Stork Groep NV

08-02-2002

Stork neemt deel aan ontwikkeling en productie JSF

Stork zal deelnemen aan de verdere ontwikkeling en productie van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig de 'Joint Strike Fighter'. Dit onder voorbehoud van parlementaire goedkeuring van het vandaag in de Nederlandse Ministerraad genomen besluit tot deelname van Nederland aan de ontwikkelingsfase van dit zeer omvangrijke vliegtuigprogramma. Parallel met de behandeling hiervan in de Tweede Kamer gaat de betrokken Nederlandse luchtvaartindustrie in definitieve onderhandeling met Lockheed Martin, de Amerikaanse onderneming die de JSF ontwikkelt en gaat bouwen. De daaruit voortkomende omzet voor het Nederlandse luchtvaartcluster bedraagt - in het geval dat Nederland in een later stadium tot aanschaf overgaat - naar verwachting ruim $ 10 miljard over een periode van 25 jaar, gebaseerd op 6.000 te bouwen vliegtuigen. Van die omzet zal Stork naar verwachting tot $ 5 miljard gaan realiseren. Voor Stork wordt dat dan de grootste opdracht in het 175-jarig bestaan van de onderneming.

Stork topman Aad Veenman: "Deze opdracht betekent een decennialange degelijke en waardevaste activiteitenstroom voor de bedrijven van het Nederlandse luchtvaartcluster, dat door de participatie in de JSF een sterke economische en technologische impuls krijgt, met alle spin-off vandien. Deze opdracht draagt bovendien bij aan een goede mix van civiele en militaire luchtvaartprogramma's, die eveneens belangrijk is voor de continuïteit. Voor Stork, een belangrijk onderdeel van het Nederlandse luchtvaartcluster, is de opdracht een bevestiging van de juistheid van de strategische koers die onze onderneming na de overname van de Fokker-activiteiten in 1996 beoogt. Tevens betekent deze betrokkenheid een prolongatie van de al tientallen jaren bestaande goede samenwerking met Lockheed Martin".

Omdat Nederland volwaardig partner in de ontwikkeling wordt op een niveau direct onder de Amerikaanse en Britse industrie, betaalt ons land $ 800 miljoen mee in de totale ontwikkelingskosten van $ 26 miljard. De voordelen daarvan komen voor een groot deel ten gunste van het Ministerie van Defensie en voor het overige ten gunste van de industrie. Vanaf het begin van de productiefase (2006) zal de Nederlandse industrie een deel hiervan aan de Nederlandse overheid terugbetalen in de vorm van 3,5% van de gerealiseerde omzet. Lockheed Martin heeft Stork Aerospace en andere Nederlandse bedrijven al vanaf 1997 betrokken in de voorontwerpfase, die inmiddels met succes is afgesloten. Zoals bekend heeft Lockheed Martin van de Amerikaanse regering de definitieve opdracht ('de opdracht van de eeuw') voor doorontwikkeling en productie in de wacht gesleept. Door in partnership te ontwikkelen, bouwt de Nederlandse industrie kennis op en geeft dat bovendien de garantie voor betrokkenheid bij de bouw van alle JSF-vliegtuigen. De Nederlandse vliegtuigindustrie zal voor ca. 5% participeren in elk te produceren vliegtuig (naar verwachting in totaal 6.000 tot 2028). Dit in tegenstelling tot de vroegere compensatieopdrachten, waarbij alleen een bijdrage werd geleverd naar rato van de toestellen voor het 'eigen' land (Nederland zal zelf naar verwachting minder dan 100 vliegtuigen aanschaffen).

Stork activiteiten voor de JSF

De bijdrage van Stork Aerospace aan het nieuwe gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter zal naar verwachting bestaan uit:


1. Ontwerp en productie van hoogwaardige bewegende vleugel- en staartdelen en de
vleugel- en staartvoorrand op basis van innovatieve technologie.


2. Ontwerp en productie van lichtgewicht composiet deuren en luiken (waaronder
toegangsdeuren naar motoren, bewapening en onderhoudspunten).


3. Ontwerp en productie van de complete geïntegreerde vliegtuigbekabeling.


4. Ontwerp en productie van de complete bekabeling voor de Pratt & Whitney motoren
van de JSF.


5. Productie en verbeteringsontwerp van de nozzles voor de Pratt & Whitney motoren


6. Geïntegreerde logistieke support, reserve onderdelen en delen van het onderhoud
gericht op de gebruiksfase van de vliegtuigen.

Met onmiddellijke ingang gaan Stork-teams in Nederland en in de Verenigde Staten aan de slag ter voorbereiding van uit te voeren ontwikkel- en ontwerpwerkzaamheden.
Daarmee zal bij Stork met onmiddellijke ingang gewerkt worden aan de ontwikkeling, engineering en productievoorbereiding van delen van de JSF. Vanaf 2006 wordt tevens geproduceerd voor de eerste complete vliegtuigen die worden ingezet voor tests en kwalificaties. De derde fase is de productiefase, die in 2009 aanvangt en waarin vliegtuigen voor afnemers gemaakt worden.

Nieuwe productietechnieken

In dit kader onderhandelt Stork met Lockheed Martin over nieuwe productietechnieken om met geavanceerde materialen (composieten) seriematig vliegtuigonderdelen te vervaardigen, waardoor ze 25% goedkoper worden ten opzichte van gangbare productietechnieken. Met deze productietechnieken kan Stork vervolgens een vooraanstaande plaats innemen bij al haar Aerospace programma's. Voor de nieuwe productielijn, waarin Lockheed Martin meer dan honderdmiljoen dollar zal gaan investeren, werkt Stork samen met het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) dat de afgelopen 3 jaar hoogwaardige technologie heeft ontwikkeld voor een nieuw procédé voor productie van vliegtuigonderdelen gemaakt van composietmateriaal.

Stork Aerospace

Stork Aerospace is gespecialiseerd in structuurdelen, elektrische/elektronische componenten en onderhoudsconcepten voor civiele en militaire vliegtuigen en voor de ruimtevaart. De groep realiseerde in 2000 met ca. 4.000 medewerkers een omzet van EUR 584 miljoen van de totale Stork omzet van EUR 2,6 miljard.

Informatie voor de pers:
Stork N.V.
Dick Kors
Tel. 035 - 695 75 55
06 - 51 98 40 54