AutoRai

7-2-2002

Ford Fusion, de eerste uit een nieuwe generatie

Ford zal tijdens de autosalon van Genève de nieuwe Fusion onthullen, een compleet nieuw model dat de volgende generatie compacte Fords inluidt.

STEDELIJKE OVERTUIGING: DE FUSION IS DE VOLGENDE IN DE NIEUWE GENERATIE COMPACTE AUTOS VAN FORD

* De Ford Fusion is de recente toevoeging aan de nieuwe generatie compacte autos van Ford.

* De Fusion richt zich op een niche en combineert de beste aspecten van compacte vijfdeurs autos, monovolumes en sportautos om zo uit te groeien tot een voertuig dat Ford Urban Activity Vehicle een auto voor stedelijke activiteiten noemt.

* De Fusion biedt volop ruimte voor gezinnen in een kleinere auto; een stoere eigenzinnige stijl die van buitenaf bescherming biedt en binnenin comfort en gemak.

* De Fusion onderscheidt zich van andere compacte autos door de hogere zitpositie van de bestuurder, ontworpen met het oog op meer zichtbaarheid en comfort.

* De Fusion biedt stedelijk gerichte gezinnen een veilige en betrouwbare omgeving met een keuze aan verbruiksefficiënte motoren: de Ford TDCi common-rail turbodiesel met 68 PK/ 50 kW en 160 Nm koppel, de Duratec 16V benzinemotoren van Ford, zowel verkrijgbaar als een 1,4-liter, 80PK/ 58 kW, als een 1,6-liter, 100-PK/ 74 kW-variant.

Het is gemakkelijker om de nieuwe Ford Fusion in een nauw parkeerplaatsje in de stad te manoeuvreren dan de stoere, gestileerde telg van de volgende generatie compacte autos van Ford op het eerste gezicht in een kader te plaatsen.

De Ford Fusion is een bijzondere auto. Hij overstijgt conventionele autosegmenten en stereotiepen met betrekking tot compacte autos, waardoor zijn eigen niche segment van de eerste Urban Activity Vehicle wordt gecreëerd. Het Europese ontwerpersteam van Ford is ervan overtuigd met de Fusion een niche ontdekt te hebben, een subsegment van de markt dat door andere fabrikanten nog niet werd geïdentificeerd. Deze ontdekking wordt door hen van vitaal belang geacht om een belangrijke plaats te veroveren op de concurrentiegevoelige Europese markt voor compacte autos.

"De Fusion is het tweede resultaat van onze architectuur van compacte autos en illustreert hoe wij hem hebben ontworpen om te voldoen aan de levensstijl van de gebruiker zei Philip Maguire, autolijndirecteur compacte autos van Ford Europa. Deze nieuwe auto weerspiegelt de groeiende diversiteit en veranderende verwachtingen van onze klanten in steden. Hij neemt de sterke aspecten over die doorgaans met andere autosegmenten worden geassocieerd en combineert deze voor de eerste keer in een compacte auto.

De Fusion heeft zijn eigen unieke uitstraling een stedelijke zelfverzekerdheid, met voldoende ruimte binnenin voor gezinnen en toch is het een relatief kleine auto. Aan de buitenkant biedt hij bescherming en aan de binnenkant comfort en gemak. Een hogere zitpositie stelt de bestuurder in staat tot een goed totaal overzicht op de weg, in combinatie met de wendbaarheid en het economische verbruik van een kleine auto.

De moderne, eigenzinnige stijl en het ruimtelijke interieur van de Fusion kan passen bij vele levensstijlen, maar Ford verwacht dat hij vooral jonge stedelijke gezinnen zal aanspreken. In het bijzonder gezinnen met kinderen die op zoek zijn naar een compact, op maat gemaakt antwoord op hun complexe transporteisen.

Een vraag identificeren waaraan nog niet was voldaan

De Fusion werd geïnspireerd door onderzoek van Ford dat uitwees dat er een niche is in de huidige markt van compacte autos.

Ons onderzoek deed ons geloven dat er een vraag bestond op de markt voor compacte autos waaraan nog niet was voldaan, zei Morten Hannesbo, merkmanager compacte autos van Ford Europa. De Ford Fusion vult deze niche in door drie kenmerken ervan te verenigen. De Fusion heeft alles te maken met het maken van pientere keuzes om zo een combinatie van meer vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid en de wendbaarheid van een kleine auto te bieden. Hij dient veelzijdig te zijn maar er ook leuk uit te zien. Op de weg moet hij een stoere indruk wekken maar dit betekent niet dat de klanten een wegonvriendelijke auto nodig hebben. Evenmin hebben zij behoefte aan een groot vervoersmiddel waarmee het in de stad moeilijk parkeren is.

