Ingezonden persbericht

BROADVISION'S BUSINESS UPDATE JANUARI 2002

Houten, 7 februari 2002 - BroadVision Inc. (Nasdaq: BVSN, Neuer Markt: BDN), 's werelds toonaangevende leverancier van gepersonaliseerde selfservice e-business applicaties, presenteert vandaag een overzicht van de meest recente ontwikkelingen binnen het bedrijf. Deze maand onder meer een overzicht van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van technologie en klanten.


- Travellink lanceert innovatieve B2E reisportaal met BroadVision Amadeus Travel Commerce

- Siemens en BroadVision wereldwijd partners

- De staat Minnesota kiest voor BroadVision standaard
- Pitney Bowes heeft baat bij Enterprise Selfservice
- BroadVision maakt cijfers vierde kwartaal en cijfers van 2001 bekend
- Halfgeleiderdistributeur Memec lanceert een BroadVision selfservicesite
OVER BROADVISION

BROADVISION MAAKT CIJFERS VIERDE KWARTAAL EN CIJFERS VAN 2001 BEKEND

BroadVision maakte afgelopen maand het bedrijfsresultaat over het laatste kwartaal van 2001 bekend. De opbrengsten over het vierde kwartaal bedroegen 48 miljoen dollar (in het derde kwartaal bedroeg de opbrengst 51,2 miljoen dollar). Opbrengsten uit verkoop van licenties in het vierde kwartaal van 2001 bedroegen 20,8 miljoen dollar. Een groei van zes procent in vergelijking met het voorgaande kwartaal.

Pro forma was het netto verlies over het vierde kwartaal 8,2 miljoen dollar (3 dollarcent per aandeel). Afschrijving van goodwill, aangekochte technologieën en kosten voor ontwikkeling van nieuwe technologieën en herstructering zijn niet meegenomen in het resultaat.

OVER BROADVISION KLANTEN

TRAVELLINK LANCEERT INNOVATIEVE B2E REISPORTAAL MET BROADVISION AMADEUS

TRAVEL COMMERCE

Travellink, een onafhankelijk reisbureau in Scandinavië heeft in samenwerking met BroadVision en Amadeus Global Travel Distribution, een nieuw portaal ontwikkeld op www.travellink.com. Travellink is een joint venture tussen SAS, Amadeus en Tele2 en levert diensten aan het MKB in de Noord Europa. Het biedt bedrijven dezelfde service en kwaliteit als een conventioneel reisbureau maar tegen veel lagere kosten. Travellink biedt organisaties toegang tot meer dan 500 vliegmaatschappijen, 56.000 hotels en 46 autoverhuurbedrijven. Bedrijven die zich aanmelden bij Travellink kunnen zelf toegang en richtlijnen voor hun medewerkers invoeren en aanpassen. Werknemers ontvangen gepersonaliseerde content en reisopties, waardoor reisarrangementen sneller gemaakt kunnen worden, wat de acceptatie van deze service ten goede komt.

Travellink wordt 24 uur per dag ondersteund door een callcenter van Bennett BTI. BroadVision-Amadeus Travel Commerce slaat alle klantgegevens op in één databank zodat zowel de klant als het callcenter real-time inzicht hebben in dezelfde reserveringsgegevens.

Travellink's diensten stellen bedrijven in staat controle uit te oefenen op hun procedures en richtlijnen met betrekking tot reizen en zodoende reiskosten te beperken. Ook zal inzicht in 'corporate travel patronen' worden vergroot, waardoor bedrijven eerder en sneller kunnen reageren en reisprocedures kunnen aanpassen.

SIEMENS EN BROADVISION WERELDWIJD PARTNERS

BroadVision maakte deze maand bekend dat zij een wereldwijd OEM partnerschap zijn aangegaan met Siemens Medical Solutions. Het partnerschap heeft tot doel de verspreiding van Siemens' Health Enterprise Dashboard te ondersteunen. Siemens' Health Enterprise Dashboard, gebouwd met BroadVision's One-To-One Enterprise -één van de meest toegankelijke e-business applicatie-omgevingen- is uitgebreid met business workflow functionaliteit specifiek voor bedrijven in de gezondheidssector. Het Dashboard kan door een instelling worden aangekocht of middels een ASP (application service provider) worden ingezet.

