel te verlagen, met een laag gemonteerd
kentekenbewijs helemaal onderaan. Een afzonderlijk, vergroot ovalen
Ford-logo accentueert het achterpaneel onder het achterlicht en drukt
de zelfverzekerdheid van de auto uit.
Van opzij lijkt het zogenaamde ´Day Light Opening´ raam van de Fusion
uit een stuk gemaakt, wat een ruimtegevoel genereert, terwijl het
diepe glas bedoeld is om het zicht van de bestuurder te optimaliseren.
Ondanks dit ruimtelijke gevoel blijft de Fusion een sportieve en
dynamische daklijn behouden.
De lagere carrosserie maakt instappen en uitstappen eenvoudiger, in
het bijzonder voor kinderen en kleine volwassenen. Bovendien geeft dit
ontwerpskenmerk de Fusion een evenwichtige en zelfverzekerde
uitstraling.
Wielen van 30 centimeter en P195/60R15 banden zijn standaard en dragen
bij tot de unieke rijdkwaliteit van de Fusion. Het bandenprofiel zorgt
voor een vaste wegligging van de Fusion en draagt bij tot meer
stabiliteit tijdens de verrichtingen.
Het gelegeerde wielontwerp onderstreept het sportieve, solide
karakter, en zal verkrijgbaar zijn in een ontwerp met vijf spaken en
een luxe-uitvoering met zeven spaken.
Het interieur van de Fusion heeft dezelfde vastberaden aanpak
ondergaan wat ergonomisch design betreft als zijn broer, de nieuwe
Ford Fiesta, maar werd uitgevoerd met een stoerdere en meer praktische
noot.
Het dashboard van de Fusion heeft een stevig gestructureerde ´look`,
onderstreept door vier verticale banden die de indruk wekken van
steunriemen. De instrumentenbehuizing is ruitvormig met ergonomisch
geplaatste controle-instrumenten. Het centrale deel is krachtig en
dominant, met duidelijke, goed geplaatste controle-instrumenten. Het
loopt verder tot het uiteinde van het instrumentenpaneel om zo een
uitklapbaar opbergvak te creëren.
Comfortabele zit
De Fusion herdefinieert de ruimte die van kleine autos kan worden
verwacht. Dankzij de externe afmetingen die langer (4020 mm), breder
(1708 mm) en hoger (1503 mm) zijn dan die van een typische kleine
auto, biedt deze auto een nieuw niveau op gebied van ruimte voor de
moderne stedelijke gezinnen van vandaag.
De Fusion is veelzijdig genoeg om mensen, en hun bagage te kunnen
vervoeren, zonder concessies te doen aan de nodige wendbaarheid van
een kleinere auto, zei Paul Butcher, hoofd bagage-engineering voor de
Fusion. De Fusion is klaar voor alles het gezin, vrienden, winkelen,
babyspullen, rolstoelen of koffers voor een weekend er tussenuit.
De ruimte van de Fusion is merkbaar zowel op de voorste stoelen als op
de achterbank.
Dankzij de bestuurderspositie heeft de bestuurders een goede zicht
naar buiten toe en kan hij/ zij gemakkelijk in- en uitstappen. De
plaatsen voor het hoofd (1017 mm), de benen (1045 mm) en de schouders
(1358 mm) zijn gericht op comfort.
De passagiers achterin genieten eveneens van het ruimtelijke comfort,
door een knieruimte van 34 mm en de ruime plaats voor het hoofd (981
mm), de benen (943 mm) en de schouders (1325 mm).
De veelzijdige bagage- en opbergplaats van de Fusion bevat:
* Een standaard bagagevolume van 337 liter dat zonder moeite plaats
biedt voor omvangrijke spullen.
* Een 60/40 gescheiden achterbank die naar voren kan worden geklapt
om in een uitgebreide achterste laadlengte te voorzien. Dit maakt
de Fusion uiterst geschikt voor het transport van volumineuze
ladingen, zoals plat verpakte meubelen en prefab keukenkastjes.
* Spullen kunnen eenvoudig uit de kofferruimte worden geschoven
dankzij een lip tussen de vloer en de achterbumper.
* De hoogte van de laadvloer is gelijk aan het bovenstuk van de naar
binnen wijzende bumper wanneer de vijfde deur is geopend.
* De voorste passagiersstoel kan eveneens worden neergeklapt om zo
lange zaken te vervoeren en om als picnictafel tijdens
gezinsuitstapjes te fungeren.
* De hogere zitpositie zorgt voor bijkomende laadruimte onder de
passagierstoelen.
* Extra laadruimte in het dashboard, waaronder een afvalbakje met
openklappende klep zoals in de Ford Galaxy.
Uitbreiding van het Intelligent Protection System van Ford
De nieuwe Fusion beschikt over geavanceerde technologie, waaronder het
standaards Intelligent Protection System met tweefasige voorste
airbags.