Het beschermende karakter van de Fusion straalt functionaliteit, vrijheid en onafhankelijkheid uit. Al deze aspecten appelleren aan de toekomstige Fusion-klant.

Ford verwacht dat de Fusion kopers zal aanspreken die sociaal bewust zijn en vertrouwen, eerlijkheid en persoonlijke verantwoordelijkheid waarderen. Dit zijn mensen die meer belang hechten aan functionaliteit dan aan frivoliteit en een auto willen die recht voor z´n raap en ongecompliceerd is. Het voertuig zal een centrale plaats innemen in hun drukke leven, en terwijl zij zo veel mogelijk van hun stedelijke levensstijl willen profiteren, voelen zij tevens de behoefte aan bescherming tegen de irritaties en uitdagingen van het stadsverkeer.

De Fusion zal ook rekening houden met de wens van de klant met betrekking tot zuinigheid en value-for-money. Het economische verbruik in het dagelijks leven en de lage kosten karakteriseren de volledige nieuwe generatie compacte autos van Ford.

Ontworpen voor stedelijke gezinnen

De Ford Fusion werd ontworpen rond de ruimte-eisen van gezinnen in een stedelijke omgeving. Zijn ontwerp wordt gekarakteriseerd door soliditeit, gestructureerd met een beschermende kooi om het harde stadsverkeer te doorstaan. De Fusion heeft stijlelementen die de soliditeit, de robuustheid en de aanwezigheid op de weg van SUVs, de grote kofferruimte van monovolumes en de dynamische, wendbare kwaliteiten van een kleine auto combineert, zei Mark Adams, hoofdontwerper van de auto. Voor gezinnen die het meeste van een stedelijke omgeving willen profiteren is dit een aantrekkelijke combinatie. De ontwerpelementen van de Fusion omvatten:
* Een hogere zitpositie voor de bestuurder met het oog op meer zicht en optimale wendbaarheid in stedelijke verkeerssituaties met inbegrip van parkeren.

* De hoogte van de carrosserie en het wielenontwerp werden geoptimaliseerd met het oog op rijdcomfort, om zo uitdagingen in het stadsverkeer zoals verkeersdrempels en stoepranden aan te gaan.

* Uitgeholde architectuur om de zitruimte te maximaliseren.
* Een vierkante portieropening evenals een vlakke laadvloer bieden een ruime en veelzijdige kofferruimte.

* Een gevoel van autoriteit in de context van een compacte stadsauto.

De Fusion laat met zijn voorkant een indruk achter van doelgerichtheid en kracht. Hij heeft een hoge, trotse motorkaplijn, met een prominente grille en ruitvormige koplampen, die door bladmetaal van de grille zijn gescheiden.

Volgens Adams werd het hedendaagse exterieur ontwerp van de Fusion geïnspireerd, gedeeltelijk althans, door moderne sportschoenen:

De voor- en achterbumpers lopen door om de wiellippen en de lager gelegen zijden van de carrosserie te integreren, om zo het effect van een zijdelingse bekleding te creëren, de gebruiksvriendelijkheid van de auto te verhogen en een stoer gevoel van bescherming uit te stralen, verklaarde Adams. Evenals het profiel en de zool van een loopschoen de drager beschermen, biedt de Fusion bescherming tegen deuken en krassen die onvermijdelijk deel uitmaken van het stadsleven.

De achterzijde van de auto is uitgehold om zijn functionaliteit te benadrukken. De verticale vijfde deur snijdt diep in de lage achterbumper, om zo de tildrempel te verlagen, met een laag gemonteerd kentekenbewijs helemaal onderaan. Een afzonderlijk, vergroot ovalen Ford-logo accentueert het achterpaneel onder het achterlicht en drukt de zelfverzekerdheid van de auto uit.

Van opzij lijkt het zogenaamde ´Day Light Opening´ raam van de Fusion uit een stuk gemaakt, wat een ruimtegevoel genereert, terwijl het diepe glas bedoeld is om het zicht van de bestuurder te optimaliseren. Ondanks dit ruimtelijke gevoel blijft de Fusion een sportieve en dynamische daklijn behouden.