Het Dashboard biedt, wereldwijd, op maat gemaakte oplossingen voor klanten van Siemens in de gezondheidszorg sector en verzorgt onder meer de integratie van kritische bedrijfsdata, single-sign-on-toegang tot meerdere applicaties en kan artsen, patiënten, verzekeraars en toeleveranciers met elkaar in contact brengen. Dagelijkse werkzaamheden worden hierdoor duidelijker en communicatie binnen de instelling wordt meer gestroomlijnd. Processen zijn hierdoor eenvoudiger te beheersen en kosten kunnen gereduceerd worden, wat uiteindelijk de zorg ten goede komt. De toepassing kan eenvoudig via een web browser aangepast worden aan de wensen van de gebruiker.

Jon Zimmerman, vice president, e-Health Siemens: "De uitbreiding van onze relatie met BroadVision onderstreept nogmaals onze toewijding om werkzaamheden in de zorgsector te vereenvoudigen. Het Health Enterprise Dashboard biedt gepersonaliseerde, rol gebaseerde toegang tot online informatie waar en wanneer het nodig is."

DE STAAT MINNESOTA KIEST VOOR BROADVISION STANDAARD

Afgelopen januari heeft de Amerikaanse staat Minnesota besloten om voor de standaardisatie van haar e-government portaalinitiatieven de BroadVision serie van enterprise selfservice applicaties in te zetten. Minnesota zal BroadVision InfoExchange Portal en BroadVision One-To-One Content gebruiken om een nieuw portaal te ontwikkelen. Het vernieuwde overheidsportaal (www.portal.state.mn.us) heeft tot doel de bewoners van Minnesota sneller van informatie te kunnen voorzien. Het portaal is op de burger in plaats van op de instanties gericht. Minnesota deelt de content op in thema's zoals 'educatie', 'werkgelegenheid' en 'wetgeving'. Hierdoor wordt het voor de burger eenvoudiger om online zaken als belastingaangifte, vergunningaanvragen en licentievernieuwingen te kunnen doen. De staat 'verbindt' met haar nieuwe portaal ruim 100 verschillende instanties met elkaar.

BroadVision One-To-One personaliseringstechnologie zal eveneens gebruikt worden om gerichte informatie direct aan individuele portaalgebruikers af te leveren. Geregistreerde gebruikers krijgen toegang tot evenementenkalenders. Bovendien wordt de gebruiker op de hoogte gehouden over voor hem of haar belangrijke wijzigingen van content, op basis van hun voorkeuren door middel van notificaties. Een andere gepersonaliseerde functie is het 'Featured Links' menu dat gebruikers verwijst naar andere relevante informatie die met hun zoekopdracht van doen heeft.

PITNEY BOWES HEEFT BAAT BIJ ENTERPRISE SELFSERVICE

BroadVision meldde afgelopen maand dat Pitney Bowes, een toonaangevende leverancier van wereldwijde geïntegreerde e-mail- en documentmanagement oplossingen, een verbeterde site heeft gelanceerd: www.pitneybowes.com. De met BroadVision ondersteunde site kent een aantal nieuwe onderdelen die de dienstverlening aan Pitney Bowes' klanten vergroten. Als onderdeel van de verbeterde site is gekozen om gebruik te maken van de laatste J2EE-enabled versies van BroadVision's Enterprise selfservice applicaties - zoals de 6.0 versies van BroadVision One-To-One Enterprise, BroadVision Business Commerce, BroadVision InfoExchange Portal en BroadVision Retail Commerce.

Meer dan 150.000 Pitney Bowes klanten maken gebruik van het web om Pitney Bowes' frankeermachines te resetten en opnieuw te vullen. Het nieuwe portaal biedt klanten de mogelijkheid om onderdelen aan te vragen en de status van bestelling op te vragen op elk gewenst moment. De nieuwe 'Pitney Bowes store' heeft een complete lijn van benodigdheden en producten voor het MKB beschikbaar voor verkoop online. Pitney Bowes migreerde van Microsoft's e-commerce oplossing naar BroadVision Business Commerce voor deze nieuwe winkel. Door gebruik te maken van BroadVision's gepersonaliseerde 'cross-sell' en 'up-sell' mogelijkheden heeft Pitney Bowes een 10 procent toename van gemiddelde ordergrootte gerealiseerd.