De veiligheid van de Fusion is gebaseerd op de robuuste
carrosseriestructuur die werd ontworpen voor de nieuwe generatie
compacte autos van Ford, zei Stuart Black, engineeringmanager voor de
carrosserie van de Fusion. De carrosserie van de Fusion maakt
uitvoerig gebruik van sterk staal om een robuuste carrosseriestructuur
te creëren voor een verhoogde bescherming van de inzittenden en
energie-absorberende kreukelzones.
Het Intelligent Protection System, dat tweefasige voorste airbags
bevat evenals botsingsensoren, laat het gebruik van de airbags
afhangen van het soort en de ernst van de frontale botsing. Het maakt
deel uit van een pakket van maximaal zes airbags voor de berijder van
de Fusion:
* Zijdelingse airbags ter bescherming van de borstkas zijn
verkrijgbaar voor de passagiers voorin in geval van een
zijdelingse aanrijding.
* Optionele opblaasbare zijdelingse curtain airbags bieden
bescherming voor het hoofd in geval van een zijdelingse aanrijding
bij de passagiers voorin en achterin. De ´gordijnen` worden over
de gehele lengte tussen de A- en C-stijlen met lucht gevuld.
De Fusion heeft eveneens driepuntsveiligheidsgordels voor alle vijf
zitplaatsen en de carrosseriestructuur werd zo ontworpen dat de
voetruimte in geval van een frontale botsing minimaal naar binnen toe
schuift. Het ontkoppelings- en rempedaal van de Fusion werden zo
ontworpen dat deze lichamelijke letsels aan de benen van de bestuurder
tot een minimum zal beperken.
Zuinigheid in het dagelijks leven
Bij de nieuwe Ford Fusion kan men kiezen uit drie eigentijdse motoren.
Het motorgamma van de Fusion reikt van de laatste nieuwe common-rail
dieselmotortechnologie tot twee benzinemotoren, die alle werden
ontworpen om zuinig te rijden in het dagelijks leven, zei David Myers,
manager motoren van de Fusion.
Bij de Fusion kan men kiezen uit de volgende motoren:
* De compacte, lichte 1,4-liter Duratorq TDCi aluminium
turbodieselmotor met de common-rail injectietechnologie van de
nieuwe generatie. Hij haalt een maximaal vermogen van 68 PK/ 50 kW
en160 Nm koppel. Deze door kabels aangedreven common-rail diesel
werd ontworpen met het oog op rijplezier, zuinigheid en meer
verfijnde dieselmotoren.
* Duratec 16V, de benzinemotor met dubbele bovenliggende nokkenassen
die ook in de varianten van de Ford Focus en de nieuwe Ford Fiesta
wordt aangeboden in twee configuraties een 80 pk/ 58 kW 1,4-liter,
een 100 pk/ 74 kW 1,6-liter variant. De beide motoren zijn
eveneens uitgerust met een elektronische precisiegasklep voor
gevoelige en economische prestaties.
Rijkwaliteit
De Ford Fusion werd ontworpen om een uitstekende rijkwaliteit op het
gebied van de compacte autos van Ford te leveren, terwijl een grote
stabiliteit in een auto die groot is voor zijn klasse dient te worden
gegarandeerd. Derhalve wordt gestreefd naar de juiste combinatie van
wendbaarheid, stabiliteit, precisie om zowel zijn stoerheid in de stad
als de veilige haven voor de inzittenden te weerspiegelen.
Diepgaande engineering ging vooraf aan de carrosseriestructuur, de
ophanging en besturingssystemen van de Fusion, zei Mark Stanton,
voertuigengineering manager voor de Fusion. De ontwikkeling heeft zich
geconcentreerd op de optimalisering van de stijfheid en flexibiliteit
van de ophangingsonderdelen met het oog op robuustheid en
betrouwbaarheid.
De achterste draagbalkophanging van de Fusion beschikt over een dikke
sectie voor robuustheid, terwijl aan de voorkant een anti-rol-bar is
aangebracht. De veren werden verbeterd met het oog op de stijfheid.
De kalibrering van de ophanging was van essentieel belang voor de
doelstellingen met betrekking tot rijcomfort van de Fusion. Binnenin
de stoere buitenkant werd de Fusion ontworpen om de inzittenden te
beschermen tegen het schokkerige van het stadsverkeer. De mogelijkheid
van de auto om verkeersdrempels te nemen en op een oneffen
wegoppervlak te rijden is essentieel voor het comfort van de
inzittenden.
De dempers werden bijgesteld met het oog op meer stabiliteit terwijl
gebruik werd gemaakt van krachtsnelheidsmetingen bij een lage,
gemiddelde en hoge snelheid. De zuigers, veren, kleppenplaten en
staven van de dempers werden geoptimaliseerd om een evenwicht te
vinden tussen de handelbaarheid en wendbaarheid van de Fusion in een
stedelijke omgeving.