De lagere carrosserie maakt instappen en uitstappen eenvoudiger, in het bijzonder voor kinderen en kleine volwassenen. Bovendien geeft dit ontwerpskenmerk de Fusion een evenwichtige en zelfverzekerde uitstraling.

Wielen van 30 centimeter en P195/60R15 banden zijn standaard en dragen bij tot de unieke rijdkwaliteit van de Fusion. Het bandenprofiel zorgt voor een vaste wegligging van de Fusion en draagt bij tot meer stabiliteit tijdens de verrichtingen.

Het gelegeerde wielontwerp onderstreept het sportieve, solide karakter, en zal verkrijgbaar zijn in een ontwerp met vijf spaken en een luxe-uitvoering met zeven spaken.

Het interieur van de Fusion heeft dezelfde vastberaden aanpak ondergaan wat ergonomisch design betreft als zijn broer, de nieuwe Ford Fiesta, maar werd uitgevoerd met een stoerdere en meer praktische noot.

Het dashboard van de Fusion heeft een stevig gestructureerde ´look`, onderstreept door vier verticale banden die de indruk wekken van steunriemen. De instrumentenbehuizing is ruitvormig met ergonomisch geplaatste controle-instrumenten. Het centrale deel is krachtig en dominant, met duidelijke, goed geplaatste controle-instrumenten. Het loopt verder tot het uiteinde van het instrumentenpaneel om zo een uitklapbaar opbergvak te creëren.

Comfortabele zit

De Fusion herdefinieert de ruimte die van kleine autos kan worden verwacht. Dankzij de externe afmetingen die langer (4020 mm), breder (1708 mm) en hoger (1503 mm) zijn dan die van een typische kleine auto, biedt deze auto een nieuw niveau op gebied van ruimte voor de moderne stedelijke gezinnen van vandaag.

De Fusion is veelzijdig genoeg om mensen, en hun bagage te kunnen vervoeren, zonder concessies te doen aan de nodige wendbaarheid van een kleinere auto, zei Paul Butcher, hoofd bagage-engineering voor de Fusion. De Fusion is klaar voor alles het gezin, vrienden, winkelen, babyspullen, rolstoelen of koffers voor een weekend er tussenuit.

De ruimte van de Fusion is merkbaar zowel op de voorste stoelen als op de achterbank.

Dankzij de bestuurderspositie heeft de bestuurders een goede zicht naar buiten toe en kan hij/ zij gemakkelijk in- en uitstappen. De plaatsen voor het hoofd (1017 mm), de benen (1045 mm) en de schouders (1358 mm) zijn gericht op comfort.

De passagiers achterin genieten eveneens van het ruimtelijke comfort, door een knieruimte van 34 mm en de ruime plaats voor het hoofd (981 mm), de benen (943 mm) en de schouders (1325 mm).

De veelzijdige bagage- en opbergplaats van de Fusion bevat:
* Een standaard bagagevolume van 337 liter dat zonder moeite plaats biedt voor omvangrijke spullen.

* Een 60/40 gescheiden achterbank die naar voren kan worden geklapt om in een uitgebreide achterste laadlengte te voorzien. Dit maakt de Fusion uiterst geschikt voor het transport van volumineuze ladingen, zoals plat verpakte meubelen en prefab keukenkastjes.
* Spullen kunnen eenvoudig uit de kofferruimte worden geschoven dankzij een lip tussen de vloer en de achterbumper.
* De hoogte van de laadvloer is gelijk aan het bovenstuk van de naar binnen wijzende bumper wanneer de vijfde deur is geopend.
* De voorste passagiersstoel kan eveneens worden neergeklapt om zo lange zaken te vervoeren en om als picnictafel tijdens gezinsuitstapjes te fungeren.

* De hogere zitpositie zorgt voor bijkomende laadruimte onder de passagierstoelen.

* Extra laadruimte in het dashboard, waaronder een afvalbakje met openklappende klep zoals in de Ford Galaxy.

Uitbreiding van het Intelligent Protection System van Ford

De nieuwe Fusion beschikt over geavanceerde technologie, waaronder het standaards Intelligent Protection System met tweefasige voorste airbags.

De veiligheid van de Fusion is gebaseerd op de robuuste carrosseriestructuur die werd ontworpen voor de nieuwe generatie compacte autos van Ford, zei Stuart Black, engineeringmanager voor de carrosserie van de Fusion. De carrosserie van de Fusion maakt uitvoerig gebruik van sterk staal om een robuuste carrosseriestructuur te creëren voor een verhoogde bescherming van de inzittenden en energie-absorberende kreukelzones.

