EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Tweede Coentunnel: waar wachten we nog op?

De Tweede Coentunnel en de Westrandweg moeten vóór 2010 in gebruik worden genomen, zo stelt het bedrijfsleven in Noord-Holland. Overheden dienen nu alles op alles te zetten om zo snel mogelijk te starten met de aanleg. Het tekort van 180 miljoen euro mag hiervoor geen struikelblok vormen.
Het bedrijfsleven verwacht spoedig te worden uitgenodigd om expertise over de financieringsstructuur van dit project in te brengen. Het gezamenlijke bedrijfsleven in Noord-Holland schrijft dit in een brief aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat.

In het Bereikbaarheidsoffensief voor de Noordelijke Randstad is 840 miljoen euro uitgetrokken voor de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg. Daarmee is deze verbinding voor het overgrote deel veiliggesteld. Het bedrijfsleven roept de minister en de betrokken overheden dan ook met klem op om nu door te pakken en de noodzakelijke maatregelen te treffen, zodat nog in 2005 kan worden gestart met de aanleg. Verder uitstel van deze nieuwe slagader leidt tot een verkeersinfarct met onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de economie in Noord-Holland.

In de regio Amsterdam is de Coentunnel het grootste verkeersknelpunt. Meer dan tien jaar geleden, in 1991, werd besloten om de Tweede Coentunnel en de Westrandweg aan te leggen. Sindsdien is er alleen maar vertraging opgetreden en zijn de aanlegkosten voor de twee projecten inmiddels nagenoeg verdubbeld. De toezegging dat de tunnel er komt wordt al té lang niet waargemaakt. Het vertrouwen van burgers en bedrijven en de investeringsbereidheid van het bedrijfsleven worden hierdoor ernstig op de proef gesteld. Dit kan de regio zich niet veroorloven. Reistijdverliezen kosten de regionale economie inmiddels al honderden miljoenen.

In de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening heeft het kabinet hoge ambities uitgesproken voor het ontwikkelen van nieuwe en het uitbreiden van bestaande woon- en werkgebieden. De bestaande infrastructuur is daarvoor echter volstrekt ontoereikend en dient fors te worden uitgebreid en verbeterd. De aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg heeft daarin de allerhoogste prioriteit.

Het financieringstekort van 180 miljoen euro dat regelmatig opduikt in de media dreigt een geheel eigen leven te gaan leiden, terwijl dit bedrag op de hoogste ruwe schattingen is gebaseerd. Het bedrijfsleven verwacht spoedig door de overheid uitgenodigd te worden om expertise in te brengen over nieuwe oplossingen, waardoor de kosten voor het project lager kunnen uitvallen.

Terug ...