Euronext Brussels

Neuhaus - Halfjaarresultaten 2001-2002

(niet geauditeerde cijfers)

Omzet stijgt met 6,1 %

Courant resultaat daalt met 24,6%

Tegenvallende halfjaarresultaten vooral beïnvloed door de gebeurtenissen van 11 september 2001


1. Voornaamste resultaten






een geconsolideerde omzet van ¤ 35,50 miljoen (+ 6,1%).

een bedrijfscashflow van ¤ 6,00 miljoen (- 6,1%).

een courante cashflow na belasting van ¤ 4,9 miljoen (- 10,1%).

een courant resultaat van ¤ 2,93 miljoen (- 24,6%).

een nettowinst van ¤ 2,32 miljoen (- 32,4%).

Geconsolideerde kerncijfers (in ¤ '000')


1e semester 2001-2002
2000-2001
2001-2002
Evolutie

Netto omzet
33.472
35.501
6,1%

Bedrijfsresultaat
4.284
3.462

- 19,2%

Financieel resultaat

-394

- 529
34,3%

Courant resultaat
3.890

2.933

- 24,6%

Uitzonderlijk resultaat
142
6

-95,8%

Belastingen
0
0

-

Resultaat na belasting en na minorities

3.437

2.324

- 32,4%

Bedrijfscashflow (1)
6.397
6.006

- 6,1%

Courante cashflow (2)
5.407
4.863

- 10,1%

Bedrijfswinst + courante afschrijvingen op vaste activa en consolidatieverschillen

Courant resultaat na minderheidsbelangen + courante afschrijvingen op vaste activa en consolidatieverschillen

Geconsolideerde kerncijfers per aandeel (in ¤)


1e semester 2001-2002
2000-2001
2001-2002
Evolutie

Aantal aandelen
930.000
930.000

Bedrijfsresultaat
4,61

3,72

- 0,89

Netto resultaat per aandeel
3,70

2,50

- 1,20











2. Commentaren bij de resultaten




Tijdens het eerste semester 2001-2002 realiseert de groep Neuhaus een geconsolideerde omzet van ¤ 35,50 miljoen of een stijging met 6,1% in vergelijking met dezelfde periode tijdens het vorig boekjaar.

De bedrijfscashflow daalt met 6,1% tot ¤ 6,00 miljoen en bedraagt 16,9% ten opzichte van de omzet.

Het courant resultaat daalt met 24,6% tot ¤ 2,93 miljoen.

De nettowinst daalt met 32,4% tot ¤ 2,32 miljoen in vergelijking met dezelfde periode tijdens vorig boekjaar.


3. Activiteitenverslag



De omzet van het merk Neuhaus daalt met 3% tot ¤ 14,03 miljoen tijdens het eerste semester van 2001-2002. Het internationale luxemerk Neuhaus heeft te lijden van dalende verkopen op de meeste van haar exportmarkten en in de duty free sector, die uitermate gevoelig zijn voor de gevolgen van de terroristische aanslagen van 11 september laatstleden en van de wereldwijde economische recessie.

Jeff de Bruges bevestigt zijn groei op de Franse thuismarkt met een stijging van 18,5% tot ¤ 17 miljoen.

De omzetten van de andere merken, Union, Mondose en Astrio, die 12,5 % van de totale omzet van de groep voor hun rekening nemen, bedragen globaal ¤ 4,48 miljoen en dalen met 4%.


4. Geografische uitsplitsing omzet:



In ¤ '000'
2000-2001
2001-2002
% verschil

Belux
6.955
6.831

- 1,8%


Frankrijk

14.284

16.926

18,5%


Duitsl.-Oost.

2.356

2.247

- 4,6%

Rest Europa

3.101

2.860

- 7,8%

Rest wereld

3.844

4.191
9,0%

Luchthavens

2.932

2.446

- 16,6%

Totaal
33.472
35.501
6,1%

Op alle markten, behalve in Frankrijk en in Japan, hebben de verkopen van Neuhaus te lijden van de algemene economische recessie en van de terugval in de toeristische sector. Hierdoor daalt de verkoop op de Belux-markt (-1,8%), in Duitsland (-4,6%) en in de rest van Europa (- 7,8%).

De verkoop op de Franse markt groeit met 18,5%, Deze groei werd zowel gerealiseerd door de opening van 7 bijkomende winkels als door een stijging van de verkopen bij de bestaande winkels.

De verkoop in de USA stijgt slechts met 12,8% ondanks de opening van 6 nieuwe winkels in het najaar van 2001. Uit vrees voor nieuwe aanslagen beperkt de Amerikaanse consument in aanzienlijke mate zijn bezoek aan grote shoppingcentra waar Neuhaus het merendeel van deze nieuwe winkels heeft geopend. De Amerikaanse retailorganisaties hebben de recente kerstverkopen trouwens uitgeroepen tot de slechtste van het afgelopen decennium.

De verkoop in Japan ligt in de lijn van de verwachtingen en stijgt met 19,1%.

De duty free verkopen wereldwijd dalen met 14,5%, vooral te wijten aan de terugval van het aantal passagiers in de luchthavens. De sterkste terugval wordt opgetekend door de duty free verkoop in Zaventem (-18,4%), bijkomend beïnvloed door het faillissement van Sabena.


5. Vooruitzichten

De economische recessie, de gevolgen van de terroristische aanslagen van 11 september 2001 en de daarmee samenhangende terugval in de toeristische sector hebben de halfjaarresultaten van Neuhaus negatief beïnvloed.

Volgens plan opende Neuhaus tussen september en december 2001 6 bijkomende winkels in de USA, waarvan 4 in shopping malls. Door de gebeurtenissen van 11 september ligt de verkoop in deze nieuwe winkels beneden de verwachtingen en daalt de verkoop in de bestaande winkels. De opstart- en vaste kosten van deze nieuwe winkels wegen echter sterk negatief op het resultaat. Neuhaus hoopt dat de retailverkoop in de USA snel zal hernemen zodat de groep er haar geplande ontwikkelingsstrategie kan verder zetten.

Tijdens de eerste helft van het boekjaar kent de groep eveneens een steile terugval van de duty free-verkoop. Neuhaus denkt dat het passagiersverloop op de luchthavens zich zal herstellen, zodat de duty free-verkopen terug op het niveau kunnen komen van voor 11 september.

Vermits de groep het boekjaar afsluit op 30 juni en in de tweede helft van het boekjaar steeds dient af te rekenen met een structurele terugval omwille van de seizoensgebondenheid van de producten, zullen het courant resultaat en de courante cashflow ver beneden de resultaten van vorig boekjaar uitkomen.

Kalender 2002

Einde boekjaar
: 30 juni 2002

Bekendmaking van de voorlopige jaarresultaten
: 4 september 2002

Jaarvergadering
: 8 oktober 2002

Inlichtingen

Neuhaus N.V.

Postweg 2 B

1602 Vlezenbeek

Tel. 02-568 22 11

Fax 02-568 22 21

E-mail: info@neuhaus.be

http:/www.neuhaus.be

Press Relations:

Marlène Vonken, Gedelegeerd Bestuurder, tel. 02-568.22.01

marlene.vonken@neuhaus.be

Investor Relations:

Annemie Reydams, Financieel Directeur, tel. 02-568 22 02

annemie.reydams@neuhaus.be