Gemeente Woerden

Tracéstudie randwegen

Inleiding Deelplan Randwegen

In 1998 is in opdracht van de gemeenteraad van Woerden een structuurvisie ontwikkeld voor de kern van Woerden voor de periode 2005 tot 2015, getiteld Verkeersstructuurplan 2015. De gemeenteraad van Woerden heeft besloten - als uitwerking van deze structuurvisie - een aantal deelplannen te vervaardigen. Het deelplan Randwegen maakt hier onderdeel van uit. Daarnaast speelde een rol de noodzaak voor een aansluiting van Veldhuizen (Leidsche Rijn) op de A 12. Ook was er behoefte aan een integrale visie, met aandacht voor regionale problemen en ontwikkelingen op de lange termijn in de regio Woerden Utrecht.

Het Verkeersstructuurplan is gericht op het minder belasten van de interne wegenstructuur. Dit moet worden gerealiseerd door buitenom randwegen te realiseren met ontsluitingen enerzijds naar woonkernen en centrum en anderzijds naar de snelweg. Daarnaast zijn er interne hoofdwegen nodig, met een beperkt aantal kruisingen en lagere snelheden dan op de randwegen, om het verkeer goed af te wikkelen. Beide soorten wegen maken dat voor interne verplaatsingen de fiets aantrekkelijker wordt en conflicten tussen auto- en fietsverkeer zoveel mogelijk worden vermeden.

Om welke wegen gaat het?
In het deelplan Randwegen wordt per traject een aantal tracés aangegeven - met bijkomende effecten en gevolgen - waaruit een voorkeurstracé naar voren komt. Om de verkeersdrukte te verminderen worden de volgende randwegen voorgesteld:

* westelijke randweg Woerden (tussen Rietveld en de zuidelijke randweg)

* westelijke parallelweg (vanaf randweg Woerden langs de A 12 in westelijke richting naar aansluiting Waarder)
* zuidelijke randweg (tussen westelijke randweg Woerden en Europabaan)

* oostelijke randweg (tussen Breeveldtunnel en oostelijke parallelstructuur) en de randweg Harmelen

* oostelijke parallelweg (verbinding tussen oostelijke randweg Woerden/westelijke randweg Harmelen en de aansluiting A 12 Veldhuizen)

* oostelijke parallelweg (verbinding tussen bedrijventerrein Polanen en oostelijke randweg Woerden/westelijke randweg Harmelen)

Van de westelijke randweg Harmelen en de ontsluitingsweg Kamerik noord-oost wordt geen afweging gemaakt in de studie, omdat de tracés van deze wegen al vastgesteld zijn.

Toelichting op elk deeltraject

Bij de toelichting zijn wij uitgegaan van de voorkeurstracés. De andere alternatieven liggen ter inzage in Koepel.

Westelijke randweg Woerden
Dit tracédeel loopt vanaf de provinciale weg N458 (Rietveld) via een brug over de Oude Rijn naar het zuiden. Ten noorden van Molenvliet wordt de Hollandbaan aangesloten op de randweg. Het tracé loopt vervolgens langs de woonwijk naar het zuiden. Ten zuiden van de wijk Molenvliet wordt de westelijke randweg Woerden aangesloten op de parallelweg west.
Randweg tussen Rietveld en Molenvliet
Randweg Rietveld-Molenvliet

Westelijke parallelweg
Het in het rapport geadviseerde tracé blijft eerst ten noorden van de spoorlijn Utrecht-Leiden. Oversteek spoorlijn bij de bestaande overweg onder Nieuwerbrug. Vanaf daar volgt het tracé de Molendijk die leidt naar de aansluiting op de A 12 bij Waarder. Een onderdeel van deze weg is de door de gemeente Bodegraven gewenste aansluiting op de Hoge Rijndijk.

Tracé noordelijk langs spoorlijn, met aansluiting op Molendijk en Hoge Rijndijk

Zuidelijke randweg
De Waardsedijk opwaarderen tot zuidelijke randweg, tot aan het kruispunt met de Hollandbaan. Dit tracédeel kan dan worden aangesloten op de westelijke randweg Woerden ten zuiden van Molenvliet. Het fietsverkeer is dan aangewezen op de Waardsebaan, die voor die functie geherwaardeerd en heringericht wordt.

Opwaarderen Waardsedijk, aansluiten op parallelweg west

Oostelijke randweg
Het tracé loopt vanaf de Breeveldtunnel tussen de spoorlijn en het volkstuinencomplex door en buigt vervolgen in zuidelijke richting af naar de A 12 toe waar de weg aangesloten wordt op de oostelijke parallelweg. Er wordt voor gekozen om de ligging van het tracé volgend te laten zijn op de landschappelijke en ruimtelijke ontwikkeling (landinrichting).

