Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

Bob jij of bob ik?

Op vrijdag 14 december is de nieuwe alcoholverkeerscampagne van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat van start gegaan.Samen met verkeersveiligheidsorganisatie 3VO, Koninklijk Horeca Nederland en Branch Vereniging Alcohol zal zij Bob gaan promoten. De boodschap van de campagne is dat je bij een avondje uit of een feestje onderling de afspraak maakt wie Bob is en dus nuchter blijft om vrienden veilig naar huis te brengen. Radio- en tvspotjes, advertenties en billboards zullen het publiek adviseren tijden het uitgaan een Bob aan te wijzen.

De Bob-campagne komt oorspronkelijk uit Belgie. De kreet "Ik ben Bob vanavond" is daar de laatste 5 jaar uitgegroeid tot een begrip. Een gele sleutelhanger, het bewijs dat iemand Bob is, is immens populair en schijnt bij de helft van de Belgen aan de sleutel te hangen. Wegens het grote succes aldaar wordt de campagne nu overgenomen door Nederland, Frankrijk en Griekenland.

Bob in de Nederlandse Media:

* TeamAlert organiseert 100% safe dance-party for lifelovers only (13/12/01)

* Een Bob drinkt niet, hij zal rijden (Parool, 5/12/2001)
* Bob drinkt niet maar rijdt. Mediaspecialist Dijkstra over Bob (Spits 5/12/2001)

* Bob? Leuk? (Volkskrant, 6/12/2001)

Rijden onder invloed; waarom gevaarlijk?
Informatie hierover kunt u vinden op onze jongerensite over alcohol: www.benjijsterkerdandrank.nl

Externe links:

* Nederlandse Bob-campagne door ministerie van Verkeer en Waterstaat: Persbericht + Bob-site

* jaarrapport 2000 Verkeersongevallen (Adviesdiens Verkeer en Vervoer van het ministerie van Verkeer en Waterstaat) (onder menu-onderdeel Verkeersveiligheid)

* Belgische Bob-site

* Artikelen:

+ Tijger Bob vaak een vrouw, feest op een sapje (Volkskrant 5/12/01)

+ NIeuwe alcoholcampagne: 'Hij is vanavond de Bob (Volkskrant 4/12/01)

+ Bob wie? (Parool 7/12/01)