Euronext Brussels

Persberichten - 07/02/2002

Virgin Express-Virgin Express neemt veelbelovende start in 2002

Virgin Express neemt veelbelovende start in 2002 Brussel, 7 februari 2002 De voorbije maanden werd er dikwijls bericht dat de reissector zwaar getroffen werd door de nasleep van de gebeurtenissen van 11 september. Bovendien veroorzaakte het bankroet van Sabena heel wat onstabiliteit op de Belgische reismarkt, hetgeen een onmiddellijk negatief effect had op het lucht-vervoer. Nu blijkt echter dat er een nieuw marktevenwicht is bereikt. Virgin Express (Euronext Brussel: VIRE; NASDAQ: VIRGY) deelt mee dat zijn verkoopcijfers voor januari 2002 een opmerkelijke verbetering vertonen in vergelijking met januari 2001 en de voorbije maanden. Deze bemoedigende ontwikkeling weerspiegelt zich niet alleen in het aantal vervoerde passagiers en de bezettingsgraad, maar vertaalt zich eveneens op het vlak van de inkomsten. Zowel de distributie via de reisagentschappen als de directe verkoop aan particulieren hebben zich vorige maand aanzienlijk herpakt. In vergelijking met januari van vorig jaar duiden de eerste gegevens op een stijging met 56% van het aantal reservaties via internet. De grootste groei wordt evenwel gegenereerd door de introductie van onze ticketloze GDS (global distribution system). Dankzij dit systeem kunnen reisagenten on-line boekingen maken via hun reservatieterminals aan een kost die voor Virgin Express meer dan 80% lager ligt dan de systemen waarvan de traditionele luchtvaartmaatschappijen gebruik maken. GDS heeft in ruime mate bijgedragen tot de versteviging van de relatie met de reis-agenten in heel Europa. In januari werd reeds 23,9% van de zetels verkocht via GDS, hetgeen 31% van de inkomsten uit lijnvluchten vertegenwoordigt. Virgin Express heeft een commerciële overeenkomst gesloten met DAT die gelijkaardig is, maar op een andere schaal, met die met het vroegere Sabena, waarbij een bepaald aantal zetels op voorhand worden verkocht aan de partnerairline. Indien abstractie wordt gemaakt van deze zetels, stegen de verkoopsinkomsten in januari 2002 met 65,4% in vergelijking met die van januari 2001. Analyse van de verkoopsgegevens van de acht luchtlijnen die ook verleden jaar reeds werden aangevlogen (d.w.z. tussen Brussel en Malaga, Barcelona, Kopenhagen, Rome, Londen-Heathrow, Milaan-Linate, Madrid en Nice), leert dat de inkomsten op deze routes op een jaar tijd gestegen zijn met 59,9%. Meer en meer zakenreizigers kiezen voor Virgin Express Uit de maandelijkse klantentevredenheidsenquêtes blijkt dat ongeveer 50% van de passagiers die bij Virgin Express boeken zakenreizigers zijn. Een van de belangrijkste veranderingen in het consumentenpatroon is het grotere kostenbewustzijn van de reizigers, inclusief diegenen die om professionele redenen het vliegtuig nemen. Ten gevolge van de vertraging op economisch vlak tracht men in heel wat bedrijven allerlei kosten, met inbegrip van de reiskosten, te drukken. Bovendien zijn heel wat zakenreizigers de diverse tarifaire beperkingen, die door de traditionele luchtvaartmaatschappijen worden opgelegd voor dag- en midweekretour-vluchten, grondig beu. Aangezien low fare carriers zoals Virgin Express een eenvoudige tarievenstructuur toepassen zonder beperkingen zoals de oubollige zaterdagavondregel, verkiezen meer bedrijven om binnen Europa met Virgin Express te vliegen. Als gevolg hiervan is het aantal contracten dat bedrijven met Virgin Express hebben afgesloten sterk gestegen. In de Benelux is de voorbije drie maanden het aantal corporate contracten met maar liefst 63,7% toegenomen. Verder blijkt uit de peilingen aan boord dat 81% van de passagiers van mening is dat de dienstverlening die ze voor hun geld krijgen goed tot uitstekend is. Bovendien is 99% van onze passagiers die aan de enquête heeft deelgenomen, bereid om Virgin Express aan een kennis of een collega aan te bevelen. Een groot deel van de verhoogde klantentevredenheid moet toegeschreven worden aan de verbetering van de stiptheid van de vluchten van Virgin Express. De voorbije drie maanden vertrok 90.2% van de vluchten van Virgin Express op tijd. De weinige vertragingen die er geweest zijn waren voornamelijk het gevolg van slechte weers-omstandigheden of luchtverkeersleidingsproblemen. De huidige punctualiteitsgraad is ruim boven het gemiddelde in de sector.

Bron: Virgin Express
Provider: Euronext Brussels