Oostelijke randweg tussen Woerden en Harmelen
Oostelijke randweg tussen Woerden en Harmelen

Oostelijke parallelweg
De oostelijke parallelweg vanaf de Breeveldtunnel en randweg Harmelen moeten beiden aantakken op de parallelweg richting Leidsche Rijn. De ligging van de parallelweg is duidelijk: zoveel mogelijk bundelen met de A 12.
Het deel van de parallelweg Oost van het bedrijventerrein Polanen en de oostelijke randweg heeft bij aanleg voornamelijk betekenis voor bedrijven op het bedrijventerrein Polanen. Dit tracédeel is optioneel. randweg breeveld-harmelen
Breeveld-Harmelen randweg harmelen-veldhuizen
Harmelen-Leidsche Rijn

Randweg Harmelen west
In 2002 wordt gestart met de bouw van een nieuwe brug over de Oude Rijn aan de westzijde van Harmelen. Deze oeververbinding vormt de eerste aanzet tot de westelijke randweg voor Harmelen die aan de zuidzijde een verbinding moet krijgen met de parallelstructuur langs de A12.
Het tracé van de randweg Harmelen is opgenomen in het voorontwerp bestemmingsplan Westelijke Randweg Harmelen, d.d. 27 oktober 2000. In deze tracéstudie wordt geen nieuwe afweging gemaakt.

randweg Harmelen west

Ontsluitingsweg Kamerik noord-oost
Deze verbindingsweg, die tevens dient ter ontsluiting van de nieuwe woningen, is de schakel tussen de huidige Wethouder Van Leeuwenbrug over de wetering bij Overstek en de Spruitweg.
Het tracé van de ontsluitingsweg kamer Noord-oost is opgenomen in het voorontwerp bestemmingsplan Kamerik Noord-oost.

Totaal overzicht

Situatie Woerden
Situatie Harmelen

Klik voor een grotere weergave op het plaatje

Kosten
Project Kostenraming
Kamerik
Oostelijke ontsluitingsweg 1.134.450
Woerden
Westelijke verbindingsweg A12 6.806.700,-
Westelijke randweg Woerden Totaal 18.831.879,-
Zuidelijke randweg
Oostelijke randweg
Bestaande verbinding A12
Harmelen
Westelijke randweg 7.260.500,-
Excl. grondverwerving Excl. brug over Oude Rijn (kosten brug:
1.134.450,=)
Parallelweg Harmelen-Veldhuizen A12

Openbare procedure tracéstudie randwegen

De conclusies van de tracéstudie zijn in het overleg van het College van Burgemeester en Wethouders op 18 december 2001 besproken en overgenomen.

De verdere procedure is als volgt:

Op 1 februari 2002 is de openbare voorbereidingsprocedure voor de tracéstudie randwegen gestart. De tracéstudie met bijlagen liggen in de periode van 1 februari 2002 tot en met 7 maart 2002 ter inzage in de koepel van het stadhuis van Woerden. Tijdens deze periode is het mogelijk schriftelijk te reageren op de stukken. Schriftelijke reacties kunt u sturen naar het College van Burgemeester & Wethouders, Postbus 45, 3440 AA Woerden.

Op 6 februari 2002 zal de raadscommissie voor Openbare Ruimte, Verkeer, Milieu en Landelijk Gebied de tracéstudie inhoudelijk bespreken. De commissie reageert dan n.a.v. de presentatie van het plan, die op 16 januari jl. gehouden is.

Op 27 februari 2002, om 20:00 uur in het stadhuis van Woerden, zal er een inspraakavond worden gehouden. Op deze avond wordt de tracéstudie toegelicht en bestaat er de mogelijkheid tot het mondeling stellen van vragen en geven van zienswijzen. Deze avond is voor iedereen toegankelijk en aanmelden is niet noodzakelijk. Na deze avond hebt u nog tot 7 maart om reacties in te dienen.

Op 22 mei 2002 zal de tracéstudie - met inbegrip van de schriftelijke en mondelinge reacties worden behandeld in de raadscommissie voor Openbare Ruimte, Verkeer, Milieu en Landelijk Gebied. Na de behandeling in de raadscommissie worden de tracéstudie en de inspraakreacties op 27 juni 2002 ter beoordeling voorgelegd aan de gemeenteraad.

Meer informatie?
Wilt u meer informatie of inzicht in de details van de voorgestelde trajecten, dan ligt het complete rapport ter inzage in de koepel van het stadhuis. Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met Veronique Peijnenburg, te bereiken op telefoonnummer (0348) 428 829, of per e-mail peijnenburg.v@woerden.nl.