Het Intelligent Protection System, dat tweefasige voorste airbags bevat evenals botsingsensoren, laat het gebruik van de airbags afhangen van het soort en de ernst van de frontale botsing. Het maakt deel uit van een pakket van maximaal zes airbags voor de berijder van de Fusion:

* Zijdelingse airbags ter bescherming van de borstkas zijn verkrijgbaar voor de passagiers voorin in geval van een zijdelingse aanrijding.

* Optionele opblaasbare zijdelingse curtain airbags bieden bescherming voor het hoofd in geval van een zijdelingse aanrijding bij de passagiers voorin en achterin. De ´gordijnen` worden over de gehele lengte tussen de A- en C-stijlen met lucht gevuld.

De Fusion heeft eveneens driepuntsveiligheidsgordels voor alle vijf zitplaatsen en de carrosseriestructuur werd zo ontworpen dat de voetruimte in geval van een frontale botsing minimaal naar binnen toe schuift. Het ontkoppelings- en rempedaal van de Fusion werden zo ontworpen dat deze lichamelijke letsels aan de benen van de bestuurder tot een minimum zal beperken.

Zuinigheid in het dagelijks leven

Bij de nieuwe Ford Fusion kan men kiezen uit drie eigentijdse motoren.

Het motorgamma van de Fusion reikt van de laatste nieuwe common-rail dieselmotortechnologie tot twee benzinemotoren, die alle werden ontworpen om zuinig te rijden in het dagelijks leven, zei David Myers, manager motoren van de Fusion.

Bij de Fusion kan men kiezen uit de volgende motoren:
* De compacte, lichte 1,4-liter Duratorq TDCi aluminium turbodieselmotor met de common-rail injectietechnologie van de nieuwe generatie. Hij haalt een maximaal vermogen van 68 PK/ 50 kW en160 Nm koppel. Deze door kabels aangedreven common-rail diesel werd ontworpen met het oog op rijplezier, zuinigheid en meer verfijnde dieselmotoren.

* Duratec 16V, de benzinemotor met dubbele bovenliggende nokkenassen die ook in de varianten van de Ford Focus en de nieuwe Ford Fiesta wordt aangeboden in twee configuraties een 80 pk/ 58 kW 1,4-liter, een 100 pk/ 74 kW 1,6-liter variant. De beide motoren zijn eveneens uitgerust met een elektronische precisiegasklep voor gevoelige en economische prestaties.

Rijkwaliteit

De Ford Fusion werd ontworpen om een uitstekende rijkwaliteit op het gebied van de compacte autos van Ford te leveren, terwijl een grote stabiliteit in een auto die groot is voor zijn klasse dient te worden gegarandeerd. Derhalve wordt gestreefd naar de juiste combinatie van wendbaarheid, stabiliteit, precisie om zowel zijn stoerheid in de stad als de veilige haven voor de inzittenden te weerspiegelen.

Diepgaande engineering ging vooraf aan de carrosseriestructuur, de ophanging en besturingssystemen van de Fusion, zei Mark Stanton, voertuigengineering manager voor de Fusion. De ontwikkeling heeft zich geconcentreerd op de optimalisering van de stijfheid en flexibiliteit van de ophangingsonderdelen met het oog op robuustheid en betrouwbaarheid.

De achterste draagbalkophanging van de Fusion beschikt over een dikke sectie voor robuustheid, terwijl aan de voorkant een anti-rol-bar is aangebracht. De veren werden verbeterd met het oog op de stijfheid.

De kalibrering van de ophanging was van essentieel belang voor de doelstellingen met betrekking tot rijcomfort van de Fusion. Binnenin de stoere buitenkant werd de Fusion ontworpen om de inzittenden te beschermen tegen het schokkerige van het stadsverkeer. De mogelijkheid van de auto om verkeersdrempels te nemen en op een oneffen wegoppervlak te rijden is essentieel voor het comfort van de inzittenden.

De dempers werden bijgesteld met het oog op meer stabiliteit terwijl gebruik werd gemaakt van krachtsnelheidsmetingen bij een lage, gemiddelde en hoge snelheid. De zuigers, veren, kleppenplaten en staven van de dempers werden geoptimaliseerd om een evenwicht te vinden tussen de handelbaarheid en wendbaarheid van de Fusion in een stedelijke omgeving.