"Het is voor wat betreft kosten het meeste efficiënte kanaal om routine metercontroles op frankeermachines uit te voeren", aldus Stew Gibson, vice president e-business van Pitney Bowes. "Ook worden nu de meest gangbare diensten die wij verlenen online afgehandeld via het kostenbesparende selfservice portaal in plaats van via het duurdere callcenter. BroadVision's personalisatie technologie zorgt ervoor dat onze klanten hetzelfde niveau van service krijgen via het portaal als via het callcenter."

HALFGELEIDERDISTRIBUTEUR MEMEC LANCEERT EEN BROADVISION SELFSERVICESITE

Memec, een toonaangevende distributeur van halfgeleiders, heeft deze maand een enterprise portaal ter verbetering van haar dienstverlening en vergroting van de vraag naar halfgeleiderproducten gelanceerd. Het Memec portaal zal, ondersteund door de BroadVision serie van selfservice applicaties, gedetailleerde vergelijkingen en evaluaties van halfgeleidercomponenten leveren die ontwikkelaars zullen helpen met het zoeken naar en specificeren van de juiste onderdelen. Het nieuwe Memec portaal (www.memec.com) ondersteunt hiermee Memec's doelstelling, namelijk het leveren van hoogstaande technische bronnen over halfgeleiders voor ontwikkelaars.

Ontwikkelaars zijn vaak lange tijd bezig om de juiste componenten te vinden. Memec's catalogus bevat meer dan 300.000 onderdelen. Een geregistreerde gebruiker kan nauwkeurige zoekacties opstarten, gebruikmakend van maximaal 30 verschillende zoekparameters en zal gebaseerd op zijn profiel en zoekcriteria, gepersonaliseerde informatie ontvangen. Met BroadVision's software heeft Memec het zoekproces en het verzamelen van veelomvattende data online geautomatiseerd, hierdoor is de tijd voor het vinden van een componenten verkort van 2 weken naar een paar minuten.

Door integratie met Memec's ERP systeem biedt het portaal ook real-time informatie over componentenprijzen en beschikbaarheid. BroadVision's content management functionaliteit is gebruikt om een workflow- en goedkeuringsproces te creëren, dat 500 werknemers van Memec in staat stelt om rechtstreeks op het portaal te publiceren. Het nieuwe portaal consolideert informatie die voorheen wereldwijd op 140 statische website werd gepubliceerd. Het portaal kan haar informatie aan klanten over de hele wereld leveren in 18 verschillende talen.

"Onze kennis van onderdelen is Memec's grootste eigenschap. Zoals gebruikelijk is de verkoopafdeling mede verantwoordelijk voor het versnellen van het tempo van ontwikkelingen", vertelt Colin Black, Global CIO van Memec. "Door het lanceren van dit portaal zijn wij in staat om verschillende processen te automatiseren, waardoor we onze klanten een snellere ontwikkeling kunnen bieden, kosten effectief een grotere klantenkring kunnen bedienen en onze verkooptrainingskosten kunnen verlagen."

OVER BROADVISION

BroadVision (Nasdaq: BVSN, Neuer Market: BDN) enterprise selfservice applicaties veranderen de manier waarop bedrijven zaken doen naar een gepersonaliseerd selfservice model. Dit levert voor bedrijven direct meerwaarde op, doordat dit model groei stimuleert, kosten reduceert en productiviteit vergroot. Toonaangevende wereldwijde bedrijven gebruiken BroadVision om hun enterprise selfservice initiatieven te ondersteunen. Door gebruik te maken van het web en draadloze apparatuur is het mogelijk om overal, eenduidig gepersonaliseerde informatie uit te wisselen waardoor synergie ontstaat tussen klanten, werknemers en partners.

Voor meer informatie over BroadVision kijk op: www.broadvision.com

Noot voor de redactie (